מה אעשה עכשיו?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מה אעשה עכשיו)
מה אעשה עכשיו?
אלבום אולפן מאת קרולינה
יצא לאור 2009
הוקלט 2008
סוגה בלוז רוק
פופ רוק
פאנק
פיוז'ן
שפה עברית
אנגלית
חברת תקליטים הליקון
הפקה קותימן, רונן סאבו
כרונולוגיית אלבומים של קרולינה
Funset – Ragga Pumpkin
(2005)
מה אעשה עכשיו?
(2009)
זוהר
(2012)

מה אעשה עכשיו? הוא אלבום מוזיקה שיצא בשנת 2009 על ידי הזמרת-יוצרת קרולינה (קרן אברץ). האלבום זכה לתשואות רבות, הן על הליריקה שלו והן על העיבודים המוזיקליים בשיריו[1]. שניים משירי האלבום, "אף אחד לא בא לי" ו-"הבלדה על אביר החופש ובת גלים", הגיעו לצמרת מצעד הפזמונים העברי השנתי במקומות ה-5 וה-6 בהתאמה[2]. האלבום הגיע למעמד של אלבום זהב[3] ואף זיכה את מפיקיו, רונן סאבו וקותימן, בפרס אקו"ם למעבד השנה[4].

רקע והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הבנות נחמה

במהלך העשור הראשון של המאה ה-21 קרולינה לקחה חלק בהרכב הבנות נחמה בתור הסולנית. במהרה ההרכב הפך להצלחה גדולה, ואלבומם הראשון, הנושא את שם הלהקה, גרף למעלה מ-50 אלף עותקים שנמכרו[5][6]. לאחר ההצלחה החלה קרולינה לבצע שיתופי פעולה עם אמנים שונים, בהם רביעיית הדי-ג'יי סוליקו, ובין היתר גם עם אופיר קותיאל, הידוע בשם הבמה שלו קותימן. יחד עם קותימן, קרולינה לקחה חלק באלבום הבכורה שלו משנת 2007[7]. שיתוף הפעולה ביניהם הפך חזק ואיתן, וקותימן התמנה למפיק אלבום הבכורה של קרולינה, לצד רונן סאבו.

האלבום נוצר כשינוי מהמוזיקה של קרולינה עד אותה עת, והרעיון שלו היה ליצור אלבום כמעט מלא בעברית. מבחינה סגנונית נעשה ניסיון באלבום להתחקות אחר מוזיקה משנות ה-70. הוא הוקלט והופץ על ידי חברת הליקון בשנת 2009.

עטיפת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

על עטיפת האלבום מוצגת קרולינה בחצר בית אופייני למושב או קיבוץ כפרי, בשמלת כלה מהוהה ומחזיקה ארנב לבן בידה. שמלת הכלה תואמת את התוכן בשירים רבים בשיר, הנוגעים לרצונה של הדוברת בחתונה שלא מתרחשת (כמו בשירים "אף אחד לא בא לי" או "צר לי צ'רלי"). בתוך האלבום, שיצא בפורמט תקליטור (דיסק), הופיעו גם עבודות אמנות ותמונות משפחתיות, שמדגישות את הפן האישי של האלבום[1].

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נושאים וליריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלבום מוצגים כ-13 שירים פרי עטה של קרולינה יחד עם אורי כנרות, רונן סאבו ואופיר קותיאל (קותימן). השירים נוגעים רובם ככולם לחוויות שונות של הדוברת, המשקפת במידה מסוימת את קרולינה עצמה, וקשורות בעיקר לאהבות נכזבות וזוגיות. במאמר על האלבום, כותבת מאיה פישר כי "הגדולה האמיתית באלבום הם הטקסטים שמעלים שאלות קשות, בתמימות וכנות שמזכירים ילד ששואל את אביו "מה אהיה כשאגדל?". יש בו מרקחת נכונה של טקסט עמוק ומעורר הזדהות, ולחנים שיודעים להעצים את הכאב כמו ב"מה אעשה עכשיו?", שמומלץ להאזין לו בליווי ממחטות"[1].

השיר הראשון באלבום, "Happiness", נכתב בחציו בעברית וחציו באנגלית, בכדי להציג את צדדיה השונים של קרולינה, שכן זהו אלבומה הראשון הכמעט מלא בעברית[8]. פישר כותבת על השיר כי הוא "משלב בין עברית ואנגלית וממחיש את הצדדים הרבים ולעיתים מנוגדים שיש בקרולינה"[1]. השיר ממשיך עם כמה שירים רגועים יותר, המושרים בעברית בלבד וברובם כוללים מלל מועט וגלישה של הטקסט על המנגינה. מרבית השירים נוגעים לאכזבות ורצונה של הדוברת באהבה. מבקר המוזיקה בן שלו מתאר את שירים אלה באלבום כ"שוקולד חם נמס בפה, והם יפהפיים"[9]. הוא מציין בפרט את השיר "הבלדה על אביר החופש ובת גלים" ומתאר אותו כ"שיר שובה לב"[9].

קרולינה בשנת 2007

תימורה לסינגר מאתר ynet כתבה על האלבום, וציינה כי "יש לקרולינה חוש למילים, והיא מרבה להשתעשע בהן". יתר על כן, היא מונה "שירים כמו "אוף איתך", שם היא משחקת בין "אוף" ל"לעוף" וכך גם בין "מחמאות" ל"המחאות" בשיר "מחמאות". אף על פי כן, היא מסתייגת, "דווקא בגלל כשרונה המילולי, מאכזב ומקומם לגלות שהאלבום פשטני ומלא בקלישאות, כמו: "יש עוד הרבה דגים בים" ו"תפתח את הלב שלך"[10].

סקירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום זכה לתשואות ותשבחות רבות על הז'אנר המוזיקלי שלו, העיבודים המוזיקליים והתזמורים שבו. האלבום ברובו מציג סגנון מוזיקה המתחקה אחר מוזיקה משנות ה-70, אולם בעל איכות הקלטה גבוהה יחסית. מרבית השירים בנויים על מקצבים של פאנק ופופ רוק, אך משתלבים בהם גם אלמנטים רבים מסגנונות שונים, בהם שירים רבים בעלי זיקה אוריינטלית כמו "מחמאות" ו"אוף איתך". מספר שירים באלבום כוללים גם השפעות מעולם הרוק הכבד והרוק הפסיכדלי.

האלבום מתאפיין בעיבוד מוזיקלי יוצא דופן ותזמור מורכב מאוד על גבי מוזיקה פשוטה לכאורה. במרבית השירים, חלק הארי של השיר מורכב משני אקורדים בלבד, לרוב במרווח של סקונדה קטנה (חצי טון) זה מזה[11]. שירים רבים באלבום מאופיינים בהרמוניות מורכבות על פני האקורדים הפשוטים, כולל קולות ליווי שקרולינה מבצעת בעצמה, תפקידי כלי קשת וכלי נשיפה, מספר תפקידי גיטרה ואפקטים ממוחשבים. דוגמה לקטע דומה הוא בשיר "צר לי צ'רלי", שבנוי על מנגינה פשוטה יחסית עליה מנגנים שלושה כלי קשת ושלושה כלי נשיפה[12].

בן שלו כתב על המוזיקה באלבום כי "הקטעים שבהם קרולינה והמפיקים שלה מייצרים גרסה עברית מקסימה לפאנק החושני והחם הם לא רק יציאות מוצלחות מאוד מבחינה מוזיקלית, הם גם עוזרים למי שלא משתגע בדרך כלל על השאנטי-פאנק של קרולינה להתחבר אליה וליהנות ממנה"[9]. עם זאת, הוא מסתייג וקובע כי "מהרצועה השמינית ואילך, האלבום מתחיל לאבד גובה", ואף מוסיף וגורס כי "השיר הלפני אחרון, ,"Smile 2 me" כבר ממש לא ראוי"[9].

מאיה פישר שיבחה את עירוב הסגנונות המוזיקליים באלבום, וטענה כי "גם המשך האלבום של קרולינה הוא תמהיל של דברים דומים, אבל שונים [...] עברית, אנגלית, רגאיי, בלוז, ג'אז, פולק, R&B ואפילו קטע יווני, שמככב בשיר המעולה "מחמאות". כולם נרקמים לכדי שלמות, בזמן שקרולינה שולטת בהם בקולה הרם"[1].

פרסים ותארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך "אף אחד לא בא לי"[13]

אַף אֶחָד לֹא בָּא לִי
אַף אֶחָד לֹא בָּא
אֲנִי עֲצוּבָה
רַע לִי וָמַר לִי
בַּלֵּילוֹת כְּשֶׁקַּר לִי
הַמִּטָּה רֵיקָה
לָמָּה אַתָּה לֹא בָּא?

האלבום זכה להצלחה רחבה, הן בקרב מבקרי המוזיקה והן בקרב מאזינים. מפיקי האלבום, רונן סאבו וקותימן, זכו בפרס אקו"ם בשנת 2011 בקטגוריית מעבד השנה על האלבום[14][15]. האלבום עצמו נמכר בלמעלה ל-13,000 עותקים[16], מה ששיווה לו את התואר "אלבום זהב"[17].

מתוך האלבום שוחררו שני סינגלים, שניהם כבשו את צמרות מצעדי הפזמונים. "אף אחד לא בא לי"[18], השלישי באלבום, דורג במקום החמישי במצעד הפזמונים העברי השנתי לשנת התש"ע (2010) של רשת ג' וערוץ 24, ובמצעד המקביל של גלגלצ ו-ynet דורג במקום ה-17. גם הסינגל השני, הבלדה על אביר החופש ובת גלים, זכה להצלחה ניכרת והגיע למקום ה-6 במצעד הפזמונים של קול ישראל.

מאיה פישר תיארה את האלבום כ"אסופת שירים אישית, לעיתים כואבת ולעיתים צינית, בה נעטפים טקסטים כנים, רגישים ואף עצובים במוזיקה מגוונת ומצוינת עם שלל השפעות מרחבי העולם"[1]. תימורה לסינגר התלהבה פחות מהאלבום, וכתבה כי "האלבום "מה אעשה עכשיו?" של קרולינה אנרגטי, עשיר וגרובי, אבל כולל לא מעט קלישאות מילוליות, ודומה שלא נעשתה בו עבודת סלקציה ראויה"[10]. בן שלו כתב כי "האלבום החדש של קרולינה כולל כמה גרסאות עבריות מקסימות לפאנק חושני ורך, שייגרמו הנאה גם למי שלא משתגע בדרך כלל על השאנטי-פאנק של הזמרת"[9].

באתר וואלה סיכמו את האלבום וכתבו עליו כי הוא "הותיר הרבה פיות פעורים. היו בו תום, רוך, מורכבות והרבה חום ורגש. שירים כמו "אף אחד לא בא לי" ו"הבלדה על אביר החופש" חרכו את הרדיו והשאירו את המבקרים סמוקי לחיים ממחמאות"[19]. מבקרי התרבות של כלכליסט ציינו לטובה את האלבום, וכתבו כי "ההפקה המוזיקלית החמה (והחכמה) של הצמד סאבו וקותי היא בין הגורמים המרכזיים להפיכת האלבום הזה לאחד מהמרעננים של החורף"[20].

יואב קוטנר כתב על האלבום באתר ישראל היום כי הוא "אלבום מרגש שיוצא מהפאנקיות הקופצנית לכיוונים מוזיקליים נוספים. שירי נשמה עם תבלינים מזרח-תיכוניים, מזרח-רחוקים ובלקניים"[7].

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים נכתבו והולחנו על ידי קרולינה, שלומי אברץ, רונן סבאו וקותימן. 

מס' שם משך
1. אושר 03:35
2. אל תלך כל כך רחוק 04:28
3. אף אחד לא בא לי 04:41
4. צר לי צ'רלי 03:56
5. מצפן לבך 05:27
6. הבלדה על אביר החופש ובת גלים 05:16
7. האוקיינוס הגדול 01:37
8. מחמאות 04:09
9. אוף אתך 05:52
10. שוב עם עצמי 01:41
11. הוא שלי כל כך 04:12
12. חייך אליי 04:08
13. מה אעשה עכשיו? 05:27

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 מאיה פישר, ‏הקרן ששולחת קרולינה, באתר ‏מאקו‏, 23 בדצמבר 2009
  2. ^ תש"ע – פזמונט, באתר pizmonet.co.il
  3. ^ קרולינה מתארחת אצל דידי הררי לרגל צאת אלבומה "שלוש", באתר 103fm, 28 בפברואר 2017, בדיקה אחרונה 5 באוקטובר 2020
  4. ^ אתר למנויים בלבד קול הקמפוס, קותימן בוחר לכם מוסיקה לסוף השבוע, באתר הארץ, 26 בינואר 2013
  5. ^ אסף נבו, ‏הבנות נחמה הן מעכשיו Komfort Mädchen, באתר ‏מאקו‏, 9 ביוני 2009
  6. ^ תמר סוקניק, אלבום זהב ל"הבנות נחמה", באתר הארץ, 16 באוקטובר 2007
  7. ^ 1 2 יואב קוטנר, סוליקו, באתר www.israelhayom.co.il
  8. ^ מה אעשה עכשיו? – פזמונט, באתר pizmonet.co.il
  9. ^ 1 2 3 4 5 בן שלו, האלבום החדש של קרולינה: שוקולד חם נמס בפה, באתר הארץ, 22 בדצמבר 2009
  10. ^ 1 2 תימורה לסינגר, תעשי סלקציה, באתר ynet, 29 בדצמבר 2009
  11. ^ כדוגמת השירים "אל תלך כל כך רחוק", "מחמאות", "הבלדה על אביר החופש ובת גלים" ועוד
  12. ^ בעיקר בין הדקות 2:02 ל-3:08 בשיר. להאזנה
  13. ^ אף אחד לא בא לי, פזמונט
  14. ^ אסף נבו דני סידס, ‏פרסי מפעל חיים לחוה אלברשטיין וצביקה פיק בטקס פרסי אקו"ם, באתר ‏מאקו‏, 1 במרץ 2011
  15. ^ עומר אסייס, הצטרפו למסע: עומר אסייס על המיני אלבום החדש של קותימאן - Space Cassava, באתר Columbus Music Magazine, ‏2015-09-07
  16. ^ ראו כאן
  17. ^ קרולינה, באתר גורביץ' - מוזיקה והפקות בע"מ, ‏2011-01-11
  18. ^ עינב שיף‏, בכורה: קרולינה - "אף אחד לא בא לי", באתר וואלה!‏, 8 בדצמבר 2009
  19. ^ קרולינה חוזרת בשיר חדש - "אל תאחר", באתר וואלה!‏, 4 בדצמבר 2011
  20. ^ 7 לשישבת: הצעות ורעיונות לסוף השבוע, באתר כלכליסט, 17 בדצמבר 2009