כריסאור – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ויקיזציה
שורה 8: שורה 8:


==כריסאור בתרבות המודרנית==
==כריסאור בתרבות המודרנית==
בספר "אות אתנה", השלישי בסדרת [[גיבורי האולימפוס]], מנסה כריסאור לשדוד את ספינתם של גיבורי הסדרה, אבל צוותו מוטעה שהאל [[דיוניסוס]], המפחיד אותם יותר מכל, נמצא בספינה, ונס על נפשו.
בספר "אות אתנה", השלישי בסדרת [[גיבורי האולימפוס]], מנסה כריסאור לשדוד את ספינתם של גיבורי הסדרה, אבל צוותו מוטעה שהאל [[דיוניסוס]] (בכחוס), המפחיד אותם יותר מכל, נמצא בספינה, ונס על נפשו.


[[קטגוריה:יצורים מהמיתולוגיה היוונית]]
[[קטגוריה:יצורים מהמיתולוגיה היוונית]]

גרסה מ־21:37, 8 באוקטובר 2015

במיתולוגיה היוונית, כריסאור (ביוונית: Χρυσάωρ, Khrusaōr; תרגום מילולי: "החמוש בזהב"), הוא בנם של פוסידון ומדוזה, ואחיו של הסוס המכונף פגסוס.

על פי הגרסה הנודעת ביותר של המיתוס, מדוזה הייתה נערה יפהפייה, שפיתתה את פוסידון, אל הים, ונאנסה על ידו במקדשה של אתנה, אלת החכמה ותכסיסי המלחמה. בין פוסידון לאתנה שררה יריבות רבת שנים, עוד מהזמן שבו העדיפו האתונאים את אתנה כאלה הפטרונית של עירם, על פני פוסידון, וכשהאלה גילתה שמקדשה חולל, היא קיללה את מדוזה, והפכה אותה למפלצת המוכרת, ששיערה נחשים ושהמביט בה מתאבן. לאחר מכן, מדוזה גורשה אל מעבר לאדמות ההיפרבוראניות, שבהן שרר אור שמש נצחי.

כשהמלך פולידקטס הטיל על פרסאוס להביא לו את ראשה של מדוזה, נחלצו לעזרתו אתנה והרמס, שליח האלים, שהעניקו לו, בין היתר, סנדלים מכונפים, מגל ומגן עם מראה בצידו הפנימי. על ידי הסתכלות בהשתקפותה של מדוזה במגן שלו יכול היה פרסאוס להתקרב אליה בבטחה, וכך הוא ערף את ראשה. מצווארה הכרות של מדוזה (ועל פי גרסה אחרת: מן האדמה שהתערבבה בדמה של מדוזה) בקעו צאצאיה מפוסידון: הסוס המכונף פגסוס והענק כריסאור.

כריסאור נשא לאישה את קלירואה, בתו של אוקיינוס, והשניים הולידו יצור כלאיים נוסף: גריאון הענק, שהיה בעל שלשה גופים דבוקים זה לזה במותניהם, ונהרג על ידי הרקולס.

כריסאור בתרבות המודרנית

בספר "אות אתנה", השלישי בסדרת גיבורי האולימפוס, מנסה כריסאור לשדוד את ספינתם של גיבורי הסדרה, אבל צוותו מוטעה שהאל דיוניסוס (בכחוס), המפחיד אותם יותר מכל, נמצא בספינה, ונס על נפשו.