מקוסוכוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמקוסוכוס
איור של מקוסוכוס
איור של מקוסוכוס
תקופה
סוף אוליגוקןהולוקן כ-25,000,000–3,000 שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: תנינאים
סוג: מקוסוכוס
מינים
  • Mekosuchus inexpectatus
  • Mekosuchus kalpokasi
  • Mekosuchus sanderi
  • Mekosuchus whitehunterensis
שם מדעי
Mekosuchus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מקוסוכוס (שם מדעי: Mekosuchus) הוא סוג של זוחל גדול ממשפחת התניניים, אשר חי באוקיאניה מסוף האוליגוקן ועד לתחילת ההולוקן שלפני 25 עד 0.003 מיליון שנה מהיום. תנין זה היה קרוב לקווינקנה ולצידו השתייך לתת-משפחת המקוסוכיניים הנכחדת שבמשפחת התניניים, שחיה רק ביבשת אוסטרליה והאיים סביבה. המאובנים והתת-מאובנים שלו התגלו בקווינסלנד, בקלדוניה החדשה ובאי ונואטו. הוא הוגדר ב-1987.

תנין זה היה בינוני בגודלו, עד לאורך של 2 מטרים במינים הגדולים. בניגוד לתנינים המודרניים הוא התאים לאורח חיים חצי-יבשתי המקובל בימינו רק במינים מועטים כמו תנין קובני, תנין גמדי ובני הסוג קיימן גמדי, הקטנים שבתנינים והוא חי באזורים יבשתיים עם מעט מים. הוא היה בעל רגליים ארוכות יחסית, זנב ארוך ורחב וגבו היה עטור באוסטאודרם מוגבה. מבנה הלסתות היה קצר עם מבנה שהותאם לפיצוח קונכיות או פרוקי-רגליים כמו סרטנים ומזון דומה. עם זאת, נראה שניזון גם מדו-חיים, עופות וזוחלים אחרים כאשר נמצאו.

המין M. inexpectatus הוא הראשון בסוג זה שהתגלה והוא שרד עד להולוקן של קלדוניה החדשה שלפני 4,000 ואולי אף 3,000 שנה מהיום. שאר המינים נכחדו לפני כן במשך המיוקן או הפליסטוקן. למעשה תנין זה היה האחרון שבבני משפחתו, והוא ניצוד עד ההכחדה בידי האדם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מקוסוכוס בוויקישיתוף