מסור נימה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסור נימה

מסור נימה הוא מסור שולחני בעל מסורית דקה לעבודות חיתוך עדינות. בשימוש אומני עבודות מעץ. מסור הנימה נועד לביצוע חיתוכים עדינים במיוחד שלא ניתנים לביצוע בשום מסור אחר. ישנו גם מסור נימה ידני הדומה למסור ברזל אך עם מסורית הניתנת לפירוק. יתרון מסור זה על פני האחרים הוא ביכולתו לבצע חיתוך בתוך האובייקט מבלי שיש צורך ב"כניסה" לאובייקט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר היה מסור נימה מופעל על ידי הרגליים בדומה להפעלת גלגל השחזה עתיק או מכונת תפירה. הרגליות היו מחוברות למנגנון המסורית באמצעות חגורה, ובפעולה הזהה לנסיעה באופניים היה נוצר סיבוב מהיר של המנגנון על ידי החגורה. מראהו של מסור נימה וצורת עבודתו דומה מאוד למכונת תפירה, כאשר את המחט מחליפה מסורית עדינה. כך גם אופן הפעולה, כוח שמעלה ומוריד את המסורית למעלה ולמטה במהירות משתנה (במסורים החשמליים) או במהירות אותה קובעות רגליי המפעיל.

המסורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

למסורי נימה מגוון מסוריות עדינות מאוד ועדינות פחות. ישנן מסוריות בעובי 0.4 מילימטר לחיתוכים מורכבים ועדינים במיוחד. ישנה גם מסורית סיבובית "ספירלה", אשר נועדה לחיתוך צורות מעגליות, בין היתר. ישנן מסוריות בעלות פינים, המותקנים בקצוות המסורית והם נועדו להרכבת המסורית בצורת תליה. ישנן מסוריות ללא פין, והן ניתנות להרכבה במסורים באמצעות תפסן, הלוחץ את המסורית ומחזיק אותה במקום. למסוריות ללא פין שני יתרונות: א. ניתן להשחיל את המסורית לתוך החלק הנחתך כך שדרוש רק פתח ברוחב המסורית כדי להשחיל את המסורית לתוך האובייקט, לעומת מסורית עם פין שמצריך פתח גדול יותר כדי להשחיל אותה. ב. מסוריות ספירלה הן מסוריות ללא פין כך שבמסור עם אפשרות תליה בלבד, אין אפשרות להרכיב מסורית ספירלה.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסור נימה חשמלי- מופעל באופן חשמלי על ידי רטט במסורים הפשוטים, ועל ידי מנוע במסורים היותר מקצועיים.

מסור מקצועי- במסור המקצועי הרכבת המסורית היא על ידי תפסן. פעולת המנוע שקטה לגמרי מרטיטות לוואי מה שמאפשר דיוק מקסימלי בחיתוך, בנוסף הוא מצויד במנוע בעל כח רב המספק סיבוב מהיר מאוד ובכך מניע את המסורית מעלה מטה במחזור מהיר מאוד המאפשר חיתוכים קשים במיוחד ומורכבים במיוחד. מסור נימה מקצועי ביותר מופעל על ידי מנוע תעשייתי. הוא בנוי ממתכות אל חלד איכותיות, החלפת מסורית מהירה, צינור אוויר יעיל לסילוק הנסורת, פעולת מנוע שקטה ומהירה. בנוסף מסור מקצועי מיוצר על ידי חברה מוכרת ורצינית, נמכר עם אחריות וניתן להשיג חלקי חילוף לאחר שנים רבות.

מסור פשוט- מסור הבנוי ממתכות בינוניות הנוטות להחליד. מצויד ברטט ולא מנוע, הרטט לרוב חלש ומוגבל באפשרויות החיתוך. אופן הרכבת המסורית היא באמצעות תליה כאשר הפין המחובר לקצוות המסורית משמש כמעצור להחזקת המסורית במקום. פעולת המסור מלווה ברעידות בכל המסור, דבר המקשה על החיתוך. מחזור העלייה והירידה של המסורית איטי לעומת המסור המקצועי. ניתן להגיע לתוצאות טובות מאוד גם במסור פשוט, דרושה מיומנות ורגש בידיים ולכן בסופו של דבר מיומנותו של המנסר היא שקובעת. מסור פשוט מוגבל באפשרות לתוצאות מורכבות ומיוחדות בין היתר בשל הרעידות המלוות את פעולת הרטט. לרוב מסור פשוט מיוצר על ידי חברות לא מוכרות בדרך כלל במזרח הרחוק.

יצרניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצרניות מסורי נימה מוכרות: פרוקסון (PROXXON) גרמניה, ריובי (RYOBI) יפן, די וולט (DEWALT) ארה'ב, היטאצ'י (HITACHI) יפן, מקיטה (MAKITA) יפן, דרמל (DREMEL) (נרכשה על ידי קונצרן בוש (BOSCH) גרמניה, הגנר (HEGNER) שווייץ. שמסוריה מצוידים במנועים תעשייתיים איכותיים וחזקים ביותר של חברת איי אי גי (AEG) הגרמנית, דלתא (DELTA) ארה'ב, בלאק אנד דקר (BLACK&DECKER) ארה'ב, שוורצזבאך (SCHWARZBACH) גרמניה, רדיה (GMC-REDEYE) אוסטרליה, רקסון (REXON) ארה'ב ועוד.

כיום ניתן לבצע עבודות עדינות ומדויקות במגוון חומרים.

לשימוש במסור נימה מספר חלופות, בית היתר: חיתוך באמצעות לייזר או חיתוך באמצעות מחרטת CNC. החיסרונות בשתי החלופות הללו - מחיר העבודה גבוה יותר, וקיים צורך למסור את העבודה לבתי מלאכה חיצוניים המפעילים אמצעי חיתוך אלה. היתרון - מהירות החיתוך והדיוק משום שמדובר במערכת ממוחשבת.