תשרית (מזון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תשרית
Maceration
מאכלים
סוג solid–liquid extraction עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תשריתאנגלית: Maceration) היא תהליך של הכנת מזון דרך ריכוך או שבירה לחתיכות באמצעות נוזל.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירות או ירקות גולמיים, מיובשים או משומרים מושרים בנוזל כלשהו כדי לרכך את המזון, או לספוג את טעמים מהנוזל לתוך המזון.[1]

במקרה של פירות טריים, פירות רכים במיוחד כמו תותים ופטל, לעיתים קרובות מפזרים על הפרי סוכר (ולפעמים כמות קטנה של מלח) ומשאירים אותו לנוח ולשחרר את המיצים שלו. תהליך זה הופך את המזון לטעים יותר וקל יותר ללעיסה ולעיכול.

תשרית מבולבלת לעיתים קרובות עם השריה, שהיא תהליך השריית מזון בנוזל מתובל לפני הבישול, לעיתים קרובות חומצי. חלק מהכנות הצמחים דורשים תשרית, מכיוון שזו אחת הדרכים לחלץ תמציות צמחים עדינות או נדיפות ביותר מבלי להפעיל חום.[1] לפעמים שמן בישול משמש כנוזל לתשרית – במיוחד שמן זית או שמן צמחי אחר.

תשרית היא האמצעי העיקרי להפקת משקאות אלכוהוליים בטעמים, כמו קורדיאלים, ליקרים וגייסטים (גייסט - בגרמנית כוהל - הוא משקה מזוקק המתקבל על ידי תשרית של פירות לא מותססים או חומרי גלם אחרים באלכוהול נייטרלי, ולאחר מכן זיקוק).[2]

תשרית של תוצרי לוואי ממפעלי עיבוד מזון ומוצרי לוואי אורגניים אחרים כגון שמן בישול, שלף, שבבי עץ או זבל (דשן) יכול לכלול שימוש במשאבת קוצץ (אנ') ליצירת תמיסה שניתן להשתמש בה ליצירת דשונת (קומפוסט) או חומרי מזון לעיכול במפעלי ביו-גז.

מאכלים פולחניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במנדאיזם (מנדעיותא), החמרה (מים קדושים) נעשית על ידי תשרית צימוקים מעורבבים במים שמבורך על ידי כמרים.[3] [4]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Maceration - herbs-info.com
  2. ^ [1] (אורכב 03.01.2012 בארכיון Wayback Machine)
  3. ^ Buckley, Jorunn Jacobsen (2002). The Mandaeans: ancient texts and modern people. New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-515385-5. OCLC 65198443.
  4. ^ Vanilla and Spice Supplier