מבוטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבוטי או באמבוטי הם ילידים פיגמים באגן הקונגו באפריקה. הם דוברים שפות בנטו ושפות סודניות מרכזיות.

המבוטי מונים כיום כ-30 עד 40 אלף נפש, החיים ביער איטורייער גשם טרופי בשטח של כ-63,000 קמ"ר במחוז איטורי בחלק הצפון-מזרחי של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. הם ציידים לקטים החיים בחבורות קטנות של 15 עד 60 נפשות. מחלקים אותם לשלוש תת-קבוצות לפי שפותיהם:

  • סואה (נקראים גם קאנגי, ולפעמים מבוטי): דוברי ניב בנטו של שכניהם, עם הבילה.
  • אפה, הדוברים ניב מרכז סודני של שכניהם, הלסה.
  • אסואה, הדוברים ניב מרכז סודני של שכניהם, המנגבטי (Mangbetu language).

סביבת חייהם חמה ולחה, עשירה בנחלים ובאגמים, ויורדים בה 1270 עד 1789 מ"מ גשם בשנה. נפוצות בה מחלות טרופיות כמו מחלת השינה המועברת על-ידי זבוב הצה צה. בכחמישית משטח היער הוקמה שמורת חיי הבר אוקאפי.

מגורים ומזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבורות מבוטי חיות בכפרים, כל משפחה בבקתה. הבקתות בנויות ממקלות התקועים בקרקע ומחוברים זה לזה בצמחים מטפסים, והן מקורות בסכך של עלים. הכפרים מבודדים מן הכפרים של חבורות אחרות. בעונת היובש עוזבים המבוטי את הכפר, נכנסים לתוך היער ומקימים סדרה של מחנות. בדרך זו הם מנצלים שטח גדול יותר של היער לאיסוף מזון.

המבוטי צדים חזירי בר ובעיקר חזיר יער ענק, אנטילופות וקופים, באמצעות רשתות, מלכודות, קשתות וחיצים. לכל חבורה נחלת ציד משלה, והנשים והילדים מסייעים בציד. כמו כן הם ניזונים מנמלים, חלזונות, דגים ודבש. המרכיב הצמחי במזונם כולל יאם, פירות, שורשים, עלים ואגוזי קולה. גם נשים וגם גברים מלקטים מזון.

המבוטי לעיתים קרובות סוחרים בבשר-ציד, בעורות ובשאר מוצרי היער עם שכניהם, יושבי הכפרים מעמי הבנטו, ובתמורה מקבלים מהם כלי ברזל ועץ, סירים וסלים, ומוצרי חקלאות.

שארות ונישואים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבוטי נוטים לשיטת שארות פטרילינאלית (הילדים נקראים על שם האב ויורשים אותו) ופטרילוקאלית (הכלה עוברת לגור עם משפחת החתן). עם זאת, הכללים אינם נוקשים בנושאים אלו. קבוצת המגדר היחידה היא משפחה גרעינית. קרובי משפחה נחשבים כתומכים ובעלי ברית.

החלפת אחיות היא צורה נפוצה של נישואים: אנשים מחבורות שונות עשויים לשאת זה את אחותו של זה, או קרובות משפחה אחרות. אין אצל המבוטי מנהגי תשלום מוהר למשפחת הכלה, ואין טקס נישואים רשמי. הזוג נחשב כנשוי כאשר החתן מציג להורי הכלה אנטילופה שצד בכוחות עצמו. פוליגמיה מתרחשת מדי-פעם בחבורות מסוימות, אך נדירה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מבוטי בוויקישיתוף