לופטוואפן-SV המבורג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לופטוואפן-SV המבורג
תאריך ייסוד 1942 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 1944 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לופטוואפן-SV המבורגגרמנית: Luftwaffen-SV Hamburg, ומילולית: מועדון הספורט של חיל האוויר הגרמני בהמבורג) היה מועדון כדורגל של התאחדות גרמנית צבאית. משך קיומו היה קצר מועד. הוא פעל במהלך מלחמת העולם השנייה והיה המצליח ביותר בקרב הצדדים הלוחמים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדוני ספורט צבאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המלחמה הוקמו קבוצות ספורט צבאיות הן בגרמניה והן בשטחים כבושים כדי לחזק את המורל בקרב אנשי השירות הצבאי ובקרב האוכלוסיות האזרחיות הגרמניות. בנוסף למועדון זה, נוסדו מועדוני ספורט גרמניים בדנציג - מועדון הספורט של הלופטוואפה, חיל האוויר הגרמני, בדנציג (Luftwaffen-SV Danzig) - וכן אגודת הספורט של האס-אס בשטרסבורג, מלדרס קרקוב (Mölders Krakau), מועדון הספורט של הצבא בגרוס בורן (Heeressportverein Groß Born) שבפומרניה ורוטה יגר. מפקדי צבא חיפשו כדורגלנים מיומנים או ידועים כדי שאלה ישחקו עבור המועדונים שלהם. שחקנים זכו בכך לעיתים קרובות בפטור משירות צבאי אחר, מסוכן יותר, בכוחות המזוינים. בין הצוותים הידועים היה הרוטה יגר שהרכיב הרמן גרף, מפקד טייסת קרב גרמנית, שצוותו כלל את שחקן הנבחרת פריץ ואלטר ומנהל הנבחרת זפ הרברגר.

לופטוואפן-SV המבורג הוקמה ב-8 בדצמבר 1942 בהנחייתו של קולונל לייכר (Laicher), מפקד יחידת נ"מ שהגנה על המבורג. את המועדון נוהל אוטו פייסט (Faist) שהוביל את שאלקה 04 לאליפות גרמניה ב-1939 בניצחון מוחץ 9–0 על אדמירה האוסטרית בגמר.

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לופטוואפן-SV המבורג הצטרפה לליגה של הגאו (Gauliga) המבורג ב-1943. הליגה הוקמה בשנה הקודמת בפיצול הגאוליגה נורדמארק (Gauliga Nordmark), אחת משש-עשרה ליגות עליונות שנוצרו בארגון מחדש של הכדורגל הגרמני ב-1933 תחת הרייך השלישי. הקבוצה שיחקה ברוב משחקי הבית בהוהלופט (Hoheluft), שהיה המגרש הביתי של ויקטוריה המבורג.

הקבוצה עשתה את דרכה לגמר הצ'מרפוקל (Tschammerpokal) של 1943, קודמו של הגביע הגרמני של היום, שם הפסידה 2–3 לפירסט וינה. לופטוואפן-SV המבורג שלטה אז באופן מוחלט בגאוליגה המבורג בשנים 1943–1944, ניצחה 17 משחקים וסיימה בתיקו אחד בלבד, וגברה על יריביה ביחס שערים של 117–13. הקבוצה עלתה דרך סיבובי הפלייאוף הלאומי למשחק האליפות ב-18 ביוני 1944 בברלין, שם הפסידה 0–4 לאלופת ההגנה, דרזדנר SC, מועדון שהדיחה קודם לכן מתחרות הגביע הגרמני בצעדתם לגמר הגביע.

בניסיון נואש לעזור לשמור על המורל האזרחי בזמן שהמלחמה קרבה לתבוסה, משחקי הליגה חודשו תוך שבועות ממשחק האליפות ולא לאחר חופשת הקיץ המקובלת בת שלושה החודשים. המבורג השלימה רק שלושה משחקים לפני שמשחקיהם של כל המועדונים הצבאיים הושעו בספטמבר 1944, כאשר צבאות בעלות הברית החלו להתקדם לגרמניה.

טריוויה קבוצתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בין 1903 ל-1944 הוענק לאלופות גרמניה גביע ויקטוריה. הגמר של 1944 בין דרזדנר SC ל-LSV המבורג היה המשחק האחרון של גביע ויקטוריה ששוחק. הגביע נמחק בתום המלחמה והוחלף ב"מייסטרשאלה" (Meisterschale), שהוענק לראשונה ב-1949, ועדיין נמצא בשימוש היום בתור סמל לאליפות הבונדסליגה, ליגת הכדורגל הבכירה של גרמניה. הגביע שנעלם הוחזר מאז והוא מוחזק בפדרציית הכדורגל הגרמנית (Deutscher Fußball Bund).
  • עקב תנאי המלחמה הקשים בגרמניה, בוטלו תחילה סיבובי הפלייאוף לעונת 1943–1944 והתואר הוענק למנהיים (Verein für Rasenspiele Mannheim 1896 e. V - VfR Mannheim). מחאה נרחבת הובילה לביטול ההחלטה ולחידוש הפלייאוף. מנהיים הודחה במשחקי 16 הקבוצות שהעפילו לשלב האחרון, על ידי נירנברג וזו הודחה על ידי האלופה דרזדנר SC בחצי הגמר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]