משתמש:בתאל רוטנברג/בית הכנסת אור לישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בית הכנסת אור לישראל, המכונה בית הכנסת ההונגרי, הוא בית הכנסת האשכנזי המרכזי בשכונת נווה עמל השוכנת בעיר הרצליה. בית הכנסת שוכן ברחוב שח"ל, על שמו של שמואל חיים לנדוי, ממניהיגי תנועת הפועל המזרחי.

בית הכנסת תוכנן ונבנה ע"י חברת משהב בשנת 1956, בזמן שהשכונה היתה עדיין נקראית שכונת הפועל המזרחי. בית הכנסת הכיל בתחילה מניין עולים חדשים מארצות אשכנז, בעיקר יוצאי הונגריה ופולין. כך זכה לכינוי בית הכנסת ההונגרי.

בדיוק כמו יושבי בית הכנסת, גם ספרי התורה בבית הכנסת הועלו כאודים מוצלים מאש מבתי הכנסת ההרוסים של מזרח אירופה, פרט זה מייחד בית הכנסת כמקום הנצחה ליהודים אשר ניספו בשואת יהודי פולין ובשואת יהודי הונגריה. במת בית הכנסת מורכבת מעמודי הנצחה לקורבנות השואה. לאורך קירות בית הכנסת, ישנה הנצחה ליהודים אשר נספו בשואה. ההתמודדות עם החיים שאחרי מלחמת העולם השניה אפיינה את הבונים הראשונים של בית הכנסת. זכרונות המשפחות והחברים שלא שרדו את התופת מלווים את מבנה בית הכנסת הייחודי. מכיוון שבית הכנסת נבנה מעט זמן לאחר השואה, כאשר עדיין המידע על הנספים היה מועט, ניתן לראות כי חלק מההנצחות חסרות תאריכים.

הרב הראשון אשר כיהן כרב בית הכנסת הוא הרב גרשון פרוכטר, ממשיכו היה הרב חיים מובשוביץ, בוגר ישיבת פוניבז',נצר למשפחת מובשוביץ, בנו של הרב בנימין מובשוביץ וחתנו של רב העיר, הרב יצחק יחיאל יעקובוביץ. הגבאים הראשונים היו: משה ליבוביץ', ר' יהודה וולשטיין, משה בוטניק, וזאב איצקוביץ'. את שמות חלק מיקיריהם אשר נספו בשואה ניתן לראות מונצחים על קירות בית הכנסת.

בית הכנסת ידוע בשל צורתו המקורית, מבנה אדריכלי מיוחד המתאים לבנייה של שנות החמישים.

בעבר היה בית הכנסת מלא עד אפס מקום, הונהגו בו מסורת תפילה עם נוסחים אותנטיים מעיירות מזרח אירופה. כיום מונה בית הכנסת כ50 מתפללים. דור המקימים הבוגר כמעט ואבד מן העולם, לבד מאדם אחד, בן 102 כיום, אשר מתפללי בית הכנסת נוהגים לחוג כל שנה את יום הולדתו המסמל את שנותר מדור המקימים.

עקב שינויי אוכלוסיה באזור, בשבת מונהג נוסח התפילה כמנהג מסורות עיירות אשכנז, בשילוב ניגונים בסגנון שירת קרליבך, אך ביום חול מונהג נוסח צה"ל האחיד, אשר הונהג ע"י הרב שלמה גורן זצ"ל. בבית הכנסת מתקיימים מניינים קבועים בימי חול ושבתות, וכן שיעורי תורה ע"י אברכים בגרעין תורני הרצליה.

בשנת 2013 יזמה המועצה הדתית בהרצליה ועיריית הרצליה פרוייקט חידוש ושיפוץ בית הכנסת.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • [1], באתר (מאגר עמותות)