ליליאס אדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליליאס אדי
Lilias Adie
לידה 1640?
Torryburn, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1704 (יוליאני) (בגיל 64 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת סקוטלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Torryburn עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים Torryburn עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליליאס אדיאנגלית: Lilias Adie; נולדה: 1640 לערך – 1704) הייתה אישה סקוטית שגרה בכפר טוריברן הסמוך לחוף הים, במחוז פייף, סקוטלנד[1]. היא הואשמה בכישוף ובניאוף עם השטן, אך מתה בכלא לפני שניתן גזר דינה. קברה נמצא באזור הכרית והוא הקבר היחיד בסקוטלנד השייך למכשפה לכאורה, משום שרוב מי שהואשמו בכישוף נשרפו על מוקד[2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרישומים שאותרו נראה כי שמה הפרטי היה לילי (Lilly) ושם משפחתה היה אדי (Addie) או אידי (Eddie). בשנת 1704 הוחזקה במאסר בגין עיסוק במעשי כשפים[3].

מחלה שהתפרצה בכפר בו גרה הביאה לתקופה קצרה אך אינטנסיבית של ציד מכשפות. אישה בשם ג'ין בזיי האשימה את אדי בכישוף והכריזה כי יש להישמר ממנה: "הזהרו פן תתקלו אתם או ילדיכם בליליאס אדי". בעקבות האשמות אלו נאסרה אדי, שהייתה אז ככל הנראה כבת 60[4].

אדי נלקחה אל ראש הכנסייה המקומית, הכומר אלן לוגן, כדי להשיב להאשמות שהועלו נגדה. יום אחר יום למשך חודש שלם הייתה נתונה לחקירה קשה עד שלבסוף נשברה ו"הודתה"[5].

"הודאה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת ה"הודאה" שסיפקה אדי לכומר, סיפרה כיצד הגיע השטן לפגוש אותה לראשונה בשדה תירס בזמן שקיעה בעודו חובש כובע. היא תיארה אותו כבעל "עור קר וחיוור, ורגליים בצורת פרסות כמו של פרה", כיצד שכבו בחושניות ואיך שכנע אותה לוותר על חיי נצרות. ככל שנמשכה החקירה, נאלצה אדי להמשיך לספק פרטים ולהרחיב את סיפור הודאתה. היא סיפרה כי לאחר המפגש הראשון, הגיע השטן אל ביתה "כמו צל" כדי לפגוש אותה, וכי היא עצמה נהגה להפגש ולהתרועע עמו ועם מכשפות נוספות[5]. אף על פי שעברה התעללות בזמן החקירה, סירבה לתת שמות של נשים נוספות כדי שיואשמו בכישוף גם הן, וטענה כי המכשפות באותם מפגשים נהגו להתחפש[6].

אדי מעולם לא נשפטה, ומתה בעודה במאסר לפני שהושלמה חקירתה[3].

מקום קבורתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליליאס אדי נקברה בחוף הים סמוך לטוריברן, בתוך תיבת עץ פשוטה, תחת "חצ טון" של סלע חולי בעקבות אמונה של התושבים המקומיים כי השטן עלול לשוב ולהקים אותה לתחיה על מנת "לרדוף אותם"[4].

שרידיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1852 הגיעו שודדי קברים ואספני עתיקות אל קברה והוציאו את שרידיה[5]. דווח כי התיבה שהוצאה מן הקבר הייתה באורך של כמעט 2 מטר, ועצמות הירכיים היו זהות לאלו של אדם בגובה 1.80 מטר. רוב השיניים עוד היו בפיה, והן נראו "לבנות ונקיות". באותו הזמן לא נמצאה הגולגולת שלה, אך זו התגלתה בשנת 1875 במוזיאון פרטי של אספן העתיקות ג'וזף נואל פייטון בעיירה דנפרמליין. לאחר מכן, הוצגה הגולגולת במוזיאון של אוניברסיטת סנט אנדרוז, אבדה וצצה שוב בשנת 1938 במסגרת תערוכה בינלאומית שנערכה בגלאזגו, אך מאז נעלמה[2].

מזכרות כמו מקל הליכה שככל הנראה גולף מארון קבורתה של אדי וצמיד כסף עליו חרוט שמה נתרמו בשנת 1927 למוזיאון פיטנקריף האוס בדנפרמליין.

שחזור פניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1904 צילמו חוקרים את שרידי הגולגולת של אדי. בעזרת צילומים אלה, הנמצאים כיום בספרייה הלאומית של סקוטלנד, הצליחו בשנת 2017 צוות של מדענים ואנשי מקצוע מתחום המשפט הפלילי מהמרכז לאנטומיה וזיהוי אנושי באוניברסיטת דנדי ליצור מודל תלת־ממדי ותמונה דיגיטלית של פניה של אדי[6].

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשויות במחוז פייף יזמו מבצע לאיתור שרידיה של אדי על מנת שיוכלו לערוך לה קבורה הולמת. "הגיע הזמן להניח למושג המשעשע של המכשפה בסגנון ליל כל הקדושים, ולהתייחס אל האפליה המגדרית ההיסטורית והסבל שנגרם לנשים בשם ציד המכשפות", אמרו. הרשויות קיבלו חזרה מקלות הליכה שנטען כי גולפו מתיבת העץ בה נקברה אדי, כאשר אחד מהם היה שייך לאנדרו קרנגי[7].

"חשוב לזכור כי ליליאס אדי, כמו גם אלפי נשים וגברים אחרים, שנרדפו והואשמו בכישוף בעת החדשה המוקדמת בסקוטלנד, לא היו אנשים מרושעים כפי שההיסטוריה מתארת. הם היו קורבנות של זמנים חשוכים. הגיע הזמן שנהיה מודעים לאי הצדק שנגרם להם. אני מקווה שבהעלאת המודעות לסיפורה של ליליאס, ניתן לה ולהם את הכבוד והמנוחה המגיעים להם", אמרה ג'ולי פורד המובילה את המבצע.

ב-31 באוגוסט 2019, 315 שנים לאחר מותה, נערך לאדי טקס אזכרה. על קברה הונח זר פרחים שנועד להעלות מודעות לרדיפה שחוו נשים וגברים על ידי תושבי האזור בשם הפחד ממכשפות[2].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dominic Younger, Face of 313-year-old witch reconstructed, University of Dundee, ‏31 Oct 2017
  2. ^ 1 2 3 Emma O'Neill, Bid to return skull taken from Scotland's only witch grave launched, The Scotsman, ‏26 Aug 2019
  3. ^ 1 2 Face of 18th century 'witch who had sex with the Devil' digitally reconstructed, Gale, ‏Oct 31 2017
  4. ^ 1 2 Brigit Katz, Wanted: The Missing Bones of a Scottish ‘Witch’, Smithsonian Magazine, ‏3 Sept 2019
  5. ^ 1 2 3 Meagan Flynn, The bones of an 18th century ‘witch’ vanished decades ago. Now Scottish officials are hunting for them, The Washington Post, ‏Sept 3 2019
  6. ^ 1 2 שוחזרו פניה של "מכשפה" שמתה ב-1704, באתר ynet, 1 בנובמבר 2017
  7. ^ Amy Woodyatt, A witch hunt with a difference, CNN, ‏Sept 2 2019