לדלג לתוכן

משתמשת:אשתי/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

--אשתי - שיחה 23:49, 31 ביולי 2014 (IDT)אשתי

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אשתי.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אשתי.

דיכאון אחרי לידה אצל גברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדרה ונתונים אפידמיולוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[http://דיכאון דיכאון]דיכאון קליני הוא סוג של הפרעה במצב רוח (אפקט), שמתבטאת בשינויים במצב הרוח, ומלווה בסימפטומים שגורמים לשינוי ברמת הפעילות בתחומים שונים: הקוגניטיבי, ההתנהגותי, התפיסתי, הפסיכו-פיזיולוגי והבין-אישי(1).דיכאון הוא מחלה שכיחה, כ- 20%מהאוכלוסייה הכללית יסבלו מדיכאון לאורך חייהם. בשנים האחרונות ישנה עליה בתחלואה בדיכאון, צפוי שבשנת 2020 דיכאון יהווה סיבה שנייה בשכיחותה לתחלואה לאחר מחלות לב וכלי דם. התחלואה בדיכאון נפוצה יותר בנשים מאשר בגברים, שיעורי הנשים שיסבלו מדיכאון אי פעם בחייהם נע בין 10-25%, לעומת 5-12% בקרב גברים. הגורמים לדיכאון יכולים להיות שילוב של גורמים גנטיים, ביולוגים וגורמים פסיכו-חברתיים הכוללים: התפתחות בילדות, קשרים בתוך המשפחה, ערכים במשפחה, אשיות טרום המחלה (אשיות רגישה, תלותית, כפייתית), גורמי דחק פסיכו-חברתיים כמו אובדן, אבל או מעבר לתפקיד או שלב חדש בחיים כמו נישואין או הורות. דיכאון אחרי לידה הוא תסמונת מיוחדת של דיכאון המופיעה בהקשר להריון ולידה עד שנים עשר חודשים אחרי לידה. דיכאון אחרי לידה עלול להופיע גם אצל נשים וגם אצל גברים. השכיות של תגובה קלה להפרעה במצב רוח הקשור להריון ולידה מגיעה ל 60-80% מהלידות, כאשר רבן נחשבות לתגובות נורמטיביות. אך, 19 % מהמקרים עלולים להתפתח למצבים דיכאוניים או מאניה ברורים. רב המחקרים שמים דגש על דיכאון אחרי לידה אצל אמהות, אך, מחקרים גם מראים שגם אבות יכולים לסבול מדיכאון אחרי לידה. כ- 10 % מהגברים מפתחים דיכאון לפני הלידה או אחריה ו 50-1 % מהגברים בעולם המערבי עלולים לפתיח סימפטומים של דיכאון אחרי לידה ממידה קלה עד חמורה. שיא ההיארעות של דיכאון אחרי לידה מתרחש בתקופה שבין שישה שבועות עד שלושה חודשים אחרי לידה (3,2).

סימנים וסימפטומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיכאון אחרי לידה עלול להתבטא בתלונות פסיכולוגיות כמו ירידה במצב רוח שבא לידי ביטוי בהרגשת ייאוש, חוסר אנרגיה וחוסר הנאה מאירועי חיים משמחים כמו חוויית הלידה וגידול התינוק הנולד או חוויות יומיומיות ששמחו אותו קודם. בנוסף, עלולים להופיע פחדים ומחשבות שליליות כמו חוסר יכולת לפרנס את המשפחה, פגיעה בהערכה ובביטחון העצמי, ומחשבות שליליות בהקשר ליכולת למלא תפקידים כראוי כהורה וכבעל. יכולים להופיע גפ פחדים מפני פגיעה עצמית, כמו תאונה או מוות ונטישת התינוק והמשפחה. דיכאון אחרי לידה בהרבה מקרים מלווה גםבסימנים וסימפטומים פיזיולוגים כמו חולשה ועייפות, הרגשת מועקה או כאבים בחזה, חוסר תיאבון , ירידה במשקל, הפרעה בשינה, איטיות וחוסר ריכוז (4).

אתיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיכאון אחרי לידה אצל נשים נגרם מסיבות שונות או שילוב בין הסיבות.

  • סיבה ראשונה, סיבה ביולוגית בעקבות שינויים הורמונאליים קיצוניים שחווה האישה בעקבות [[ההיריון והלידה]].
  • סיבה שנייה בעקבות שינויים פיזיולוגיים כמו שינוי במבנה ומשקל הגוף, הנקה, בצקות ודימומים.
  • סיבות נוספות הן סיבה פסיכולוגית וסיבה תרבותית הקשורה לציפיות מהאמא הטרייה ומידת האחריות שלה בגידול התינוק.

בניגוד למגוון הגורמים המסבירים דיכאון אחרי לידה אצל נשים, סיבה עיקרית לדיכאון אחרי לידה אצל גברים היא סיבה פסיכולוגית. התינוק הנולד מביא לשינוי במבנה המשפחה, האב מקבל תפקיד חדש בלתי הפיך ונצחי. תפקיד זה מעלה חששות ופחדים ביכולת למלא את התפקיד כראוי והאם זה נעשה בזמן הנכון בחיים. תפקיד "ההורה"הורות מלווה בשינוי בתפיסת האחריות, הגבר עובר מחיים חופשיים למצב של אדם שאחראי על תינוק ומשפחה מבחינת ביטחון, קיום ופרנסה. השינוי הזה מגביר את העומס הנפשי והגופני על האב הטרי ומביא לשינויי באורח חיים, דבר שדורש התארגנות מחדש של בני הזוג בבניית סדר יום וסדר עדיפויות מבוסס על הצרכים של התינוק. הולדת התינוק הוא אירוע משמעותי, משמח מצד אחד,גם מלחיץ ומביא להצפה של אירועים ובעיות רגשיות מגיל הילדות מצד שני. יחד עם זאת, הדגש של האם, בני המשפחה והחברים על התינוק עלול להביא להרגשת נטישה ובדידות של האב, דבר שעלול להחמיר את החוויה הדיכאונית שלו.

גורמי סיכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורמי סיכון אחרי לידה לדיכאון אצל גברים יכולים לכלול: לחץ נפשי, חוסר בשילות, הריון לא מתוכנן, מערכת יחסים לא יציבה במשפחה וחוסר הכנה ותמיכה חברתית לקראת הורות. שיעורי דיכאון גבוהים אצל גברים נמצאו בקרב גברים מובטלים, גברים שלא מרוצים מהקשר עם בת הזוג שלהם וגם בקרב גברים שיש להם תמיכה רגשית וחברתית דלה מהמשפחה ומהחברים. נמצא גם, שחוסר סיפוק מידע לגברים לגבי ההיריון והלידההריון לידההריון מגביר מידת הלחץ שלהם. גורמי סיכון נוספים יכולים להיות קשורים להיסטוריה אשית של דיכאון ומחלות נפשיות אחרות או לדיכאון אחרי לידה אצל בת הזוג. מחקרים מצביעים על קשר חיובי בין דיכאון אצל האם לדיכאון אצל האב. נמצא גם שמשפחות שבהם האם סבלה מדיכאון אחרי לידה, האב נמצא בסיכון יותר מוגבר לדיכאון אחרי לידה מאשר גבר ממשפחה שבה האישה לא סבלה מדיכאון (6,5).חוויית הלידה והאווירה אחרי הלידה הם גורמים משמעותיים שיכולים להסביר את הופעת דיכאון אחרי לידה במיוחד בקרב גברים עם אשיות פגיעה (2).זוגות שחווים את הלידה בצורה טראומתית עלולים להפגין רגזנות וכעס וקשיים בשמירה על משפחתיות ונסיגה בקשר הרגשי והפיזי בין בני הזוג (7).

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבחון דיכאון אחרי לידה נעשה באנמנזה או על ידי העברת שאלונים המסווגים מטופלים לפי סקאלה. ה-EPDS-Edinburg Postnatal Depression Scale הוא כלי תקף ומהימן להערכת דיכאון אצל גברים (8). אבחון דיכאון אחרי לידה אצל גברים הוא נושא בעייתי משתי סיבות. הראשונה, קשורה למטופלים שמסיבות שונות, כמו חוסר נגישות או חשש מסטיגמה, לא נגשים ולא מדווחים על הקשיים והסימפטומים שלהם לצוות הרפואי. סיבה שנייה קשורה למערכת הרפואית ולצוותים הרפואיים. לפי [[ארגון הבריאות העולמי]], דיכאון יכול להיות מאובחן ומטופל במרפאות לרפואה ראשונית (9). חלק מהבעייתיות קשורה לחוסר ידע של הצוותים הרפואיים והסיעודיים הן בעקבות ליקוי בהכשרה מקצועית לנושא הייחודי הזה, והן בעקבות בעיות ארגוניות כמו מחסור בארגון סדנאות וימי עיון לצוותים הרפואיים והסיעודיים, והפצת נהלי עבודה ברורים בנושא דיכאון אחרי לידה. קושי אישי של המטפלים, וחוסר בכלים ובידע מביאים לחוסר התייחסות ראויה וטיפול לקוי בבעיה. לכן, מטפלים נוטים להתמקד בתלונות פיזיולוגיות ופחות בתלונות הרגשיות ומפנים את המטופלים לבירורים מיותרים על מנת לחפש גורמים אורגניים לתלונות שלהם. לדוגמא, לבירור תלונות על חולשה, ירידה בתאבון ובמשקל יבצעו בדיקות דם לספירת דםספירת דם, רמת ברזל רמת ברזל בדםותפקודי בלוטת התריסבלוטת התריס או גסטרוסקופיהגסטרוסקופיה במטרה לזהות בעיה גסטרו-אינטסטינאלית, בעיות בבלוטת התריס או אנמיה. בכך המטופל נחשף לבדיקות מיותרות, יאבד ימי עבודה, ללא פתרון לבעיה האמיתית שלו, בנוסף לעלויות מיותרות למערכת הרפואית. קשר חיובי בין הופעת סימפטומים של דיכאון אחרי לידה אצל גברים לסימפטומים של דיכאון אצל בת זוגם, יכול לעזור לעובדי מערכת הבריאות באיתור וזיהוי גברים הסובלים מדיכאון אחרי לידה. איתור אחד מבני הזוג עם בעיות וסימפטומים המלווים את התקופה לפני, בזמן ואחרי לידה יכול להדליק מנורה אדומה ולהוות סימן אתראה לבדוק גם את בן הזוג השני כדי לברר אם גם הוא זקוק לעזרה ולתמיכה. הקשר הישיר של עובדי מערכת הבריאות עם האמהות והעובדה שהסימפטומים של הגברים באים בעקבות סימפטומים אצל הנשים יכולים לעזור באיתור בני זוג הסובלים מדיכאון ולעזור להם להתגבר על אותם סימפטומים( 10). הכשרה והעצמה של אנשי מערכת הבריאות במרפאות לרפואה ראשונית רפואה ראשוניתשמטפלים באם ובתינוק יכולה להיות דרך לפיתוח ולקידום הנושא. זאת היא גם עמדתו של ארגון הבריאות העולמי, שסבור כי דיכאון יכול להיות מאובחן ומטופל במרפאות לרפואה ראשונית (9).

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדיכאון אחרי לידה אצל גברים השלכות רבות, בעיקר על הבריאות הנפשית והגופנית של הגבר, השלכות כלכליות ברמת המשפחה וברמת מערכת הבריאות והמדינה, וגם כן על התפתחות הילדים ומערכת היחסים בין בני הזוג.

  1. השלכות על התפתחות הילדים

דיכאון אחרי לידה אצל נשים עלול לפגוע בהתפתחות התינוק ובקשר אם-תינוק. שילוב של דיכאון אחרי לידה אצל שני ההורים עלול לסכן את התפתחות ילדיהם. בני זוג עם דיכאון אחרי לידה מדווחים על קשר רגשי חלש יותר בינם לבין התינוק שלהם, לעומת הורים ללא דיכאון. רמת לחץ גבוהה של אבות עלולה לסכן את הקשר הורה-ילד ולהביא לבעיות רגשיות והתפתחותיות של הילד(11). דיכאון אחרי לידה הוא בעיה משמעותית שקשורה בהתנהגות הורים לא רצויה ומיעוט באינטראקציה חיובית בין הורה-ילד (12). דיכאון אימהי עלול להביא לנזקים והשפעה שלילית בהתפתחות הילדים הן ברמה התנהגותית והן ברמה סוציאלית, בהתפתחות הילדים דרך פעילויות פיזיות יותר מאשר לאם. לאב השפעה חיובית בהתפתחות הילדים מבחינה התנהגותית התפתחות התנהגותיתוקוגניטיבית(14,13). התפתחות הילדים יכולה גם להיות מושפעת מדמות האב ומיכולת ההסתגלות האישית שלו ומבעיות נפשיות כמו דיכאון (13). במספר מחקים נמצא שדיכאון אצל אבות בתקופת הילדות מעלה סיכון לבעיות התנהגותיות אצל ילדים במיוחד אצל בנים (16,15). ההסבר יכול להיות קשור להתייחסות ולפרשנות שנותנת הסביבה לדיכאון אחרי לידה של האב (15). השפעה שלילית נוספת על ההתפתחות השפתית התפתחות שפתיתשל התינוק. כך נמצא שלדיכאון השפעה משמעותית על מידת הקריאה של האבות לילדיהם וקשר שלילי בין דיכאון להישגי ילדיהם (17).

  1. השלכות על הזוגיות והמבנה המשפחתי

דיכאון אחרי לידה אצל גברים הוא בעיה מיוחדת. דיכאון אחרי לידה אצל אבות כמו דיכאון אחרי לידה אצל אמהות, יש לו השלכות משמעותיות על בריאות המשפחה ועל הרווחה שלה (well-being) (11). לאחרונה חל שינוי בהגדרת תפקיד מגדרי לאב בגידול ושמירה על ילדים כתפקיד מקובל ונורמטיבי מבחינה חברתית. תפקיד ההורה דורש התאמה והכנה גדולה לגבר כמו לאישה. המצב הרגשי של האב מוזנח לאחר הולדת התינוק(11). בני זוג עם רמות גבוהות של כעס, התנגדות ושאינם שביעי רצון מהתמיכה שמקבלים מבת זוגם הם בסיכון מוגבר לדיכאון אחרי לידה(7)ותהיה להם התייחסות שלילית יותר לתפקידם כהורים(11). גברים עם דיכאון אחרי לידה מתארים רגשות פחד ובלבול בקשר לבת זוגם. הרגשת תסכול, אכזבה, כעס, חוסר אונים וחוסר עניין בעתיד שעלולים לשבש את המבנה המשפחתי, הקשרים החברתיים של בני הזוג, פעילויות הפנאי שלהם ומביאים לבעיות כלכליות(11).כמו כן, זוגות שחווים את הלידה בצורה טראומטית עלולים להפגין רגזנות וכעס וקשיים בשמירה על משפחתיות ונסיגה בקשר הרגשי והפיזי בין בני הזוג (7).

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיכאון אחרי לידה יכול להופיע ברמות חומרה שונות, ולפי כך ניתן להתאים טיפול. כיום משתמשים בשיטות שונות לטיפול.

--*מתן תרופות נוגדות דיכאון[1]תרופות נוגדות דיכאון. ניתן לשלב בין השיטות, וכמניעה ראשונית הכנה מתאימה והדרכת בני הזוג לקראת הריון ולידה, העלאת מודעות בחברה לנושא ותמיכה בבני הזוג בתקופת ההיריון והלידה ולאחר לידה יכולה להיות חשובה ומשמעותית במניעת דיכאון אחרי לידה (18).

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים נוספים בויקיפדיה:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליצור א., טיאנו ש., מוניץ ח., נוימן מ. פרקים נבחרים בפסיכיאטריה. מהדורה רביעית, 2004.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • www.who.int
  • www.google.com

הערות שוליים- בבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. .אליצור א., טיאנו ש., מוניץ ח., נוימן מ. פרקים נבחרים בפסיכיאטריה. מהדורה רביעית, 2004.

2. Iles J., Slade P., Spiby H. :Posttraumatic stress symptoms and postpartum depression in couples after childbirth: the role partner support and attachment.Journal of anxiety disorder 25(2011), 520-530.

3. Lai B., Tang A., Lee D., Yip A.& Chung T.: Detecting postnatal depression in Chinese men: A comparison of three instruments. Psychiatry research. 180 (2010), 80-85.

4. Ramchandani P., Stein A., Evans J., O'connor T. & ALSPAC study team : Paternal depression in the postnatal period and child development: a prospective population study. www.thelancet.com vol 365 june 25, 2005.

5. Paulson J., Bazemore Sh. : Prenatal and postpartum depression in fathers and its association with maternal depression. JAMA, May 19 ,2010- vol 303, No. 19.

6. Schumacher M., Zubaran C. & White G. : Bringing birth-related paternal depression to the fore. Women and Birth (2008) 21, 65-70.

7. Goldbeck-Wood, S. :Post-traumatic stress disorder may follow childbirth. British Medical Journal.1996. 313 (7060), 774.

8. Matthy S., Barnett B., Kavanagh DJ. :Validation of the edinburgh postnatal depression scale for men and comparison of item endorsement with their partners. J Affect Disord 2001, 64: 175-84.

9. The World Health Organization. What is depression? www.who.int

10. Fletcher RJ., Matthey S., Marley CG.: Ad dressing depression and anxiety among new fathers. MJA 2006, 185: 461-3.

11. Janice H. Goodman: Paternal postpartum depression, its relationship to maternal postpartum depression and implications for family health. Journal of Advanced Nursing.2004. 45 (1): 26-35.

12. Paulson J., Dauber S. & Leiferman J. : Individual and combined effects of postpartum depression in mothers and fathers on parenting behavior.2006. Pediatrics, vol. 118,2 : 658-670.

13. Dave' Sh., Sherr L., Senior R. & Nazareth I. : Associations between paternal depression and behavior problems in children of 4-6 years. European child and adolescent psychiatry.2008, Vol. 17 No. 5 : 306-3014.

14. Haningtom L., Heron J., Stein A. & Ramchadani P. : Parental depression and child outcomes- is marital conflict the missing link? Child: Care health and development.2011. 38, 4: 520-529.

15. RamchandanI P., O'Connor Th., Evans J., Heron J., Murray L. & Stein A. :The effects of pre- and postnatal depression in fathers: a natural experiment comparing the effects of exposure to depression on offspring. The journal of child psychology and psychiatry.2008. 49,10 : 1069-1078.

16. Ramchandani P., Stien A., Evans J., O'Connor Th. & the ALSPAC study team.

17. Paulson J., Keefe H. & Leiferman J. : Early parental depression and child language development. Journal of child psychology and psychiatry. 2009, 50, 3: 254-262.

18. Kerstis B., Engstrom G., Sundquist K., Widarsson M. & Rosenblad A. The association between perceived relationship discord at childbirth and parental postpartum depressive symptoms: a comparios of mothers and fathers in Sweden. Upsala Journal of Medical Sciences. 2012, 117: 430-438.