מרי טיודור, מלכת צרפת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מרי, נסיכת אנגליה)
מרי טיודור
Marie d'Angleterre
לידה 18 במרץ 1496
ארמון ריצ'מונד, סארי
פטירה 25 ביוני 1533 (בגיל 37)
אחוזת ווסת'ורפ, סאפוק
שם מלא מרי טיודור
מדינה צרפת, אנגליה
מקום קבורה כנסיית סנט מארי, ברי סנט אדמונדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן זוג לואי השנים עשר, מלך צרפת,
צ'ארלס ברנדון, דוכס סאפוק הראשון
שושלת בית טיודור
תואר מלכת צרפת
אב הנרי השביעי, מלך אנגליה
אם אליזבת מיורק
צאצאים הנרי ברנדון, פרנסס גריי,
אלנור קליפורד, הנרי ברנדון
מלכת צרפת
9 באוקטובר 15141 בינואר 1515
(12 שבועות ויום)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רישום של מרי מתקופת מלכותה הקצרה בצרפת
מרי טיודור וצ'ארלס ברנדון

מרי טיודור (Marie d'Angleterre, ‏18 במרץ 149625 ביוני 1533), הייתה אחותו הצעירה של הנרי השמיני, מלך אנגליה, ורעייתו של לואי השנים עשר, מלך צרפת, שהיה מבוגר ממנה ביותר מ-30 שנים. לאחר מותו של לואי, כחודשיים לאחר המלכתה, היא נישאה לצ'ארלס ברנדון, דוכס סאפוק הראשון. הנישואים, שהתרחשו בטקס סודי בצרפת, נערכו ללא הסכמת אחיה המלך. אף שבאופן רשמי זהו מעשה שנחשב לבגידה, התערבותו של הקרדינל תומאס וולזי הביאה לחנינת הזוג בידי המלך, בתמורה לתשלום קנס.

מנישואיה השניים נולדו למרי ארבעה ילדים. בתה הבכורה, פרנסס ברנדון, הייתה אמה של הליידי ג'יין גריי, מי שנודעה לימים כ"מלכת תשעת הימים" בשל תקופת מלכות קצרה בת תשעה ימים ביולי 1553.

נישואים ראשונים: מלכת צרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי הייתה ילדתו החמישית של הנרי השביעי ושל אליזבת מיורק, והצעירה מבין הילדים ששרדו את ינקותם. היא נולדה בארמון ריצ'מונד. היא ואחיה הנרי היו קרובים כשהיו ילדים, ובעקבות כך האחרון קרא לבתו, מרי הראשונה, מלכת אנגליה, על שמה. ספינת המלחמה מרי רוז (Mary Rose) נקראת גם היא על שמה.

כשהייתה צעירה, ניסה הדוכס ממילאנו לשדך לה את בנו הצעיר מקסימיליאן ספורצה, במטרה להביא את אנגליה להתערב לצדו כנגד הצרפתים. אביה של מרי, הנרי, דחה את ההצעה מאחר שהיה בשלום עם צרפת, ומשום שלא היה מעוניין להתערב במלחמות האיטלקיות.

בצעירותה הייתה ידועה מרי כאחת מן הנסיכות היפות ביותר בכל אירופה. היא התארסה לקרל מקסטיליה, שמאוחר יותר היה לקיסר האימפריה הרומית הקדושה. עם זאת, שינויים במערכת הבריתות האירופית הביאו לכך שהאירוסים בוטלו. במקום זאת, באוקטובר 1514 נישאה מרי ללואי השנים עשר, מלך צרפת, כחלק מברית של אנגליה וצרפת שארגן הקרדינל וולזי. החתונה נערכה באבוויל (Abbeville). אחת מבנות הלוויה של מרי בצרפת הייתה אן בולין, שמאוחר יותר הייתה לאשתו של הנרי השמיני, אחיה של מרי.

אף שאלו היו נישואיו השלישיים של לואי השנים עשר, לא היו לו בנים חיים, והוא ביקש להקים יורש; אולם, הוא נפטר ב-1 בינואר 1515, פחות משלושה חודשים לאחר שנישא למרי. למרי וללואי לא נולדו ילדים. לאחר מותו, מלך צרפת החדש, פרנסואה הראשון, ניסה לארגן נישואים למרי, אולם בלא הצלחה.

נישואים שניים: הדוכס מסאפוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי נישואיה הראשונים, מרי גמרה אומר לא להתחתן שוב דרך שידוך דיפלומטי-פוליטי. באותו הזמן הייתה כנראה כבר מאוהבת בצ'ארלס ברנדון, הדוכס הראשון מסאפוק. הנרי, אחיה המלך, ידע על רגשותיה, אולם רצה לעשות שימוש ברווקותה כקלף פוליטי. כאשר שלח את ברנדון להשיב את מרי לאנגליה בינואר 1515, הוא הכריחו להבטיח כי לא יציע לה נישואין. עם זאת, השניים נישאו בסתר בצרפת. באופן טכני המעשה נחשב לבגידה, מאחר שברנדון נשא לאישה נסיכה מלכותית ללא הסכמתו של המלך. הנרי זעם, והמועצה המלכותית הציעה לאסור את ברנדון ולהוציאו להורג. בשל התערבותו של הקרדינל תומאס וולזי וחיבתו של הנרי לאחותו ולברנדון, לזוג הותר להמשיך בחייהם תחת קנס כבד בלבד. הם נישאו באופן רשמי ב-13 במאי 1515 בארמון גריניץ'.

מרי הייתה אשתו השלישית של ברנדון, שלו היו שתי בנות מנישואיו השניים לאן בראון: אן ברנדון ומרי ברנדון. אן בראון נפטרה בשנת 1511. מרי גידלה את בנותיה לצד ילדיה שלה. אפילו לאחר נישואיה השניים, מרי כונתה בחצר המלכות האנגלית כ"המלכה הצרפתייה", ולא נודעה בתור "הדוכסית מסאפוק" בתקופת החייה. את מרבית זמנה בילתה מרי במושבו של הדוכס בסאפוק.

יחסיה של מרי עם אחיה המלך נעשו מתוחים בסוף שנות ה-20, מאחר שהיא התנגדה לניסיונו של המלך לבטל את נישואיו לקתרין מאראגון, אותה הכירה במשך שנים רבות. מרי סלדה ממאהבתו של המלך, ומלכתה לעתיד, אן בולין, אותה פגשה לראשונה עוד בחצר המלכות בצרפת.

מרי נפטרה באחוזת ווסת'ורפ (Westhorpe Hall) שבסאפוק ב-25 ביוני 1533, ונקברה בתחילה במנזר שבברי סנט אדמונדס (Bury St. Edmunds), סאפוק. כשהמנזר נהרס במהלך פירוק המנזרים, גופתה הועברה לכנסיית סנט מרי הסמוכה. לאחר מותה, ברנדון נישא לארוסתו של בנם הנרי, קתרין וילובי, ולשניים נולדו שני בנים.

צאצאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרי ולברנדון נולדו ארבעה ילדים, מהם שני בנים ושתי בנות:

למרי ולברנדון היו שני בנים, שלשניהם קראו הנרי. שניהם מתו בגיל צעיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]