פונקציה קבועה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
נ.א. (שיחה | תרומות)
העברת נגזרת מההגדרה לתכונה
עריכה, מה יש עוד לומר בנושא?
שורה 1: שורה 1:
'''פונקציה קבועה''' היא [[פונקציה]] שמקבלת את אותו ערך בכל איבר של תחום הגדרתה. לדוגמא, הפונקציה שמתאימה לכל איבר את הערך 1 היא פונקציה קבועה. כך גם הפונקציה שמתאימה לכל איבר את הערך 2. לעומת זאת, הפונקציה <math> \ f(x)=x </math> מאוסף המספרים הממשיים לעצמו איננה קבועה משום ש <math> \ f(0)=0 </math> אבל <math> \ f(1)=1 </math>.
'''פונקציה קבועה''' היא [[פונקציה]] שמקבלת את אותו ערך בכל איבר של תחום הגדרתה. ניתן לבטא את העובדה הזו על ידי הנוסחה:
<math>\ f:A \to B \ \ ,\forall x_1 , x_2 \in A \ f(x_1) = f(x_2) </math> או <math>\ f(x)=C</math>.
לדוגמא הפונקציה <math>\ f(x) = 1</math> היא פונקציה קבועה, לעומת זאת, הפונקציה <math> \ f(x)=x </math> מאוסף המספרים הממשיים לעצמו איננה קבועה משום שלדוגמה <math> \ f(0) \ne f(1) </math>.


==תכונות==
==תכונות==


*עבור פונקציות ממשיות המוגדרות על קבוצה פתוחה, פונקציה היא קבועה [[אם ורק אם]] [[נגזרת|נגזרתה]] שווה ל 0 בכל נקודה.
* עבור פונקציות ממשיות המוגדרות על [[קבוצה פתוחה]] ו[[קשירות (טופולוגיה)|קשירה]], פונקציה היא קבועה [[אם ורק אם]] היא [[נגזרת|גזירה]] ונגזרתה שווה ל- 0 בכל נקודה.


*באופן כללי יותר, פונקציה של הרבה משתנים, כלומר פונקציה מקבוצה פתוחה ב <math> \ \mathbb{R}^n </math> לממשיים היא קבועה אם ורק אם ה[[גרדיאנט]] שלה מתאפס בכל התחום.
* באופן כללי יותר, פונקציה של הרבה משתנים, כלומר פונקציה [[קבוצה פתוחה]] ו[[קשירות (טופולוגיה)|קשירה]] [[המרחב האוקלידי|במרחב האוקלידי]] ה-n ממדי, <math> \ \mathbb{R}^n </math> , לממשיים היא קבועה אם ורק אם ה[[גרדיאנט]] שלה מתאפס בכל התחום.


*ה[[גרף פונקציה|גרף של פונקציה]] קבועה מהממשיים לממשיים הוא ישר המקביל לציר ה x.
* ה[[גרף פונקציה|גרף של פונקציה]] קבועה מהממשיים לממשיים הוא ישר המקביל לציר ה- x.


* בכל [[מרחב טופולוגי]] הפונקציות הקבועות הן [[רציפות (טופולוגיה)|פונקציות רציפות]].

==הגדרות קשורות==
במרחב טופולוגי כללי, פונקציה נקראת '''קבועה באופן מקומי''' אם לכל נקודה קיימת [[סביבה (טופולוגיה)|סביבה]] שבה הפונקציה קבועה. פונקציות כאלו הן תמיד רציפות.


{{קצרמר מתמטיקה}}
{{קצרמר מתמטיקה}}

גרסה מ־18:36, 2 באוגוסט 2006

פונקציה קבועה היא פונקציה שמקבלת את אותו ערך בכל איבר של תחום הגדרתה. ניתן לבטא את העובדה הזו על ידי הנוסחה: או . לדוגמא הפונקציה היא פונקציה קבועה, לעומת זאת, הפונקציה מאוסף המספרים הממשיים לעצמו איננה קבועה משום שלדוגמה .

תכונות

הגדרות קשורות

במרחב טופולוגי כללי, פונקציה נקראת קבועה באופן מקומי אם לכל נקודה קיימת סביבה שבה הפונקציה קבועה. פונקציות כאלו הן תמיד רציפות.

תבנית:קצרמר מתמטיקה