מודאר זהראן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מודאר זהראן
مضر زهران
לידה 19 באפריל 1973 (בן 50) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ירדן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה ערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מודאר זהראןערבית: مضر زهران; נולד ב-19 באפריל 1973) הוא סופר ירדני פלסטיני, והמזכיר הכללי של "קואליציית האופוזיציה הירדנית". בשנת 2010 הוא עבר להתגורר בבריטניה, וב-2014 הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט הצבאי הירדני בגין ארבעה אישומים נפרדים, בשל מספר מאמרים שכתב, בהם טען, בין היתר, שירדן היא מדינת אפרטהייד הדומה לזו של דרום אפריקה[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוריו של זהראן נולדו בירושלים ועברו לירדן בתקופה שבה הגדה המערבית הייתה תחת שליטה ירדנית (1950-1967). יש לו שני תארים, ובנוסף השלים ב-2012 דוקטורט במימון.[2] לפני שביקש מקלט באנגליה, שימש זהראן כרכז מדיניות בשגרירות ארצות הברית בעמאן. לזהראן שני בנים ובת.

בשנת 2010 כתב זהראן מאמר בג'רוזלם פוסט בו תיאר את ירדן כמדינת אפרטהייד בהתנהלותה נגד הפלסטינים וטען כי המשטר הירדני מזכיר את משטר האפרטהייד ששרר בדרום אפריקה.[3] המאמר עורר סערה וביקורת מצד ירדנים ופלסטינים כאחד.[4] זמן קצר לאחר פרסום הכתבה, שלח מודאר מכתב התנצלות באמצעות "עמון ניוז", לאחר שאביו, עדנאן זהראן, איים לנתק את הקשר עמו, אם לא יחזור בו מדבריו. הוא הגדיר את מודאר כ"כפוי טובה" כלפי אביו וכלפי ירדן. האב תיאר את כתביו של מודאר כרחוקים מהאמת והמציאות. בשנת 2010 הנפיק מודאר מכתב המבטיח "לא לפרסם כל כתבות או דו"חות בכל שפה הקשורה לענייני פנים-ירדניים או זרים". הוא הוסיף: "החלטה זו באה משום שחשתי בבירור כי מאמרי לא הובנו ונוצלו על ידי מספר גורמים נגד המדינה היקרה שלי, אם בכוונה רעה או כתוצאה מאי הבנה."[5]

בדצמבר 2013 הועמד בשנית לדין על ידי בית משפט צבאי ירדני בו נתבע על היעדרות ממשפט בגין ארבעה אישומים נפרדים נגדו: "הסתה לשנאה, סכסוכים עדתיים, העלבת המלך והעלבת שירותי הביטחון".[6] לפי העיתון הירדני אל-ג'אד, "אתרי הרשתות החברתיות של זהראן נושאים מאמרים ומשפטים הפוגעים בירדן ובעמו שלו (פלסטינים)".[7] בפברואר 2014 דיווח ה"ג'רוזלם פוסט" כי זאהרן הורשע ונדון למאסר בכלא עם עבודות קשות. הדיווחים אודות שנות המאסר בפועל היו שונים, כשלפי סוכנות הידיעות הצרפתית, מודאר עלול נדון למאסר של עד 15 שנים.[8]

בספטמבר 2018 הוא נשא נאום בבריסל בו יצא נגד תנועת החרם BDS. עיקר טיעונו היה: חרם כנגד ההתנחלויות פירושו חרם כנגד פרנסתם של כחצי מיליון פלסטינים שעובדים מדי יום בישראל[9].

בספטמבר 2019, בשל "סיבות ביטחוניות", סורבה כניסתו לישראל שם היה אמור להיפגש עם מנהיגי ימין ומתנחלים.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מודאר זהראן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]