מרי פרייזר טייטלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרי פרייזר טייטלר
Mary Fraser Tytler
לידה 25 בנובמבר 1849
הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 בספטמבר 1938 (בגיל 88)
Compton, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות התחייה הגותית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג'ורג' פרידריק ווטס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרי פרייזר טייטלראנגלית: Mary Fraser Tytler; שם נישואים: מרי סיטון ווטס, Mary Seton Watts‏; 25 בנובמבר 18496 בספטמבר 1938) הייתה אמנית, מעצבת סימבוליסטית ורפורמטורית חברתית בריטית, ילידת הודו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי פרייזר טייטלר, נולדה בהודו.[1] היא בתם של צ'ארלס אדוארד פרייזר טייטלר ואלדורי, שעבדה בחברת הודו המזרחית הבריטית.[2] חלק גדול מילדותה בילתה בסקוטלנד, שם גידלו אותה סבה וסבתה, והתיישבה באנגליה בשנות השישים של המאה ה-19.

בתחילת 1870 למדה אמנות בדרזדן לפני שנרשמה לבית הספר לאמנות דרום קנזינגטון בהמשך אותה שנה.[3] במהלך 1872 ו-1873 טייטלר למדה פיסול בבית הספר סלייד לאמנות (אנ'). תחילה התפרסמה כציירת פורטרטים, והייתה קשורה לג'וליה מרגרט קמרון ולקהילת האמנים שסביבה.

בסלייד פגשה את הצייר ג'ורג' פרדריק ווטס, ובגיל 36 (הוא היה בן 69), הפכה לאשתו השנייה ב־20 בנובמבר 1886 באפסום, סורי.[4]

ווטס הייתה נשיאת האיגוד הלאומי של החברה לזכויות נשים וכינסה לפחות ישיבת זכות נשים אחת בקומפטון, סורי.

מרי ווטס נפטרה בביתה, בקומפטון ב־6 בספטמבר 1938.

יצירתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר נישואיה עבדה מרי ווטס בתבליטים, בסגנון אר נובו, בעיצוב כלי חרס, וטקסטיל.[5] היא הקימה את הגילדה לאומנויות של קומפטון, סורי. היא עיצבה, בנתה ותיחזקה את קפלת ווטס בקומפטון (אנ')‏ (1895–1904) ובנתה ותיחזקה את גלריית ווטס (אנ')‏ (1903–1904) לשמירה על עבודות של בעלה.

מרי ווטס הציגה את עבודותיה בבניין האישה (אנ') בתערוכה הקולומביאנית העולמית בשנת 1893 בשיקגו, אילינוי.

מרי ווטס הייתה חלוצה בסגנון הקלטי של חברת "ליברטי", כאשר חלק ניכר מהעיצוב לשטיחים, עבודות מתכת וטקסטיל עבורם התבססו על העיצובים הקודמים שלה בקפלת ווטס.

אחרי מות בעלה הצייר, כתבה מרי ווטס על השימוש בסמלים בקפלת בית הקברות ווטס, והשלימה ביוגרפיה בת שלושה כרכים על בעלה, Annals of an Artist's Life (1912).

פעילות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי ווטס, באמצעות איגוד האומנויות והמלאכות הביתיות (HAIA), פעלה ליצירת תעסוקה לקהילות כפריות באמצעות שימור מלאכת יד. במהלך השלמת הקפלה של ווטס, הכשירה מרי ווטס עובדים במודלים של חימר, יוזמה שהובילה בסופו של דבר להקמתה של גילדת הקדרים של קומפטון בשנת 1899. [6]

היא האמינה ברעיון שכל אחד יכול לייצר דברים יפים ושכולם צריכים להיות בעלי כישורים שיוכלו לבטא את עצמם באופן יצירתי.

היא תמכה בתחיית הסגנון הקלטי, הביטוי האמנותי העתיק בסקוטלנד ואירלנד. בשנת 1899 היא התבקשה לעצב שטיחים בסגנון זה עבור חברת השטיחים אלכסנדר מורטון ושות' מדרבל, הייצרנית העיקרית של בדים לריהוט.

קפלת ווטס, מבט כללי מבית הקברות בקומפטון

בשיתוף עם מועצת המחוזות באירלנד, הוקמו סדנאות כדי להעסיק נשים מקומיות שלא הייתה להם הזדמנות אחרת לפרנסה.

קפלת ווטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר הקימה מועצת הכפר קומפטון בית קברות חדש, הציעה האמנית תושבת המקום, אשתו של הצייר והפסל מהתקופה הוויקטוריאנית ג'ורג' פרדריק ווטס, לעצב ולבנות קפלת חדשה. שני האמנים הקימו בית, במרחק כמה מאות מטרים מבית הקברות, המשמש היום חלק מגלריית ווטס.

מרי טייטלר הייתה תומכת של האיגוד לאומנויות ומלאכה ביתית, שהקים הברון בראונלו בשנת 1885 כדי לעודד עבודות יד בקרב המעמדות הנמוכים. והקפלה הייתה תרומתם של הזוג לתעסוקה לשיפור חברתי באמצעות יצירת אמנות.

קבוצה של חובבים מקומיים, שרבים מהם המשיכו אחר כך עם מרי פרייזר-טייטלר להקים את הגילדה לאומנויות של קומפטון, הקימה את הקפלה בשנים 1896 - 1898. כמעט כל תושבי הכפר היה מעורבים.

תוכנית המבנה היא מעגלית במהותה. מבחוץ הבניין נראה כקפלה רומנטית. תושבי הכפר המקומיים הוזמנו לקשט את הקפלה בהדרכתה של מרי, והתוצאה הייתה עיצוב פנים הממזג בין השפעות ארט נובו והשפעות קלטיות, בשילוב עם הסגנון המקורי של מרי.

לבני הזוג ווטס מצבות זיכרון ב"קלוייסטר" כמה מטרים מהקפלה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרי פרייזר טייטלר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Watts
  2. ^ "Mary Seton Watts", wayback.archive-it.org
  3. ^ Artist/Maker: Mary Fraser Tytler - Aberystwyth University School of Art Museums and Galleries, museum.aber.ac.uk
  4. ^ Barbara Coffey Bryant, "Watts, George Frederic (1817–1904)", Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, Sept 2004; online edn, May 2006
  5. ^ Mary Seton Watts - Mapping the Practice and Profession of Sculpture in Britain and Ireland 1851-1951, sculpture.gla.ac.uk
  6. ^ "Watts, née Fraser Tytler Mary "