משרד ההגנה הלאומי (גרמניה המזרחית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משרד ההגנה הלאומי
Ministerium für Nationale Verteidigung
לוגו המשרד
מידע כללי
מדינה גרמניה המזרחית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוכנות אם מועצת השרים של גרמניה המזרחית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הקמה 1 במרץ 1956
תאריך פירוק 23 באפריל 1990
ממשלה ממשלת גרמניה המזרחית
שר ראו בהמשך
מטה מרכזי שטראוסברג עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 3,200 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משרד ההגנה הלאומיגרמנית: Ministerium für Nationale Verteidigung או בראשי תיבות: MfNV) היה משרד בממשלת גרמניה המזרחית אשר היה אמון על מדיניות הביטחון של המדינה. המשרד נבנה על פי המודל של משרד ההגנה של ברית המועצות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18 בינואר 1956 העבירה לשכת העם (בית המחוקקים הלאומי) הצעת חוק להקמת משרד ההגנה וצבא העם הלאומי. חוק זה היווה הכרה רשמית בקיומם של כוחות מזוינים מזרח-גרמניים. עד אז היו לגרמניה המזרחית כוחות צבאיים קטנים לא רשמיים (בעיקר משטרה צבאית), שנוהלו בידי משרד הפנים. הצבא נבנה מחדש על פי מודל שהיווה שילוב בין בין הסגנון של הוורמאכט לסגנון של הצבא האדום. הקמת ממשרד ההגנה הלאומית היוותה מכה קשה ליוקרתו של משרד הפנים, שהמשיך להיאבק על שרידי אחיזתו במערכת הביטחון המזרח-גרמנית. עד תחילת שנות ה-60 נאבקו שני המשרדים בשאלת הסמכות על משמר הגבול, עד שב-15 בספטמבר 1961 הועבר משמר הגבול באופן רשמי לסמכותו של משרד ההגנה.

ארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצבא העם הלאומי היו ארבע זרועות: הלנדשטרייטקרפטה - זרוע היבשה, הפולקסמרינה - הצי, הלופטשטרייטקרפטה - חיל האוויר, ומשמר הגבול. לכל אחת מארבע הזרועות היה מפקד שהיה כפוף לראש המטה הראשי - מקביל לרמטכ"ל. ראש המטה הראשי היה כפוף לשר ההגנה הלאומית. סגן השר היה גנרל משורות הצבא.

מטה משרד ההגנה הלאומי נמצא בשטראוסבורג ליד ברלין המזרחית. רגימנט מיוחד של הצבא המזרח-גרמני רגימנט המשמר הוגו אברליין - היה אמון על הגנת מתחם משרד ההגנה. משרד ההגנה גם החזיק בבעלות על הוצאה לאור מיוחדת.

שרי ההגנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת שרי ההגנה הלאומית:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משרד ההגנה הלאומי בוויקישיתוף