ויקיפדיה:דף נחיתה למתחילים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ברוכים הבאים לדף הנחיתה למתחילים של ויקיפדיה!

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה חופשית, משמע שכולם יכולים לכתוב ולערוך אותה, ואתם מוזמנים לכתוב ולערוך אותה גם כן, גם בלי להירשם (אף שזה מומלץ. ההרשמה חינם).

בדף זה תלמדו דברים בסיסיים לפני תחילת הכתיבה שלכם בויקיפדיה והשימוש בה בכלל - על עריכה, קריאה, כתיבה, קהילת ויקיפדיה ומושגים בסיסיים בויקיפדיה העברית. נלמד גם על מיזמים אחרים של קרן ויקימדיה ומה יש בכל אחד מהם.

הרגישו חופשיים לבצע נסיונות עריכה ולתרגל את הכתיבה בוויקיפדיה בארגז החול.

כדי להתחיל, לחצו על הלשונית הבאה בתור למעלה.

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה חופשית שכולם יכולים לערוך. באופן טבעי, לעיתים נכנסים מעט שיבושים וטעויות שונות לערכים. אם אתם בעלי ידע בסיסי בנושא, אתם מוזמנים לערוך ולתקן את הטעויות בלשונית העריכה שמעל הדף מצד שמאל. אל תחששו לערוך - גם אם תטעו, משתמשי ויקיפדיה יתקנו את הטעות במהרה. נוסף לכך, אם תרצו עזרה, אתם מוזמנים לבקש אותה, ובוויקיפדיה יש חברי קהילה רבים שישמחו לעזור לכם.

אם לא מצאתם ערך שחיפשתם, או שראיתם קישור אדום בערך (קישור אדום מציין ערכים שעדיין לא נכתבו), אתם מוזמנים לכתוב את הערך! אמנם מומלץ להתחיל בעריכת ערכים קיימים, אבל לאחר שצברתם ידע בסיסי אתם מוזמנים להתחיל להוסיף ערכים חסרים בוויקיפדיה! כדי להתחיל לכתוב, לחצו על הקישור האדום בערך או בתוצאות החיפוש. תיבת העריכה תפתח, ובעזרתה תוכלו לא רק לכתוב אלא גם לעצב את הערך על פי העיצוב המקובל. מידע נוסף בנושא תוכלו למצוא במדריך צעד אחר צעד.
ויקיפדיה לא נכתבת על ידי מספר קטן של כותבים המועסקים בתשלום, אלא בידי קהילה גדולה של עורכים ממקומות שונים, גילאים שונים ובעלי תחומי עניין שונים, ואתם מוזמנים להצטרף אליהם! אם נתקלתם בקשיים במהלך כתיבת ערך, עריכת ערך או בכלל, אתם מוזמנים לכתוב בדלפק הייעוץ של ויקיפדיה, אם ברצונכם להציע שינוי לוויקיפדיה, כתבו במזנון, אם יש לכם שאלה לשונית כתבו בדף הייעוץ הלשוני, אם אתם רוצים לכתוב על משהו שלאו דווקא קשור לוויקיפדיה או על הקהילה, כתבו אותו בכיכר העיר, ואם אתם סתם רוצים לשאול שאלה על תחומי עניין (הם יכולים להיות בכלל לא קשורים לוויקיפדיה), כתבו בדף הכה את המומחה, וחברי הקהילה ישמחו לענות לכם.
בעייה נפוצה אצל עורכים חדשים היא שלאחר שכתבו את הערך הראשון שלהם, הוא נמחק. זה יכול לקרות מכמה סיבות: מפני שהערך מפר זכויות יוצרים (אסור לעשות העתק-הדבק מאתרים אחרים), מפני שהוא אולטרא-קצרמר (משמע שהוא קצר מדי, ומכיל רק כמה שורות) או שהוא לא נכתב בשפה אנציקלופדית. אתם מוזמנים לעבור על ערכים נבחרים בוויקיפדיה כדי לראות איך ערך ממוצע בויקיפדיה נראה ובאיזו שפה הוא נכתב (לא גבוהה מדי, אבל ממש לא סלנג). אתם יכולים להשיג עוד מידע מאתרים אחרים (מותר לכתוב במילים שלכם, אבל כפי שכבר נכתב, אסור להעתיק), מספרים (כנ"ל) או מוויקיפדיות בשפות אחרות. אפשר לעבוד על הערך בטיוטה, משמע דף שייווצר תחת שם המשתמש שלכם, אם נרשמתם. ניתן ליצור טיוטה על ידי לחיצה על הקישור "טיוטה" ליד שם המשתמש, הנמצא מצד שמאל למעלה. שם תוכלו לעבוד על הערך שלכם ללא הפרעה, וכשהוא בשל, תוכלו להתייעץ בדף ביקורת עמיתים. אם אתם צריכים עזרה נוספת, תוכלו לבקש עזרה בחממה, מוויקיפדים שישמחו לעזור לכם.
לארגון ללא מטרות רווח שמפעיל את ויקיפדיה, הנקרא קרן ויקימדיה, ישנם גם מיזמים חופשיים אחרים ופחות ידועים, גם בעברית, העוסקים גם הם בכתיבת ויצירת דברים שונים - מילון חופשי, מאגר תמונות חופשי, מאגר ציטוטים חופשי, מאגר ספרי לימוד חופשיים ועוד... אתם מוזמנים לכתוב ערכים גם בהם, ולתרום לקהילה שם.