מסוספונדילוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמסוספונדילוס
איור איור של מסוספונדילוס

בהשוואה לאדם

מסוספונדילוס בהשוואה לאדם
תקופה
יורה תחתון, 200–183 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
משפחה: מסוספונדיליים
סוג: מסוספונדילוס
מינים
  • M. carinatus
  • M. kaalae
שם מדעי
Massospondylus
אוון, 1854
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מודל של מסוספונדילוס

מסוספונדילוס (שם מדעי: Massospondylus; משמעות השם: "חוליות ארוכות יותר") הוא סוג של דינוזאור הקרוב לזאורופודים הענקיים שחי בתחילת היורה לפני 183–200 מיליון שנה בדרום אפריקה וגם בלסוטו וזימבבואה. הוא קיבל את שמו ב-1854 מריצ'רד אוון, האיש שגם נתן שם לראשונה לדינוזאורים והוא מראשוני הדינוזאורים שקיבלו שם. מאובנים מארגנטינה, הודו ואריזונה ששוערו כשייכים לסוג התפצלו לסוגים נפרדים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור זה חי בתור היורה והיה מאבותיהם של הזאורופודים הגדולים, אך הוא היה קטן מהם ודמה במראו לפלטאוזאורוס. הוא הגיע לאורך 4–6 מטר ולמשקל של טון אחד. היה לו ראש קטן ואת הצוואר הכי ארוך מבין כל הזאורופודומורפים המוקדמים ועל בהונותיו היו דרבנות חדים וחזקים ששימשו להגנה ולסישוף שורשים. לא ברור כיצד הוא נע אך ייתכן שיכל להזדקף על שניים כדי להגיע לצמרות העצים. ביציו של הדינוזאור מלמדות אותנו שלגוזליו לא היו שיניים והם כמעט ולא יכלו לזוז. כנראה שכמו המאיאזורה הורי המסוספונדילוס דאגו לגוזליהם גידלו אותם וטיפלו בהם.

דינוזאור זה היה בעל מבנה שיניים פשוט יותר משל הזאורופודים וייתכן שלא היה צמחוני אלא גיוון באכילת חיות קטנות או נבלות והיה אוכל-כול. בקיבתו נמצאו גסטרוליתים שסייעו לו לטחון את האוכל בקיבתו. אויבו העיקרי בטבע היה הדרקוונטור (Dracovenator).

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור זה הופיע במשחק פארק היורה 3: בניית פארק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסוספונדילוס בוויקישיתוף