לייטקוין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לייטקון)
לייטקוין
סמל Ł
בנק מרכזי
http://litecoin.org עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לייטקויןאנגלית: Litecoin, בקיצור "LTC", המסומן Ł) הוא מטבע מבוזר מבוסס טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שמשמש כאמצעי להעברת כסף. הלייטקוין הוא מטבע בעל קוד תוכנה פתוח שהופץ תחת רישיון MIT / X11, מבוסס על רשת עמית לעמית (P2P), אינו מנוהל על ידי רשת מרכזית כלשהי ומוכר כאחד המטבעות הוותיקים בשוק המטבעות הקריפטוגרפים. הלייטקוין דומה במובנים רבים לביטקוין מאחר שהקוד שלו מבוסס על הקוד של הביטקוין, עם שיפורים או שינויים קלים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לייטקוין[1] נוצר בשנת 2011 ושוחרר בקוד פתוח ב-GitHub[2] על ידי עובד גוגל ומנהל ההנדסה לשעבר ב-Coinbase צ'רלי לי (Charlie Lee). לייטקוין נועד להיות מטבע אינטרנט למסחר בין עמיתים המאפשר תשלומים מיידיים, כמעט ללא עלות, ברחבי העולם. בנוסף ה-לייטקוין נוצר גם כדי לתמוך במטרה של ביטקוין לפתור את צורכי התשלום שמורכבותם הלכה וגדלה.

הלייטקוין מכונה ה"אח הקטן" של ביטקוין, משום שבמידה רבה הלייטקוין משתמש ברוב בסיס הקוד של ביטקוין, אך נותר כשרשרת נפרדת שהפכה פופולרית אך לא פופולרית מבחינת שווי שוק כמו ביטקוין שנשאר בראש רשימת המטבעות הקריפטוגרפיים.

תקלות תכופות בתוכנה שימשו כמחסום להתקדמות המטבע והשפיעו על אמון קהילת לייטקוין. בנובמבר 2013 כשיצאה גרסת 0.8.5.1 של לייטקוין ומעמדו של המטבע נסק[3]. הנכס הדיגיטלי של LTC הגיע לשווי של מיליארד דולר עד 2013 - שנתיים בלבד לאחר שהושק רשמית.

הפופולריות של לייטקוין מבוססת על מספר גורמים:[4]

  • הכרייה יכולה להתבצע במחשב פשוט ללא צורך ביכולות כרייה יקרות.
  • מספר גדול של מטבעות הופק בהשוואה למטבעות קריפטו אחרים.
  • צוות התמיכה של לייטקוין היה בעל זמינות גבוהה, עדכון תכופות את הקוד וביצע לעיתים קרובות שיפורים נחוצים.

במאי 2017 אימץ LTC את פרוטוקול ה-Segregated Witness והשתמש בתהליך השדרוג של ביטקוין[5]. מהלך זה ביסס את רשת ה-Lightening בתוכנת לייטקוין ומהירות העסקאות הפכה מהירה משמעותית וגרמה למחירי LTC לעלות בין 3 ל-300 דולר. לייטקוין הגיע לשיא בכל הזמנים של 360.66 דולר ב-18 בדצמבר 2017. מרכיב משמעותי בשדרוג ה-Lightening Network היה יכולת החלפות אטומיות צולבות - Blockchain. תהליך זה אפשר למשתמשים להחליף את מטבעות הקריפטו שלהם ללא צורך בעסקאות.

שער לייטקוין וכמות המטבעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמות מטבעות הלייטקוין המקסימלית היא 84 מיליון. (בשנת 2019 היו כ-61 מיליון במחזור). במודל הכלכלי של הלייטקוין, שזהה לזה של הביטקוין, המטבעות החדשים מתווספים לעולם כגמול לכורים. הגמול הוא 25 מטבעות לייטקוין לבלוק[6].

איך עובד מטבע הלייטקוין[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלייטקוין מבוסס על אלגוריתם הוכחת עבודה, אך עם שינוי מהותי. בעוד שהביטקוין מבוסס על אלגוריתם SHA-256, שמיועד לכוחות מחשוב חזקים ואף שבבים ייעודיים לכרייה, הלייטקוין מבוסס על אלגוריתם Scrypt.

בבלוקצ'יין של הביטקוין בלוק נוצר כל 10 דקות, ואילו בבלוקצ'יין של הלייטקוין, כל 2.5 דקות. מה שמאפשר נפח עסקאות גבוה ומהיר יותר. המשמעות מאחורי נפח עסקאות גבוה יותר היא כלכלית – ככל שהבלוקצ'יין תוכל להתמודד עם יותר עסקאות, העמלה לתשלום תהיה זניחה יותר[6].

הבדלים בין הביטקוין ללייטקוין[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר ה-ביטקוין יצא לאור ב-2009 כמטבע הדיגיטלי הראשון, התפרסם גם קוד המערכת שלו. קוד המערכת קוד פתוח ומאפשר לבחון, לשנות וליישם בפרויקטים אחרים. כך למעשה, נוצרו המטבעות הדיגיטליים הנוספים - מטבעות אלו מכונים: alt coins (אלטרנטיביים או בקצרה "אלטים").

לייטקוין ביטקוין
כמות מטבעות מקסימלית 84 מיליון מטבעות 21 מיליון מטבעות
זמן ממוצע לאישור עסקה (פיצוח בלוק) 2.5 דק' בממוצע 10 דק' בממוצע
אלגוריתמים Scrypt Hashing SHA-256
התאמת קושי פיצוח כל 2016 בלוקים כל 2016 בלוקים


לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנדריאס אנטונופולוס, האינטרנט של הכסף חלקים 1 ו-2
  • דון ואלכס טפסקוט, מהפכת הבלוקצ'יין
  • לייטקוין: How You Can Get Ahead and Make Money Fast, Edward A. Harrod

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לייטקוין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Contentworks Agency, A Brief History of Litecoin, Medium, ‏2019-08-01 (באנגלית)
  2. ^ Frederic Lardinois, Ingrid Lunden, GitHub, techcrunch, 2020-02-16
  3. ^ Adrian Gallagher, Litecoin Core v0.17.1 Release, Medium, ‏2019-05-06 (באנגלית)
  4. ^ לייטקוין, באתר הוריזון מבית אלטשולר שחם
  5. ^ McMillan, Robert (2013-08-30). "Ex-Googler Gives the World a Better Bitcoin". Wired. ISSN 1059-1028. נבדק ב-2020-02-19.
  6. ^ 1 2 לייטקוין, באתר קריפטו ג'ונגל