משתמשת:ועד ותד/ג'ירי לין נילסן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תבנית {{אישיות}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

ד"ר ג'רי לין נילסן (ב 1 במרץ, 1952 –ב 23 ביוני, 2009) היא רופאה אמריקאית בעלת ניסיון רב בתחום, היא זאת שטיפלה בעצמה כשכרת גוש שנמצא בשד שלה כשהייתה בתחנה האנטארקטית אמונדסן-סקוט.

בשנת 1998, במהלך החורף הדרומי, בזמן כשהתחנה הייתה מנותקת משאר העולם, ד"ר ג'רי פיתחה סרטן השד, התייעצה בשידור מרחוק עם צוות רפואי בארה"ב, והיתה צריכה לנתח את עצמה, על מנת לחלץ דגימות רקמה לבדיקה. מאוחר יותר מטוס צבאי נשלח לקוטב כדי להקנות להם ציוד ותרופות ע"י הצנחה. מצבה של ג'ירי נשאר בסכנה.למרות תנאי מזג האוויר הקשים, באביב המטוס הראשון נשלח לתחנה מספר שבועות מוקדם מהצפוי, זה קרה ע"מ להביא את ג'ירי לארה"ב מוקדם ככל האפשר. מצוקתה משכה תשומת לב כלי התקשורת.ומאוחר יותר נילסן כתבה את סיפורה בספר של קורות חיים.

הסרטן נחלש, אבל לעומת זאת הוא חזר אחרי שבע שנים, שבסופו של דבר גרם למותה של ג'רי בשנת 2009, כשחלתה במחלה גרורית במוח, אחת עשרה שנים לאחר האבחנה הראשונית.

סיפור חייה של נילסן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'רי לין קייהיל נולדה בסאלם, אוהיו ב-1 במרץ, 1952, איזור זה הינו פרבר של ינגסטאון, אוהיו, נילסן היתה הילדה הבכורה ובתם היחידה של פיליפ ולורין קהיל, אשר גידלו את המשפחה באזור כפרי מחוץ לסאלם. היא סיימה לימודי קדם-רפואה באוניברסיטת אוהיו באתונה לפני שפקולטת אוהיו לרפואה הנמצאת בטולדו נפתחה, ואז סיימה תואר ברפואה. במהלך לימודה באוניברסיטת אוהיו היא הכירה את ג'יי נילסן,מי שאחר מכן התחתנה איתו. קיבלו שלושה ילדים לפני גירושם העצוב בשנת 1998. היא המשיכה לעבוד כרופאה בתחומי הרפואה המגוונים, בעיקר בתור מנתחת במיון.

בשנת 1998, נילסן חתמה על חוזה לתקופת שנה אחת לשמש דוקטור לרפואה באמונדסן וסקוט שהיא תחנה הנמצאת בקוטב הדרומי באנטארקטיקה. איזור זה מתאפיין כמעט בחשיכה מוחלטת במשך ששת החודשים של החורף, שבמהלכם הטמפרטורה נשארת בסביבות −60 °C (−76 °F). במהלך תקופה זו,התחנה הייתה  מנותקת לחלוטין מן העולם, לא טסים מטוסים שם בין אמצע פברואר עד סוף אוקטובר. ולכן הצוות "Winterover"הייתה תקועה לחלוטין.

ב1999, במהלך עבודתה בתחנה, הבחינה נילסן בגוש באחד משדיה, אחרי שהתייעצה עם רופאים מארה"ב באמצעות המייל והווידיאו, היא ביצעה ביופסיה לעצמה, התוצאה לא הייתה חד משמעית כיוון שהכלים שהשתמשה בהם היו ישנים שלא מאפשרים לתת תוצאות מדויקות.

 הקרן הלאומית למדע החליטה לשלוח מטוס צבאי ע"מ להצניח אספקה, ותרופות לטיפול שלה. הצנחה כזאת היתה אירוע שנתי מספר שנים קודם לכן, כאשר התחנה נוהלה על ידי חיל-הים האמריקאי, אבל מאוחר יותר נעצרה. המטוס לא ניסה לנחות כי יש סכנה שהקרח יידבק במגלשיים שלו, ובכך הדלק שלו עלול להקפיא במהירות. עובדי הקוטב הדרומי שמים מדורות בחביות באנטארקטיקה בלילה כדי לסמן אזור הצנחה.מטוס מיוחד של חיל האוויר גויס למשימה, טס בחושך, באמצע יולי ושלח שש חבילות של אספקה וציוד רפואי מתקדם יותר ע"י צניחה לכיוון התחנה,מה שאפשר לנילסן לבחון שוב את הדגימות ולגלות שהגידול אכן היה סרטני.


 בעזרת האספקה שהוקנה לה, נילסן החלה את הטיפול שלה, עוקבת אחרי העצות של הרופאים שלה דרך הלווין . בהתחלה היא התחילה טיפול הורמונלי, היא הכשירה העמיתים שלה בקוטב הדרומי כדי ליצור צוות קטן שיכול לסייע לה במהלך הטיפול. ביופסיה חדשה הייתה חלק מהציוד שהמטוס הצבאי הקנה אותו לתחנה שהתיר סריקות יותר טובות שאפשר להישלח לארה"ב, איפה שהיו ודאים שתאים אלו אכן סרטניים. עם העזרה הזמנית של הצוות הרפואי, נילסן החלה עצמית, מתן כימותרפיה.

למרות הסיכונים הכרוכים בטיסה כזו במזג אוויר קר, באוקטובר, LC-130 הרקולס נשלח מספר שבועות לפני המועד,כדי להביא נילסן חזרה הביתה בהקדם האפשרי; המטוס המריא מהבסיס ב-15 באוקטובר. עוד חבר צוות, אשר סבל מפציעת מפרק הירך במהלך החורף, הוא גם חזר איתם.

החזרה לארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשחזרה לארצות הברית ולאחר מספר ניתוחים, סיבוכים ו כריתת שד, נילסן נכנסה לנסיגה. היא הפכה להיות דוברת בעלת מוטיבציה  ו-מלגה נוצרה לכבודה; היא התחתנה עם טום פיצג'רלד. בשנת 2001, נילסן  נקראת אירי אמריקאית של השנה על ידי אירית אמריקה מגזין.

Metastasis[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הנסיגה, הסרטן חזר בשנת 2005, וגרורות במוח, כבד, ועצמות הופיעו, אבל היא המשיכה לתת נאומים והמשיכה לנסוע להרבה מקומות,כולל הונג קונג, וייטנאם, אוסטרליה, אירלנד, אלסקה, פולין, והיא חזרה לאנטארקטיקה מספר פעמים. בחודש אוקטובר 2008, ד"ר נילסן הודיעה כי הסרטן חזר בצורה של גידול במוח. . היא היתה פעילה ונואמת מוטיבציה עד מרץ 2009, שלושה חודשים לפני מותה.

ג'ירי מתה בביתה בסאות' וויק, מסצ' וסטס ב-23 ביוני, 2009 בגיל 57. במרץ מאותה שנה חזרה לביתה לבלות את שאר חייה עם בעלה השני, טום פיצג'רלד; ההורים שלה, לורין ופיל קהיל; האחים שלה, סקוט קייהיל ואריק קהיל; ואת ילדיה מנישואים קודמים: ג'וליה, בן ואלכס.

תיאורי מדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם צללים מריאן Vollers, סיפורה של נילסן נאמר ב אוטוביוגרפי קרח קשורים: רופא מדהים, סיפור של הישרדות בקוטב הדרומי, אשר הפך ניו יורק טיימס לרב מכר.מאוחר יותר הספר הותאם לתוך הקרח קשורים: אישה להישרדות בקוטב הדרומי, 2003 . בי. אס-טלוויזיה, קולנוע בכיכובם של סוזן סרנדון,וב-2008 הפך להיות פרק ההשראה של רשת פוקס שמראה האוס "קפוא", שבו הצוות חייב איכשהו, להתייעץ בשידור מרחוק, לאבחן ולטפל במגוון מוכה של פסיכיאטר בקוטב הדרומי. הסיפור של ההצלה שלה יהיה בהשתתפות ערוץ מזג האוויר's כאשר מזג האוויר השתנה היסטוריה ב "להציל את הקוטב הדרומי" בינואר 2008.

See also[עריכת קוד מקור | עריכה]