מסור סרט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסור סרט לחיתוך עץ

מסור סרטאנגלית: Band Saw) הוא מסור הכולל להב אנכי בדומה למסור אנכי, אם זאת בניגוד למסור אנכי ולמסור נימה, המסורית של מסור הסרט לא נעה למטה ולמעלה אלא בכיוון אחד בתנועה מעגלית שכן היא מחוברת ללולאת סרט. מסור סרט יכול להגיע בתצורה בה הלהב ממוצב בצורה אנכית על משטח העבודה או בתצורות נוספות בהתאם לחומר הגלם והצרכים הרלוונטיים.

סרטי הלהבים

מסור סרט מאפשר חיתוך מדויק של חלקי עץ לאורך קווים מעוגלים ומפותלים בדומה למסור אנכי, אם זאת מסור סרט מאפשר שליטה מדויקת יותר בתוצאה ועבודה נוחה יותר. מסור סרט מאפשר פריסה של חומר אפילו לעוביים דקיקים בשל העומק של המסורית ובשל מנגנון הנעילה של החומר על משטח העבודה. בנוסף מסור סרט בניגוד למסור אנכי מושך את שבבי העץ למטה ובכך מאפשר לשמור על סביבת עבודה נקייה יותר. היתרון הזה הוא תוצר ישיר של המנגנון בו הלהב זז בכיוון אחד בלבד.

הלהב עצמו מופיע במגוון גדלים, צפיפות וגובה שיניים, מה שמאפשר למכונה להיות רב-תכליתית ומסוגלת לחתוך מגוון רחב של חומרים כולל עץ, מתכת ופלסטיק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון של המסור מתועד לראשונה בשנת 1809,[1] אז רשם וויליאם ניוברי פטנט בריטי על הרעיון, אך המסורים נותרו בלתי מעשיים בעיקר בגלל חוסר היכולת לייצר להבים מדויקים ועמידים, כפיפה מתמדת של הלהב על הגלגלים גרמה לכשל של החומר או התפרקות הריתוך.

כמעט 40 שנה חלפו עד שאן פאולין קרפין המציאה טכניקת ריתוך שתתגבר על המכשול הזה. היא הגישה בקשה בצרפת לפטנט ב-1846, וזמן קצר לאחר מכן מכרה את הזכויות ליצרן בשם א. פרין. שילוב שיטה זו עם סגסוגות פלדה חדשות וטכניקות חישול מתקדמות אפשרו לפרין לייצר את להב המסור המודרני הראשון.[2]

הפטנט האמריקאי הראשון למסור סרט הוענק לבנג'מין בארקר מאלסוורת', מיין, בינואר 1836.[3] באפריל 1871 רשם פול פריביל פטנט על גרסה משופרת של המסור סרט ואף הקים קו ייצור מסחרי של המוצר.[4]

סוגים ושימושים שונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיבוד עצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסור סרט אופקי לפריסת בולי עץ

מסורי סרט בגדלים שונים משמשים שלל אפשריות של חיתוך ועיבוד עץ. מסורי סרט גדולים בעלי גרון (השטח שבין תושבת הסכין למשטח העבודה) גבוה או בעלי סכין אופקי משמשים לפריסה של בולי עץ ועדיפים על פני מסורים עגולים מכיוון שהם מסוגלים לחתוך עצים עבים יותר והם בעלי עובי סכין דק יותר המבזבז פחות עץ.

מסורי סרט שולחניים נייחים וניידים משמשים לשלל עבודות עץ, פריסה של קרשים, חיתוכים עדינים ומפותלים, וחיתוכים מדויקים בחלקי עץ קטנים.

חיתוך פיסות עץ קטנות במסור סרט

חיתוך מתכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסורי סרט ייעודים משמשים למטרות תעשייתיות של חיתוך מתכות. מסור סרט לחיתוך מתכת מצויד בסכין עבה יותר, ובדרך כלל גם במברשות בין גלגלי הסכין כדי למנוע משבבי הברזל להיתקע בהם, ונוזל קירור להגנה על הלהב. הוא יכול להופיע בצורתו האנכית הוא בצורה אופקית לחיתוך צינורות ארוכים וכדומה.

מסור סרט אופקי נייד לחיתוך מתכת

חיתוך בשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסורי סרט משמשים במטבחים לחיתוך ופריסה של מוצרים קפואים או עצמות ללא מאמץ פיזי והשקעת הזמן הנדרשים בחיתוך באמצעיים מכניים. מסורי סרט לחיתוך בשר מיוצרים בדרך כלל מפלדת אל-חלד בעל תכונות קלות לניקוי.

מסור סרט מפלדת אל חלד לחיתוך בשר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסור סרט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pre History Of Band Saws, ‏8 ביולי 2017 (באנגלית)
  2. ^ roland johnson, המדריך המלא למסור סרט
  3. ^ US Patent: 9,303X, Directory Of American Tool And Machinery Patents
  4. ^ US Patent: 113,926, Directory of Amerucan Tool And Machinery Patents