מטוורסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטוורסט
Mettwurst
מאכלים
סוג נקניק נא עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מטוורסט (בגרמנית: Mettwurst) היא נקניקיה גרמנית בעלת טעם חזק.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנקניקייה עשויה מבשר חזיר טחון נא שמשתמר על ידי הבשלה, יישון ועישון, לעיתים קרובות עם שום. הסוג הדרום גרמני רך ודומה לנקניק תה. מטוורסט בראונשווייגר מעושן חלקית, אך עדיין רך וניתן למריחה, בעוד שזנים אחרים מצפון גרמניה כמו הולשטיינר קשים יותר ודומים יותר לסלמי, בשל משך העישון הארוך יותר.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה mett בגרמנית תחתית, שפירושה 'חזיר טחון ללא בייקון', נגזרת מהמילה הסקסונית העתיקה meti (שפירושה "אוכל"), וקשורה למילה האנגלית meat כלומר "בשר".

הכנה ושימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להכין ולאכול את המטוורסט במגוון דרכים, כמו לבשל או לטגן או למרוח על לחם שיפון עם בצל ולאכול נא. כאשר מכינים בשר חזיר טרי טחון ללא הבשלה/יישון או עישון, זה נקרא פשוט Mett. ציפוי הנקניקייה מיועד לאכילה ובדרך כלל אינו מוסר.

חשוב להשתמש בחומרי גלם איכותיים וטריים; אחרת, מיקרואורגניזמים ורעלים קטלניים יכולים להתפתח. בינואר 1995, 23 ילדים חלו מאוד, אחד מהם מת, אשר חוקר מקרי המוות מצא כי התאונה הקשה הייתה תוצאה של אכילת מטוורסט שום.[1]

מחוץ לגרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוסטרליה הדרומית, עקב ההגירה הגרמנית הגדולה במאה ה-19 (לדוגמה לעיירה האנדורף ), נפוצה נקניקיית מטוורסט. היא נוצרת בסגנון הצפון גרמני ומוגשת כנקניק. הוא נצרך לעיתים קרובות בארוחות צהריים בבית הספר וכנשנוש במהלך מסיבות.

בארצות הברית, המטוורסט מזוהה לרוב עם העיר סינסינטי, שם היא נחשבת למנה ייחודית.[2] העיירה Mineola, Iowa, אשר התיישבו בה כמעט אך ורק מהגרים משלזוויג-הולשטיין, מארחת ארוחת ערב מורשת שנתית עם מטוורסט מעושן קר "בסגנון Schoening", המכונה בניב הגרמנית התחתית בשם Metvuss.

מוצרים דומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

metvursti הפיני דומה ל-metworst ההולנדי או הסלמי. הוא יבש, קשה, בעל טעם חזק ודחוס, והוא נאכל כנתח קר על לחם.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מטוורסט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "FINDING OF INQUEST - The Death of Nikki Robinson". אורכב מ-המקור ב-11 ביולי 2009. נבדק ב-10 בנובמבר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Hague, Patrick (2017-07-13). "The Story of the Cincinnati Mettwurst". www.cincinnatimagazine.com. Cincinnati, OH: Cincinnati Magazine. ארכיון מ-2023-06-07. נבדק ב-2023-06-07.