לודוויג אדולף וילהלם פון ליצו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לודוויג אדולף וילהלם פון ליצו
Ludwig Adolf Wilhelm Freiherr von Lützow
לידה 18 במאי 1782
ברלין, ממלכת פרוסיה ממלכת פרוסיה (1750-1801)ממלכת פרוסיה (1750-1801) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 בדצמבר 1834 (בגיל 52)
ברלין, ממלכת פרוסיה ממלכת פרוסיה (1803-1892)ממלכת פרוסיה (1803-1892) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Alter Garnisonfriedhof Berlin עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Elisa von Ahlefeldt עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הצבא הפרוסי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1795 עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה לוטננט גנרל עריכת הנתון בוויקינתונים
פעולות ומבצעים
המלחמות הנפוליאוניות עריכת הנתון בוויקינתונים
עיטורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לודוויג אדולף וילהלם פרייהר פון ליצוגרמנית: Ludwig Adolf Wilhelm Freiherr von Lützow;‏ 18 במאי 1782 – 6 בדצמבר 1834) היה גנרל פרוסי שבלט בזכות ארגונו ופיקודו על ההפרייקור של ליצו של המתנדבים במהלך המלחמות הנפוליאוניות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית ליצו ב-Schöneiche

ליצו נולד בברלין ב-18 במאי 1782 כבן של גנרל מיור פרוסי, יוהאן אדולף פון ליצו (1748–1819), ורעייתו, פרדריקה וילהלמינה פון זסטרוב (1754 עד 1815).[1] הוא השתייך למשפחת אצילים ותיקה ממקלנבורג.

קריירה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליצו נכנס לראשונה לצבא הפרוסי בשנת 1795, ואחת עשרה שנים מאוחר יותר השתתף כלויטננט בקרב אוארשטדט. לאחר מכן זכה להצטיינות במצור על קולברג, כמנהיג של אסקדרון של מתנדבי שיל.

בשנת 1808, מיור ליצו פרש מהצבא הפרוסי, כועס על ההסכם המשפיל של טילזיט. הוא לקח חלק במיזם ההירואי של מפקדו הוותיק שיל ב-1809; נפצע בדודנדורף והושאר מאחור, הוא נמלט בכך מגורלם של חבריו, שרבים מהם נהרגו בקרב שטרלזונד (1809) או היו בין 12 הקצינים שהוצאו להורג בפיקודו של נפוליאון לאחר מכן. ב-Schöneiche הוא הוסתר על ידי בעל הכפר בבקתת ציידים קטנה בגבול הכפר ושם הצליח ליצו להתאושש מפצעיו. כיום המבנה החדש יותר עשוי אבן נקרא "Lützowhaus" ("בית ליצו") לזכר פרק זה.

הפרייקור של ליצו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1811 התקבל ליצו שוב לצבא הפרוסי כמיור, ועם פרוץ מלחמת השחרור הגרמנית קיבל אישור משרנהורסט לארגן קורפוס מתנדבים המורכב מחיל רגלים, פרשים ורובאים טירולים, לצורך תקיפת אגפים או בלחימת גרילה צרפתים בעורף ולכנס את הממשלות הקטנות יותר לשורות בעלות הברית. מהמדים שלהם, הם נודעו בתור "החיילים השחורים" או "הרובאים השחורים".

הגבורה של החבורה השחורה מונצחת בשירו של תאודור קורנר Lützows wild, verwegene Jagd ("הציד הפראי והנועז של ליצו").[2] בתור שליש של ליצו, הוא נהרג בקרב גדבוש. בין חברי הקורפוס הבולטים האחרים היו פרידריך פרבל ופרידריך לודוויג יאן. תקרית זו תוארה בסרט "הציד הפראי של ליצו" משנת 1927 בבימויו של ריצ'רד אוסוולד.

לקורפוס זה היה חלק ניכר במערכה של 1813. אבל ליצו לא הצליח לכפות את המדינות הקטנות, ולנדודי הקורפוס הייתה השפעה צבאית מועטה. בקיצן (ליד לייפציג) כל הקורפוס, שהוזהר מאוחר מדי מפני שביתת הנשק של פוישביץ, נתפס בצד הצרפתי של קו הגזרה, וככוח לוחם הושמד. ליצו עצמו, פצוע, פילס את דרכו החוצה עם הניצולים, ומיד החל להתארגן מחדש ולגייס.

בחלק השני של המערכה שירת הקורפוס של ליצו בלוחמה סדירה יותר תחת וולמודן. ליצו ואנשיו התבלטו ב-Gadebusch (שם נפל קרנר) וב-Gohrde (שם ליצו עצמו, בפעם השנייה, נפצע קשה כשעמד בראש הפרשים). הוא נשלח לאחר מכן נגד דנמרק, ולאחר מכן הועסק במצור על יוליך, ליצו עצמו בשנת 1814 נפל לידי הצרפתים.

אחרית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קברו בבית הקברות הישן של חיל המצב בברלין

לאחר השלום של 1814 פורק הקורפוס, יחידות הרגלים הפכו לרגימנט ה-25, ויחידות הפרשים לרגימנט האולנים ה-6. בליני ליצו הוביל את רגימנט האולנים ה-6 להסתערות, אך הם נשברו על ידי הפרשים הצרפתים, ולבסוף הוא נפל בידי האויב, ונמלט למחרת במהלך התבוסה הצרפתית בווטרלו. הוא קודם לדרגת אוברסט באותה שנה, לגנרל מיור בשנת 1822, ולגנרל לויטננט בשנת 1830 עם מינוי למפקד חטיבת הפרשים ה-6.

ליצו פרש מהצבא בשנת 1833, ונפטר בברלין ב-6 בדצמבר 1834.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שמו נקראו מספר ספינות מלחמה גרמניות כולל SMS ליצו ממלחמת העולם הראשונה והסיירת הכבדה ליצו ממלחמת העולם השנייה.

על שמו נקראה גם דיוויזיית הפרשים המתנדבים של האס אס 37 ליצו.

הצבעים הלאומיים של גרמניה הדמוקרטית שחור, אדום וזהב מקורם במדים השחורים האייקוניים של הפרייקור של ליצו, שהראו סמלים אדומים וכפתורי זהב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Baron Adolf* Ludwig Wilhelm von Lützow".
  2. ^ Rines 1920 cites 2d ed., Halle 1841.