מבצע כנפיים אדומות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע כנפיים אדומות
תאריכי הסכסוך 27 ביוני 2005 – יולי 2005 (כ־5 ימים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום Korangal Valley עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מבצע כנפיים אדומות היה מבצע צבאי של צבא ארצות הברית שנערך ב-2005 בתקופת מלחמת אפגניסטן על ידי יחידת הקומנדו הימי - אריות הים. במהלך המבצע כולו נהרגו 19 חיילים אמריקאים וביניהם הצוות העיקרי.

רקע המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצע כנפיים אדומות נערך בליל ה-27 ביוני 2005 ובו השתתפה יחידת הקומנדו הימי של צבא ארצות הברית אריות הים. מטרת המבצע הייתה איתור וחיסול טרוריסט מבוקש של ארגון הטרור טליבאן, אחמד שאה.

הצוות הורכב מארבעה לוחמים: מרקוס לוטרל, מייקל מרפי (מפקד הצוות), דני דיץ' ומתיו אקסלסון. לאחר שהות, הליכה ומסעות לעבר כיוון הכפר שבו שהה אחמד שאה וחייליו, הם הגיעו למקום מסתור ובו דיווחו בקשר על מקומם לצבא. כל שאר הלוחמים הסתתרו באותו מרחב אך במקום מסתור אחר שבשיחים, בזמן מנוחתם יצאו רועי צאן שחשפו את הצוות, נבהלו וכמעט ברחו. הצוות מיהר לקשור את רועי הצאן לפני בריחתם, ודיווחו בקשר על כך שנחשפו. הקשר מהצד השני לא נשמע בגלל אזור הקליטה והציון, והם החליטו ביניהם מה לעשות.

רועי הצאן ברחו לכפר ודיווחו על הצוות, ובעקבות זאת אחמד שאה וחיילי הטליבאן חיפשו אחר הצוות. לאחר מציאתם, התפתח קרב יריות בין הצוות לכוח הטליבאן שנערך כמה שעות. בזמן הקרבות שנערכו, הם נפצעו אך הם המשיכו להילחם ולהפעיל את הקשר להצלה, סיוע וחילוץ. אך הקשר שוב לא זמין. לפי דוח שנערך, הם נלחמו מול כ-80 לבין 100 טרוריסטים. הצוות מצא תהום שבו יוכלו לברוח ולהסתתר עד להגעת סיוע, אך דני דיץ' נפגע באמצע ונשאר במעלה ההר, ולאחר מכן גם נהרג. מקום מסתורם נחשף שוב, ומייקל מרפי החליט לסכן את חייו ולעלות להר למעלה, בידיעה שיש טרוריסטים רבים על מנת להפעיל את הקשר להצלת שאר הכוח. בסופו של דבר מרפי הצליח להפעיל את הקשר ולהביא חילוץ, אך גם הוא נהרג. בקרב נותרו מרקוס לוטרל ואקסלסון, בזמן הקרב מגיע החילוץ.

אך גם החילוץ נכשל לאחר ירי RPG לעבר המסוק, וכל הלוחמים שהיו בתוכו, כולל המפקד הראשי (אריק קק) נהרגים. מרקוס ואקסלסון נפרדו אחד מהשני, וכל אחד הגיע למקום אחר ואזור קרב. לאחר מכן גם אקסלסון נהרג. מרקוס הבין שכל חבריו לצוות נהרגו, כולל החילוץ, ומסתתר מהטליבאן. בזמן שהוא חבול ופצוע, לאחר שאיבד הרבה דם הוא יוצא מהמחבוא ומחפש אזור עם מים. לאחר הגעתו לאזור, הוא מוצא תושבים אפגנים ומרקוס נבהל ומאיים עליהם, אך למרות הכל הם אמרו לו שאינם אויבים ורוצים לסייע לו ולעזור לו. הם הביאו אותו לכפר, למרות היחס העוין משאר התושבים. מחמוד גלאב היה זה שהציל ועזר לו מבין התושבים, נתן לו מקום לישון, אוכל ושתייה, והוא חבש את פצעיו. הוא שאל מהיכן הוא מגיע במקור ומרקוס ענה לו, "אמריקה, טקסס".

אחמד שעה ושאר חייליו הטליבאן שמעו על כך שמחמוד ושאר התושבים סייעו לו, והם באים לנקום ולהרוג אותו ואת השאר. כוח החילוץ והלוחמים האמריקאים הספיקו להגיע, הרגו את חיילי הטליבאן ובנוסף סייעו למחמוד.

החילוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

החילוץ כלל את קצין הכוחות אריק כריסטנסן, שיין פאטון, ז'אק פונטן, דניאל הילי, ג'פרי לוקאס, מיכאל מקגריווי, ג'יימס סאה, ג'פרי טיילור מהיחידה. מרקוס מורלס, ג'יימס פונדר, סטפן רייך, מייקל רוזל וכריס היו חלק מהחטיבה האווירית למבצעים מיוחדים. כולם נהרגו בקרב במהלך חילוץ הצוות העיקרי במבצע.

לאחר אירועי המבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הקרבות שהסתיימו במהלך האירוע, שאר הצבא חיפש את גופות הלוחמים והביא לקבורתם. כמה שנים אחר מכן, מרקוס התחתן והביא לעולם שני ילדים. לאחד מהם הוא קרא "אקס", על שם של חברו מהצוות שנהרג. הוא עדיין שמר על קשר עם מחמוד גולאב, שגם לאחר המבצע והאירועים קיבל איומים לחיסולו ומשפחתו, והועבר למקום מסתור והגנה.

אחמד שאה נפצע קשה במהלך האירוע, ולאחר תקופה מסוימת הוא נהרג בתקרית אחרת.

מורשת והנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למייקל מרפי הוענק מדליית הכבוד, ולשאר לוחמי הצוות (דני דיץ', מתיו אקסלסאון ומרקוס לוטרל) הוענק צלב הצי. בנוסף לכך הם הונצחו בפארק עם אנדרטה לזכרם ופסלים שונים של דמותם.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקוס פרסם ספר שנהפך לרב מכר, ובהשראתו וסיפורו צולם סרט צבאי-אקשן קולנוע בשם "השורד האחרון", בו מופיעים השחקנים מארק וולברג, אמיל הירש, טיילור קיטש ובן פוסטר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מבצע כנפיים אדומות בוויקישיתוף