מרתח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרתח
Decoction
An image of decocted Chinese medicine 一貫煎 on snow, taken in the United States. The snow is on the border of a forest near a residential area, with a small lake in the background near trees.
מרתח צמחי מרפא סיני מסורתי (湯劑/汤剂)
מאכלים
סוג solid–liquid extraction עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קפה טורקי מתחיל לרתוח. מרתח מושווה לחליטת קפה באמצעות חלחול (מזון).

מִרְתַחאנגלית: Decoction) היא שיטת מיצוי על ידי הרתחת חומר צמחי כמו עשבי תיבול או חומר צמחי אחר (שעשוי לכלול גבעולים, שורשים, קליפות שורש וקנה שורש) כדי להמיס את הכימיקלים של החומר למיצוי.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוהי שיטת ההכנה הנפוצה ביותר במערכות רפואת צמחים שונות. מרתח כרוך בייבוש ראשון של החומר הצמחי. לאחר מכן מעיכה, פריסה או חיתוך החומר כדי לאפשר פירוק מקסימלי ולבסוף הרתחה במים למיצוי תמציות טעם ושמנים, תרכובות אורגניות נדיפות וחומרים כימיים שונים אחרים.[1] לעיתים ניתן להשתמש באתנול מימי או בגליצרול במקום מים.[2] ניתן להשתמש במרתח להכנת חליטת צמחים, טינקטורות ותמיסות דומות. מרתחים וחליטות עלולים לייצר נוזלים בעלי תכונות כימיות שונות, שכן הבדלי הטמפרטורה או ההכנה עשויים לגרום ליותר כימיקלים מסיסים בשמן במרתחים לעומת חליטות. ניתן ליישם את התהליך גם על בשר וירקות להכנת ציר או מרק,[3] אם כי המונח משמש בדרך כלל רק לתיאור תמציות צמחים מבושלים, על פי רוב למטרות רפואיות או מדעיות.

מרתח הוא גם השם של הנוזל שנוצר. על אף ששיטת מיצוי זו שונה מחליטה וחלחול (מזון), הנוזלים המתקבלים יכולים לפעמים להיות דומים בהשפעותיהם או במראה הכללי ובטעם.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח מתוארך לשנים 13501400[4] מהטית זמן עבר של decoquere בלטינית (פירושו "להרתיח"), שבנוי מ-de ("מאת") + coquere ("לבשל").[5]

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבישול (בירה), ריסוק מרתח היא השיטה המסורתית שבה מוציאים חלק מהמחית לכלי נפרד, הוא מבושל זמן מה ואז מוחזר למחית הראשית, ומעלים את המחית לשלב הטמפרטורה הבא.

בצמחי מרפא, מרתחים נעשים בדרך כלל כדי להפיק נוזלים מחומרים צמחיים קשים כמו שורשים וקליפת עץ.[2] כדי להשיג זאת, החומר הצמחי מבושל בדרך כלל במשך 1–2 שעות ב-1–5 ליטר מים. לאחר מכן הוא מנוקז. האיור ודה משתמשת גם בשיטה זו כדי ליצור תרופות צמחיות מסוג Kashayam.

עבור תה, מרתח כרוך בהרתחה של אותה כמות של עשב ומים שישמשו לחליטה (כפית אחת לכל כוס) במשך כחמש עד עשר דקות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Biology-online.org
  2. ^ 1 2 "Annex 1: WHO guidelines on good herbal processing practices for herbal medicines". WHO Technical Report Series. Geneva, Switzerlandglish: World Health Organization. 2018. ISSN 0512-3054. נבדק ב-24 באפריל 2022. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ Courtine, Robert J.; et al., eds. (1988). Larousse Gastronomique (English ed.). p. 362. ISBN 0-600-32390-0.
  4. ^ "Dictionary.reference.com". Dictionary.reference.com. נבדק ב-2018-05-29.
  5. ^ Etymonline.com