מדינות ABC

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפת אמריקה הדרומית, כשבירוק צבועות ארגנטינה, ברזיל וצ'ילה

מדינות ABC (בספרות ובעיתונות העברית ניתן למצוא גם את התרגומים מדינות א.ב.צ'.[1] ומדינות האלפא־ביתא)[2] הוא שם כולל למדינות אמריקה הדרומית: ארגנטינה, ברזיל וצ'ילה, אשר התאגדו במחצית הראשונה של המאה ה-20 יחד להשגת אינטרסים משותפים, ואף כרתו ביניהן ברית של היעדר לוחמה ותיאום עמדות בעניין מעמדן באמריקה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית המאה ה-20 ניהלו ארגנטינה, ברזיל וצ'ילה מרוץ חימוש ימי, שהחל ברכישתה של ברזיל שלושה דרדנוטים בתגובה למרוץ החימוש הימי הארגנטינאי-צ'יליאני שהסתיים זמן קצר לפני כן. כל אחת משלוש המדינות רצתה לבסס עצמה כמעצמה אזורית, והדבר תרם למתיחות צבאית באזור. על רקע המתיחות הזו נעשו ניסיונות דיפלומטיים לשיתוף פעולה מודיעיני, עד כדי ניסיון חתימה על אמנה משולשת.[3]

במקביל, ההשפעה האמריקנית ההולכת וגוברת באמריקה כולה, הביאה את שלוש המדינות לפעול לדחיקתה מאמריקה הלטינית. פרשת טמפיקו והכיבוש האמריקני של וראקרוס במהלך המהפכה המקסיקנית, דחפו את שלוש המדינות להציע את שירותי הגישור שלהן במטרה למנוע מלחמה כלל-אמריקנית.

הדיפלומטים אדוארדו סוארס מוחיקה מצ'ילה, דומיסיו דה גאמה מברזיל ורומולו ס' נאון מארגנטינה בוועידת השלום בניאגרה פולס ב-1914

בוועידת השלום בניאגרה פולס, שנערכה ב-20 במאי 1914 בעיירה ניאגרה פולס באונטריו שבקנדה, תיווכו דיפלומטים משלוש המדינות הסכמות בין ארצות הברית למקסיקו, אשר מנעו את הידרדרות המצב למלחמה כוללת. באותה עת נעשה השימוש הידוע הראשון במונח "מדינות ABC".

הצלחת מאמצי הגישור פתחה חלון הזדמנויות לחתימה על הסכם משולש בין המדינות, ובמאי 1915 חתמו שרי החוץ של שלוש המדינות בבואנוס איירס על הסכם אי-לוחמה, התייעצויות ובוררות (בספרדית: Pacto de No Agresión, Consulta y Arbitraje). ההסכם קבע כי מחלוקות בין המדינות תיושבנה בדרך דיפלומטית וכלל המלצה להקמת ועדה קבועה, שבה ישבו נציגים משלוש המדינות במונטווידאו שבאורוגוואי. מעבר להיותו של ההסכם כלי לבקרה הדדית, הוא היה ביטוי לידידות בין המדינות.[3] עם זאת, ההסכם מעולם לא הגיע לכדי מימוש, שכן רק ברזיל אשררה אותו בפרלמנט. בנוסף, הצטרפותה של ברזיל למדינות ההסכמה במלחמת העולם הראשונה בשנת 1917, בעוד ארגנטינה וצ'ילה נותרו נייטרליות, גרמה להתרחקות בין המדינות.

בשנת 1942 התיישרו שנית האינטרסים של מדינות ABC, עת תיווכו, בשיתוף עם ארצות הברית, בתנאי השלום של מלחמת פרו–אקוודור, אשר לפיהם מסרה אקוודור את כל השטח באגן האמזונס שתבעה לעצמה טרם המלחמה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדינות ABC בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "א.ב.צ'., מדינות", האנציקלופדיה העברית (כרך א, עמ' {{{3}}}), חברה להוצאת אנציקלופדיות, תשכ"ט.
  2. ^ המלחמה – מצב העניינים במקסיקה, הצפירה, 29 באפריל 1914
  3. ^ 1 2 Hélène Veber, ABC Pact (Alliance between Argentina, Brazil and Chile), In: 1914-1918 Online. International Encyclopedia of the First World War