משתמש:Amirosan/ויקיפדיה העברית היא לא ויקיפדיה הישראלית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הגהה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד עריכה מתקדמת מהנייד
שורה 1: שורה 1:
כלל יסוד הוא ש'''"ויקיפדיה העברית" היא לא "ויקיפדיה הישראלית"'''.
כלל יסוד הוא ש'''"ויקיפדיה העברית" היא לא "ויקיפדיה הישראלית"'''.


[[ויקיפדיה העברית]], כפי יתר הויקיפדיות בשפות השונות, היא ויקיפדיה בינלאומית בשפה העברית, וככזו עליה להכיל נושאים שקשורים לכל העולם, ללא זיקה מיוחדת ל[[ישראל]]. זאת על אף שבאופן טבעי בוויקיפדיה העברית קיימת [[הטיה מערכתית]] לישראל.
ודוק, [[ויקיפדיה העברית]], כפי יתר הויקיפדיות בשפות השונות, היא ויקיפדיה בינלאומית בשפה העברית. ככזו עליה להכיל נושאים שקשורים לכל העולם, ללא זיקה מיוחדת ל[[ישראל]]. בישראל הכלל מוזכר ביותר דיונים היות שבאופן טבעי בוויקיפדיה העברית קיימת [[הטיה מערכתית]] לישראל.


באופן זה, המבחן לכתיבת ערכים בוויקיפדיה העברית הוא [[וק:חשיבות אנציקלופדית|חשיבות אנציקלופדית]], בלא קשר כאמור לשאלה "מה מעניין את הקורא הישראלי?". כמו כן אין מטרתה של ויקיפדיה העברית לשקף את הנרטיב של ממשלת ישראל או של הלך הרוח בציבור הישראלי.
המבחן לכתיבת ערכים בוויקיפדיה העברית הוא [[וק:חשיבות אנציקלופדית|חשיבות אנציקלופדית]], בלא קשר כאמור לשאלה "מה מעניין את הקורא הישראלי?". כמו כן, אין מטרתה של ויקיפדיה העברית לשקף את הנרטיב של ממשלת ישראל או של הלך הרוח בציבור הישראלי.


גם ויקיפדיה האנגלית, המהווה המקור העיקרי לתרגום ערכים לוויקיפדיה העברית, היא ויקיפדיה בשפה ה[[אנגלית]], כותבים בה אנשים ממדינות רבות, ביניהם עורכים שאנגלית אינה שפת אמם, ועל נושאים שאינם מרוכזים סביב תרבות של מדינה ספציפית.
כמו ויקיפדיה העברית, גם [[ויקיפדיה האנגלית]] היא "ויקיפדיה בשפה ה[[אנגלית]]", כותבים בה אנשים ממדינות רבות, ביניהם כאלה שאנגלית אינה [[שפת אם|שפת אמם]] ועל נושאים שאינם מרוכזים סביב תרבות של מדינה ספציפית.


===דוגמאות ליישום הכלל===
===דוגמאות ליישום הכלל===

גרסה מ־06:51, 24 באפריל 2020

כלל יסוד הוא ש"ויקיפדיה העברית" היא לא "ויקיפדיה הישראלית".

ודוק, ויקיפדיה העברית, כפי יתר הויקיפדיות בשפות השונות, היא ויקיפדיה בינלאומית בשפה העברית. ככזו עליה להכיל נושאים שקשורים לכל העולם, ללא זיקה מיוחדת לישראל. בישראל הכלל מוזכר ביותר דיונים היות שבאופן טבעי בוויקיפדיה העברית קיימת הטיה מערכתית לישראל.

המבחן לכתיבת ערכים בוויקיפדיה העברית הוא חשיבות אנציקלופדית, בלא קשר כאמור לשאלה "מה מעניין את הקורא הישראלי?". כמו כן, אין מטרתה של ויקיפדיה העברית לשקף את הנרטיב של ממשלת ישראל או של הלך הרוח בציבור הישראלי.

כמו ויקיפדיה העברית, גם ויקיפדיה האנגלית היא "ויקיפדיה בשפה האנגלית", כותבים בה אנשים ממדינות רבות, ביניהם כאלה שאנגלית אינה שפת אמם ועל נושאים שאינם מרוכזים סביב תרבות של מדינה ספציפית.

דוגמאות ליישום הכלל

נושאי הערכים

  • אין להנמיך את רף החשיבות האנציקלופדית על מנת לאפשר כתיבה של ערך בנושא כלשהו, לדוגמה תוכנית של משרד החינוך, רק משום שהוא מתקיים בישראל.
  • אישים ישראלים לא חשובים יותר ממקביליהם בחו"ל. לדוגמה, אין הבדל בחשיבות האנציקלופדית בין שחקן ישראלי שמשחק בתפקיד משני בסדרת טלוויזיה בעלת שתי עונות בישראל, לבין שחקן דרום קוריאני בעל הישג זהה.
  • אם יקבע שכל בית ספר בישראל זכאי לערך, אזי נובע מכך שגם כל בית ספר בפולין או במדגסקר זכאי לערך.

שמות ערכים

  • אין להשתמש בשם של ערך כמו "ההסלמה בדרום", כי אי אפשר להניח ש"דרום" אוטומטית מתייחס לדרום ישראל.
  • שם הערך משבר מניות הבנקים (1983) לא תקין כי ימנע מהקורא בוויקיפדיה העברית מגרמניה, לדעת שמדובר במשבר שהתרחש בישראל. השם התקין במקרה זה הוא משבר מניות הבנקים (ישראל, 1983).
  • ערכים כמו ממשלה או ראש ממשלה הם ערכים כלליים. אם יש שני ערכים באותו שם, אחד על ישראל ואחד כללי, השם ללא תוספות יהיה של הערך הכללי.

תוכן הערכים

  • אין לכתוב על ספר כי הוא רב מכר ב"ארץ", אלא כי הוא רב מכר ב"ישראל".
  • ערך בעל שם כללי, לדוגמה אומת הזנק, לא יעסוק בזווית הישראלית של אותו נושא, שאז הערך בפועל יהיה "ישראל כאומת הזנק".
  • נושאים בינלאומיים יש לסקור מזווית בינלאומית. ניתן בפרופורציה הראויה, וככל שיש לכך הצדקה אנציקלופדית, להקדיש פרק למצב בישראל ובמידת הצורך אף להרחיב את הפרק לערך-מורחב.
  • דוגמה למקרה בו לרוב אין הצדקה לאזכור הזווית הישראלית הוא יצירת תת-פרק "שחקנים ישראלים ששיחקו בקבוצה" בערכים על קבוצות כדורגל מחו"ל. כפי שאין ליצור בערך מכבי חיפה פרק "שחקנים גנאים ששיחקו בקבוצה". לחלופין, עורכים המעוניינים ליצור מאגר מידע שעוסק בזווית ישראלית על נושא מסוים, יכולים לעשות זאת באמצעות קטגוריה מתאימה.
  • בערכים על ארגונים מחו"ל בעלי סניף בישראל, אין חשיבות מיוחדת לפעילות הסניף הישראלי על פני פעילויות במדינות אחרות. לפיכך, ככלל, אין הצדקה להקדיש לכך פסקה מיוחדת, ובוודאי שאין מקום להעמיק בפרטים דוגמת שמות העומדים בראש הסניף הישראלי. לרוב, די בציון העובדה שקיים גם ארגון בישראל.