משמרות זה"ב בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משמרות הזה"ב בישראל
משמרות זה"ב בעופרה

משמרות זהירות בדרכיםראשי תיבות: משמרות זה"ב) הם מתנדבים (בדרך כלל צעירים, תלמידים) שתפקידם לשמור שתלמידי בתי הספר יחצו בבטחה את הכבישים המובילים לבית הספר.

בישראל, חברי משמרות הזה"ב עוברים הדרכה מאת שוטרי משטרת ישראל ומוסמכים לצאת לכבישים בהם מסומנים מעברי חצייה בסביבות בתי ספר ולהקפיד על כך שבעת חציית הולכי רגל, יעצרו כלי הרכב שבכביש[1][2]. לרוב ניתן לזהות את חברי משמרות הזה"ב באמצעות המעילים מחזירי האור, ותמרור ה"עצור" שבידיהם.

בשנת הלימודים תשס"ג פעלו 60% מתלמידי כיתות ה'-ו' במשמרות הזה"ב[3].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון "משמרות הזה"ב בישראל" החל את פעילותו כ"משטרת ילדים למשמר הביטחון"[4] בשנת 1949 על פי הרעיון שהגה השוטר דני רוזוב. ב-30 במרץ 1949, הסתיים הקורס הראשון בגימנסיה הרצליה בו הוכשרו 130 תלמידים בני 12–14 לבצע את תפקידם.

הדרכת משמרות זה"ב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת הלימודים תשס"ג עסקו בהכשרת תלמידים בנושא משמרות הזהירות בדרכים כ-30 שוטרות הדרכה. מרכז מידע ומחקר של הכנסת הגיש בשנת 2003 דו"ח לוועדת החינוך והתרבות אשר ממצאיו מעלים כי כמות זו של מדריכים אינה מספקת עבור כלל בתי הספר הזקוקים להדרכה. שנה לאחר מכן לא הדריכו מדריכות אזרחיות ומורות חיילות בתוכנית משמרות הזה"ב[3]. בשנת 2007 הדריכו 57 שוטרות הדרכה ב-794 בתי ספר בישראל[5]. נוסף על התפקיד של שמירת ביטחונם של הולכי הרגל בדרך, תפקיד משמרות הזה"ב עשוי ללמד את התלמידים המתנדבים בו מידה של אחריות אישית.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפעילה יחד עם משרד החינוך את פעילויות ההסברה בבתי הספר ובגני הילדים[6]. הרשות אף נטלה על עצמה את הטיפול ברישום דו"חות האזהרה שמכינים ילדי משמרות הזה"ב. המועצה משגרת מכתבי אזהרה ומכתבים אישיים לנהגים, שדווח עליהם כי עברו עבירה. למרות קיצוץ בתקציבי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בסוף שנת הלימודים תשס"ח, פעילות משמרות הזהב לא הופסקה[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משמרות זה"ב בישראל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דו"ח מחקר על אפקטיביות משמרות הזה"ב שהוכן על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
  2. ^ הפעלת משמרות הזה"ב, באתר חוזרי מנכ"ל משרד החינוך
  3. ^ 1 2 עוגן גולדמן, עובד מחקר ומידע, "מסמך רקע לדיון בנושא:משמרות זה"ב", ועדת החינוך והתרבות, 21 ביולי 2003
  4. ^ דיוויד סלע, "משטרת הילדים"נגד תאונות הדרכים, באתר ישראל היום, 29 מרץ 2019
  5. ^ משטרת ישראל - אגף התנועה
  6. ^ משמרות הזה"ב - תכנית לימודים, באתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
  7. ^ התלמידים יחצו ללא משמרות הזה"ב, 28 באוגוסט 2008