לדלג לתוכן

משתמש:כץ1/עונש (הוקי קרח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עונשאנגלית: Penalty) בהוקי קרח מתקבל בשל הפרת חוקים. רוב העונשים נאכפים על ידי שליחת השחקן הפוגע לתיבת עונשין למשך מספר דקות. במהלך העונש אסור לשחקן להשתתף במשחק. עונשים נקראים ונאכפים על ידי השופט, או במקרים מסוימים, על ידי הקוון. הקבוצה הפוגעת עשויה שלא להחליף את השחקן על הקרח (למרות שיש כמה יוצאי דופן, כמו קטטות), ולהשאיר אותם בחיסרון מספרי בניגוד לכוח מלא. כאשר הקבוצה היריבה נמצאת במשחק כוח, יהיה לה שחקן אחד יותר על הקרח מהקבוצה היריבה. הקבוצה בחיסרון המספרי מכונה ש"הורגת את העונש" עד שהעונש יפוג והשחקן שנענש יחזור לשחק. בעוד שהסטנדרטים משתנים במקצת בין הליגות, רוב הליגות מכירות בכמה סוגים נפוצים של עונשים, כמו גם עבירות נפוצות.

הנתון המשמש למעקב אחר עונשים נקרא "דקות עונשין" ובקיצור של "ד"ע" בר"תאנגלית: PIM). זה מייצג את האורך הכולל המוערך של עונשים שכל שחקן או קבוצה צברו.

השופט (שמאל-למעלה) מסמן על עונש על ידי הנפת ידו למעלה, ומתכונן לשרוק שריקה ברגע ששחקן מהקבוצה הנקראת לעונש יגע בדסקית (בלבן). השוער ירה מולוניימי נראה (ימין) ממהר לספסל כדי להחליפו בתוקף נוסף.
שחקן מקבוצת פריס סטייט בולדוגס מלווה אל תיבת העונשין.
רוב סקודרי מפיטסבורג פינגווינס יושב בתיבת העונשין במהלך משחק של קבוצתו נגד דטרויט רד וינגס בג'ו לואיס ארנה.

הכללים הראשוניים של ההוקי קרח, הידועים כחוקי הליפקס, הובאו למונטריאול על ידי ג'יימס קרייטון, שארגן את משחק ההוקי קרח המקורה הראשון ב-1875.[1] שנתיים לאחר מכן, מונטריאול גאזט תיעד את הסט הראשון של "חוקי מונטריאול", אשר ציין כי "אסור להתנגש מאחור, להכשיל במקל, לחנוק, לבעוט או לזרוק את הכדור". העונש היחיד שהוגדר על ידי חוקים אלה היה שהמשחק יופסק, ויתקיים "בריון" (עימות).[2] חוקים מתוקנים בשנת 1886 קבעו שכל שחקן שיפר את החוקים הללו יקבל שתי אזהרות, אך בעבירה שלישית ייצא מהמשחק.[3]

רק בשנת 1904 נשללו שחקנים מהקרח בשל עבירות. באותו זמן, שופט היה יכול להעריך עונש באורך שתיים, שלוש או חמש דקות, תלוי בחומרת העבירה. עד 1914, כל העונשים היו באורך חמש דקות, שנתיים לאחר מכן צומצמו לשלוש דקות, והשחקן הפוגע קיבל קנס נוסף. כאשר ליגת ההוקי הלאומית נוסדה בשנת 1917, היא חייבה שקבוצה לא תוכל להחליף אף שחקן שהוערך לו עונש, ובכך דרשה מהקבוצות לשחק בחיסרון מספרי במשך זמן העונש. העונש קוצר לשתי דקות בעונת 1921-22, בעוד שעונשים של חמש ועשר דקות נוספו שנתיים לאחר מכן.[4]

סוגי עונשים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם ה-NHL וגם פדרציית ההוקי קרח הבין-לאומית מכירים בדרגות הענישה הנפוצות של עונשים קלים וחמורים, כמו גם התנהגות בלתי הולמת חמורה יותר, התנהגות בלתי הולמת במשחק ועונשי משחק.

טבלת עזר מקוצרת

[עריכת קוד מקור | עריכה]
סוג עונש קל ספסל קל קל כפול חמור התנהגות בלתי הולמת משחק בלתי הולם משחק
חיסרון מספרי למשך 2 דק 2 דק 4 דק 5 דק אין אין 5 דק
התוקף עוזב את הקרח למשך 2 דק 2 דק 4 דק 5 דק 10 דק שארית המשחק שארית המשחק
אם היריבה מבקיעה שער נגמר נגמר מופחת ל-2 דק כפולות נשאר נשאר נשאר נשאר
תחליפים מקריים אין הרשאה אין הרשאה אין הרשאה מותר מותר מותר מותר
ממוצע דק עונש ב-NHL 2 2 4 5 10 10 15
ממוצע דק עונש ב-IIHF 2 2 4 5 10 20 לא

עונש קל הוא סוג העונש הפחות חמור.[5] אורכו של עונש קל הוא שתי דקות. השחקן הפוגע נשלח לתיבת העונשין וברוב המקרים, קבוצתו תשחק בחיסרון מספרי. אם השחקן הפוגע הוא השוער או המאמן, לקבוצה ניתן עונש של "ספסל קל" (מוערך מול הקבוצה, ולא שחקן בודד), ואז כל מחליק שהיה על הקרח בזמן ההפרה רשאי לרצות את העונש.[6] במקרים נדירים, כאשר השחקן הפוגע סובל מפציעה באותו משחק, מי שנמצא על הקרח בזמן העונש עשוי גם לרצות את העונש, כפי שהיה במקרה במשחק השני במהלך פלייאוף גביע סטנלי 2017 עם הקבוצות פיטסבורג פינגווינס מול וושינגטון קפיטלס, כאשר פיל קסל ריצה עונש במקום טום קינהקל.[7]

קבוצה עם יתרון מספרי בשחקנים תצא למשחק כוח. אם הם מבקיעים שער במהלך הזמן הזה, העונש יסתיים והשחקן הפוגע עשוי לחזור לקרח.[8] בשנים המכוננות של ההוקי, קבוצות היו בחיסרון מספרי לכל אורך עונש קל. ה-NHL שינתה את הכלל הזה בעקבות עונת 1955-56 שבה מונטריאול קנדיאנס כבשו לעיתים קרובות מספר שערים במשחק כוח אחד. המשחק המפורסם ביותר אירע ב-5 בנובמבר 1955, כאשר ז'אן בליבו כבש שלושה שערים ב-44 שניות, כולם באותו משחק כוח, בניצחון 4-2 על בוסטון ברואינס.[4]

עונשים קלים מקריים (או "תואמים") מתרחשים כאשר מספר שווה של שחקנים מכל קבוצה מקבלים עונש קל בו-זמנית. ההרשאה של שחקן מחליף תלויה בליגה ובמצב בזמן ההפרות. בחלק מהליגות, כמו ה-NHL, הקבוצות ישחקו ארבע על ארבע במשך העונשים אם הם התרחשו כאשר שתי הקבוצות היו בכמות שחקנים שווה. עם זאת, אם כבר יש הפרש מספרי, אזי שתי הקבוצות רשאיות לבצע חילופים בעוד שהשחקנים שנענשו יישארו בתיבת העונשין עד להפסקה הראשונה במשחק לאחר תום עונשם. בתחרויות אחרות, כמו אירועי IIHF, עונשים מקריים אינם משפיעים על כוח האדם בכל מצב. עונשים קלים מקריים אינם מסתיימים כאשר שער נכבש על ידי אחת מהקבוצות.

במקרים מסוימים, שופט יכול להטיל עונש קל כפול או משולש. ההפרה נספרת כשניים או שלושה עונשים קלים נפרדים. אם קבוצה מבקיעה שער במשחק כוח במהלך עונש כזה, רק העונש הנוכחי של שתי דקות שנספר לאחור יבוטל; לאחר מכן, שעון העונשין מאופס לעונש הבא עם שתי דקות (לדוגמה שער עם שעון עונשין קטן כפול בשעה 3:45 מאופס ל-2:00). חוקי פקיעת תוקף של עונשים קלים כפולים או משולשים עקב הבקעת שערים זהים לאלו של עונשים קלים רגילים המתקבלים אחד אחרי השני.[9]

עונש חמור הוא דרגת ענישה חזקה יותר על הפרה חמורה יותר של הכללים מאשר עונש קל. רוב ההפרות שגוררות עונש חמור הן מקרים חמורים יותר של עבירות ענישה קלות; יוצאת מן הכלל הינה קטטה, שתמיד גוררת אחריה עונש חמור. שחקן שמקבל עונש חמור נשאר מחוץ לקרח למשך חמש דקות משחק שבמהלכן קבוצתו נמצאת בחיסרון מספרי. עונש חמור אינו יכול להסתיים מוקדם גם אם הובקע שער מול הקבוצה עם החיסרון המספרי, אלא אם השער נכבש במהלך הארכה (המסיימת את המשחק). אם עונשים חמורים יוערכו לשחקן אחד בכל קבוצה בו-זמנית, ניתן להחליפם, והקבוצות לא יופחתו בשחקן אחד על הקרח. השחקנים שנענשו יישארו בתיבת העונשין עד להפסקת המשחק הראשונה לאחר סיום העונשים. זה קורה בדרך כלל בעונשים חמורים בשל קטטות.

החל מעונת 2019-20, שופטי NHL נדרשים להשתמש בסקירת וידאו על הקרח עבור כל העונשים החמורים (לא קטטות) כדי לאשר את הקריאה או להפחית את הקריאה לעונש קל.[10]

על פי חוקי ה-IIHF, כל עונש חמור גורר עונש אוטומטי בשל משחק בלתי הולם; בתחרויות אחרות, השגת שלושה עונשים גדולים במשחק גורמת לעונש על משחק בלתי הולם, אם כי מספר עבירות שגורמות לעונש חמור גורמות גם כן לעונש בשל משחק בלתי הולם.

הפרות שבדרך כלל יגררו עונש חמור כוללות דקירה עם להב המקל, קטטה, דקירה עם מוט המקל, התנגשות עוצמתית, והטחה ללוחות.

עונש על התנהגות בלתי הולמת

[עריכת קוד מקור | עריכה]
קטטות מילוליות או פיזיות בין שחקנים יריבים או שופטים על הקרח, עשויים לגרור עונש על התנהגות בלתי הולמת, כמו בתמונה בין שחקן מאוניברסיטת מסצ'וסטס (אדום) ושחקן מאוניברסיטת נורת'איסטרן (לבן). השחקן בלבן קיבל עונש זה.

שחקן שמקבל עונש על התנהגות בלתי הולמת נשאר מחוץ לקרח למשך עשר דקות. השחקן יכול להיות מוחלף על הקרח ויכול לחזור לקרח בהפסקה הראשונה במשחק לאחר פקיעת העונש (אלא אם כן הוערכו עונשים אחרים); עם זאת, בפועל, עונשי התנהגות בלתי הולמים מוערכים בדרך כלל יחד עם עונשים קלים של שתי דקות (כתוצאה מכך צירוף עונשים המכונה בפי העם "שתיים ועשר"). אם נגרם עונש נוסף עם עונש של התנהגות שאינה הולמת, הזמנים רצים במקביל, כאשר שחקן כשיר אחר ירצה את העונש השני במקום התוקף כדי לאכוף חיסרון. לדוגמה, אם שחקן מקבל עונש קל של 2 דקות פלוס התנהגות בלתי הולמת עבור הטחה ללוחות, שני שחקנים יישלחו לתיבת העונשין: התוקף וחברו לקבוצה, לעיתים קרובות זה שהיה על הקרח באותה עת. הקבוצה רשאית להחליף מיד את התוקף, כך שיש רק חיסרון של איש אחד. ברגע שהעונש של ההטחה ללוחות מסתיים, השחקן השני יכול לחזור לקרח, ושתי הקבוצות שוב נמצאות בכוח מלא בזמן שהתוקף נשאר בתיבת העונשין עד להפסקה הראשונה במשחק לאחר שחולפות עשר הדקות שלו. זאת על פי חוקי הוקי ארצות הברית וחוקי ה-NHL.[11][12] במקרה שהעונש השני הוא עונש חמור לא מקרי, רוב הליגות הבוגרות מאפשרות לדחות את הכנסת השחקן המחליף לתיבת העונשין כל עוד הוא במקום לפני פקיעת העונש החמור (אך הקבוצה עדיין חייבת לשחק בחיסרון מספרי). במקרים כאלה, רק שחקן מתיבת העונשין יכול לצאת במקומו של התוקף לאחר תום העונש החמור.

עונשים אלו בדרך כלל גורמים להוריד שחקן מהקרח באופן זמני ולאפשר לו לנוח ולהירגע. הם לפעמים נבחנים בשילוב של עונשים חמורים על קטטות, מה שנותן לשחקנים התוקפים את ההזדמנות להירגע לאחר שמרצים עשר דקות במנוחה כעונש.

חוקי ה-IIHF קובעים ששחקן שקיבל עונש נוסף על התנהגות בלתי הולמת מסתכן בעונש התנהגות בלתי הולמת במשחק ויורד מהקרח.

עונש על משחק בלתי הולם

[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן (בין אם הוא מחליק או שוער) או כל חבר בצוות האימון של כל קבוצה אשר מקבל עונש על משחק בלתי הולם נפלט, ונשלח לחדר ההלבשה של הקבוצה. ניתן להחליף את השחקן מיד על הקרח; עם זאת בפועל, עונשים על התנהגות בלתי הולמת במשחק מוערכים לעיתים קרובות כתוספת להפרה חמורה במיוחד שזיכתה את השחקן גם בעונש קל של שתי דקות או (לעיתים קרובות יותר) בעונש חמור של חמש דקות, ובמקרה זה שחקן אחר ירצה עונש זה במקום השחקן הנפלט. ללא קשר לזמן במהלך המשחק בו ניתן העונש, השחקן מואשם בעשר דקות עונשין (עשרים בחוקי ה-IIHF) למטרות סטטיסטיות בגין התנהגות בלתי הולמת במשחק. חוק זה חל גם על עונשי משחק (ראה להלן).

ברוב הליגות, לשופט יש את שיקול הדעת לקרוא על התנהגות בלתי הולמת במשחק של שחקן שמואשם בהטחה ללוחות בשל הסבירות לפציעה של השחקן הוטח על הלוחות. עם זאת ב-NHL, אם שחקן שהוטח ללוחות סובל מפציעה בראש או בפנים (סיכון לזעזוע מוח), השחקן הפוגע מקבל עונש על משחק בלתי הולם.

כל שחקן שהודח פעמיים בגלל הפרות מקל, הטחת יריב ללוחות או תיקול מאחור, או הודח שלוש פעמים מכל סיבה שהיא, בעונה רגילה בודדת של NHL הוא סופג הרחקה אוטומטית למשחק אחד, ומשמעת נוספת אפשרית להרחקות עוקבות. על כל עונש של התנהגות בלתי הולמת במשחק שלאחר מכן, ההשעיה האוטומטית תוגדל במשחק אחד. משכורת שאבדה כתוצאה מאיסור נתרמת בדרך כלל לארגון צדקה הנתמך בליגה או לתוכנית לסיוע שחקנים שפרשו.

דוגמאות לעונש על התנהגות בלתי הולמת במשחק כוללות יציאה מתיבת העונשין לפני ריצוי זמן העונשין, ניסיון להצטרף או ניסיון לעצור קטטה או לזכות בעונש נוסף על התנהגות בלתי הולמת באותו משחק.

שחקן שמקבל עונש משחק נפלט. עונש משחק מוטל על פציעה מכוונת של שחקן אחר או על ניסיון לפצוע שחקן אחר. עונשים רבים אחרים הופכים אוטומטית לעונשי משחק אם הפציעות מתרחשות בפועל: על פי חוקי ה-NHL, דקירת מוט, שוערים המשתמשים בכפפת חסימה לכיוון פנים של שחקן אחר, חבטות ראש, בעיטות, אגרוף לשחקן תם, דקירות והדבקה על ידיים במהלך מריבות. חייב להיקרא כעונש משחק אם מתרחשות פציעות. על פי חוקי ה-IIHF, עונש משחק היה מוטל על בירכיות ותיקול אזור הראש או הצוואר, אם התרחשו פציעות; מאז מהדורת 2023/24 של חוקי ה-IIHF, עונש משחק הוסר מהכללים ויש להטיל עונש חמור עם עונש של התנהגות בלתי הולמת במשחק על פעולות מסוכנות.[13]

שופטי NHL נדרשים להשתמש בסקירת וידאו על הקרח עבור כל עונשי המשחק כדי לאשר את הקריאה או להפחית את הקריאה לעונש קל.[10]

הקבוצה של השחקן הפוגע חייבת לבחור שחקן מחליף להצבה ברחבה מכל אחד מהשחקנים הכשירים, למעט השוער. המחליף מרצה עונש של חמש דקות בדומה לעונש חמור (למעט בהארכה, שערים שהובקעו מול הקבוצה שנענשה לא מסיימים את העונש מוקדם). אם השוער יקבל עונש משחק, שחקן אחר ירצה את הזמן כדי שהקבוצה תוכל להכניס מיד גיבוי. ברוב המקרים, שחקנים שתקפו מושעים מהמשחק הבא שקבוצתם תשחק, ולעיתים קרובות עומדים בפני דיונים עם אפשרות להרחקה ממושכת יותר. ב-NHL, עונש משחק והתנהגות בלתי הולמת במשחק הם כמעט זהים ביישום. עם זאת, עונש משחק גורר קנס גבוה יותר, והשחקן הפוגע מושעה ללא הגבלת זמן עד שהנציב יפסוק בנושא.

בהוקי NCAA, עונש דומה הנקרא פסילת משחק מביא להשעיה אוטומטית למספר המשחקים השווה למספר עונשי הפסילה של השחקן באותה עונה.

למטרות סטטיסטיות, עונש משחק נספר כחמש עשרה דקות ב-NHL (מאז 2022, לפני עשר דקות) וכ-25 דקות לפי חוקי ה-IIHF.

עונשי משחק יכולים לשמש גם במקרים בהם התרחשה התנהגות בלתי ספורטיבית חמורה, כגון התגרות פוגענית על בסיס גזע, נטייה מינית וכדומה, וכן מעשים שאינם מכבדים באופן חריג יריב או שופט ללא קשר לשאלה האם אכן התרחשה פציעה או לא. דוגמה לכך התרחשה כאשר המגן של ניו יורק ריינג'רס, קיאנדרה מילר, קיבל עונש כזה על יריקה על המגן של לוס אנג'לס קינגס, דרו דאוטי במהלך משחק במדיסון סקוור גארדן ב-26 בפברואר 2023.[14]

חבטת עונשין

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ערך מורחב – חבטת עונשין (הוקי קרח)

חבטת עונשין היא מקרה מיוחד של עונש למקרים שבהם אבדה הזדמנות להבקיע כתוצאה מהפרה (כמו הכשלה או משיכה לאחור בזמן התקפה מתפרצת; או ששחקן מלבד השוער מכסה את הדסקית עם ידו בתוך הרחבה). לשחקן שנמנעה ממנו ההזדמנות (במקרים שההפרה הייתה נגדו, למשל במתפרצת), או אחד שנבחר על ידי הקבוצה (במקרים בהם ההפרה אינה נגד שחקן ספציפי), רשאי בהזדמנות בלתי מעורערת להבקיע על השוער היריב כפיצוי. אם ההפרה התרחשה כאשר הקבוצה שנענשה הוציאה את שוערה וההפרה התרחשה במהלך מתפרצת, יוענק שער מידית לקבוצה השנייה ולא חבטת עונשין. ללא קשר לשאלה אם חבטת העונשין הצליחה או לא, העונש מטופל כעת כאילו הובקע שער במהלך העונש הזה; עונש קל מבוטל, וקל כפול מופחת לעונש קל רגיל. עונשים חמורים, משחק והתנהגות בלתי הולמת מוגשים בשלמותם, שכן אלה אינם מושפעים משערים. אם הקבוצה שלא ביצעה עבירה מבקיעה שער במצב העונש המושהה, לא תהיה חבטת עונשין והקבוצה הנענשת מרצה את הזמן במקום זאת.

מלבד השימוש בהם כעונש, חבטות עונשין יוצרות גם את דו-קרב חבטות העונשין המשמש כפתרון לתיקו בליגות ובטורנירים רבים.

עונש על התנהגות בלתי הולמת בוטה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה להתנהגות פסולה במשחק בחומרתה, עונשים על התנהגות פסולה בוטה הוסרו מספר החוקים של ה-NHL. העונש הוטל בגין פעולה של התנהגות בלתי ספורטיבית קיצונית, כגון התעללות בשופטים או צופים, וניתן היה להעריך לכל פקיד קבוצה בנוסף לשחקן. עבירות שגרמו להתנהגות בלתי הולמת בוטה, שווה כעת להתנהגות בלתי הולמת במשחק. העונש הוערך בפעם האחרונה ב-2006 על מאמן אטלנטה ת'ראשרס, בוב הרטלי, עקב הערות לאחר המשחק בנוגע לקריאתו הנפוצה של השופט מיק מק'גו במהלך משחק נגד אדמונטון. שיין דואן מפיניקס קויוטס היה השחקן האחרון שקיבל עונש של התנהגות בלתי הולמת בוטה ב-2005 על השמצות אתניות לכאורה שהופנו כלפי שופטים קנדים צרפתים (מאוחר יותר נחקר ולאחר מכן אושר על ידי ה-NHL).

עם זאת, עונש זה עדיין בתוקף בהוקי קנדי. "עונש על התנהגות שאינה חמורה יוערך לכל שחקן או נתין מקבוצה אשר מתנהל בצורה כזו שתגרום זילזול במשחק."[15]

  • עונש זה יכול להינתן על פעולות שכוללות צריכת אלכוהול לפני או במהלך המשחק.
  • כאשר שחקן או נתין מהקבוצה מעורב בקטטה עם נתין מהקבוצה השנייה או צופה.
  • כל שחקן או נתין מקבוצה שמתיז מים על או לכיוון שופט.
  • כל שחקן או נתין מקבוצה שעוסק בהתגרויות מילוליות על בסיס אפליה (גזע, מוצא אתני, דת, מגדר, נטייה מינית)

אכיפת עונשים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

השופטים מבצעים את רוב קריאות העונשין. קוונים עשויים להפסיק את המשחק ולאכוף רק עבירות מסוימות (כפי שהוגדרו על ידי הכללים המסדירים את הליגה בה הם שופטים), כגון "יותר מדי שחקנים על הקרח". השופט יניף את זרועו תחילה כדי לסמן על עונש; השופט יפסיק את המשחק רק ברגע שלקבוצה הפוגעת יש שליטה בדסקית, או שהמשחק יופסק באמצעים רגילים. עונש מושהה הוא עונש שבו העונש נקרא אך המשחק עדיין לא הופסק מכיוון שהקבוצה שלא ביצעה עבירה שולטת בדסקית. מכיוון שהמשחק ייפסק מיד לאחר שהקבוצה הפוגעת תשיג שליטה בדסקית, השוער של הקבוצה הלא-פוגעת ילך לרוב לספסל השחקנים כשהוא רואה את אות הזרוע כדי לאפשר לתוקף נוסף לעלות על הקרח עד להפסקת המשחק. מכיוון שהקבוצה הפוגעת לא תוכל להבקיע שער לפני הפסקת המשחק, זה בדרך כלל נתפס כמשחק נטול סיכונים. עם זאת, היו מקרים שבהם הקבוצה הלא-פוגעת מכניסה בטעות את הדסקית לשער שלה, בדרך כלל במסירה לאחור כושלת. ברגע שהקבוצה הפוגעת נוגעת בדסקית והמשחק יופסק, השופט יאותת על ההפרה הספציפית. אם השחקן שנענש נפצע במהלך המשחק ואינו יכול לחזור, שחקן אחר בקבוצה ירצה את העונש אם הוא כרוך בקבוצה שנמצאת בחיסרון מספרי.

ב-NHL, אם הקבוצה הלא-פוגעת מבקיעה שער במצב של עונש מושהה, אז זה יחשב כאילו השער הובקע במהלך אותו עונש. לפיכך, אם העונש המושהה הוא קל, העונש מובטל. אם העונש המושהה הוא קל כפול, רק העונש הראשון של שתי הדקות יבוטל, והשחקן הפוגע עדיין יהיה חייב לרצות את הזמן השני. חוקים אלו היו בעבר גם בהוקי מכללות, עד לעונת 2010-11, אז שונו כך שהעונש עדיין יוטל גם אם הובקע שער. עונשים חמורים, עונשי התנהגות בלתי הולמת ועונשי משחק, שאינם מושפעים משערים, נאכפים באופן הרגיל, הן בהוקי מכללות והן ב-NHL, בין אם הובקע שער ובין אם לאו.[16]

השחקן או השחקנים הפוגעים נשלחים לתיבת העונשין שם עליהם להישאר עד לפקיעת העונש. בדרך כלל קבוצה לא תורשה להחליף את השחקן שנענש על הקרח; השחקן יחזור ישירות לקרח לאחר שהעונש פג. זה יוצר משחק כוח שבמהלכו לקבוצה הנענשת יהיה שחקן אחד פחות מהיריבה. אם שני שחקנים בקבוצה נמצאים בתיבת העונשין בו-זמנית, המצב נקרא "חמש על שלוש" (כמקובל, השוערים אינם נספרים בביטוי זה) או "יתרון שני שחקנים". שחקנים נוספים עשויים להיענש, אך קבוצה לעולם לא תשחק עם פחות משלושה מחליקים על הקרח. עונשים נוספים יעוכבו עד שתוקף אחד מהעונשים המוקדמים יותר יפוג (ראה עונשים מצטברים להלן).

בליגות שמשחקות עם חיסרון מספרי בהארכה (עם שלושה או ארבעה תוקפים בלבד על הקרח), אם קבוצה תיענש עם שלושה שחקנים בלבד על הקרח, השחקן שנענש יכול להיות מוחלף מיד על ידי הקבוצה הפוגעת, אך מחליק נוסף מותר לקבוצה השנייה ליצור יתרון, עד שנוצר חמישייה על שלוש. אם עונש במצב זה יפוג מבלי שהובקע שער, השחקן שנענש יורשה לחזור לקרח וישחק כרגיל עד שתהיה הפסקה; שתי הקבוצות יופחתו בחזרה למספרים הנכונים. סיום עונשים מקריים מייצר מצב דומה, כאשר שתי הקבוצות משחקות עם שחקנים נוספים עד להפסקת המשחק, מה שמאפשר לצמצם שוב את הקבוצות.[17]

בעוד שאצל שוערים ניתן להעריך עונשים, שוער אינו יכול ללכת לתיבת העונשין ובמקום זאת העונש ירוצה על ידי שחקן אחר מהקבוצה שלהם שהיה על הקרח בזמן ההפרה (ד"ע תחויב מהשוער). אם השוער יקבל או (א) שלושה עונשים חמורים, (ב) עונש אחד להתנהגות בלתי הולמת במשחק, או (ג) עונש משחק אחד, עם זאת, הוא נפלט למשך שארית המשחק ויש להחליפו.

בעוד שקבוצה בחיסרון מספרי, רשאית להרחיק את הדסקית כרצונם, מבלי שהפרת אייסינג תקרא נגדם. זה מאפשר לקבוצות בחיסרון מספרי להפחית לחץ בקלות רבה יותר כאשר הם מתגוננים עם פחות מחליקים מיריביהם. פטור זה אינו חל על קבוצות שיריביהן הוציאו את השוער שלהן עבור תוקף נוסף (אלא אם הקבוצה המגינה הורגת עונש באותו הזמן).

עונשים מצטברים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצה חייבת לשחק לפחות עם שלושה מחליקים על הקרח כל הזמן. אם צבירת עונשים אחרת תאלץ קבוצה לרדת מתחת למינימום הזה, המצב הופך לכינוי "עונשים מצטברים". משמעות הדבר היא שהעונש החדש יתחיל כאשר אחד השחקנים שנענשו שכבר גורמים לחיסרון יורשה לחזור לקרח, בין אם יפוג הזמן ובין אם הקבוצה היריבה מבקיע במשחק הכוח. זה גם אומר שהשחקן שהעונש שלו יפוג ראשון מתוך השלושה חייב להמתין להפסקה במשחק, או לפקיעת העונש השני, לפני שהוא עוזב את תיבת העונשין כך שיהיה 5 על 3, 5 על 4 ו-5 על 5 ברציפות עבור כל מצב בהתאמה. עונשים המאפשרים החלפה מיידית (עונשים מקריים מסוימים ועונשי התנהגות בלתי הולמת) אינם מייצרים חיסרון ולכן אינם נחשבים לעונשים מצטברים. עונשים מצטברים עדיין חלים בהארכות עם חיסרון מספרי מכיוון ששני עונשים עדיין מביאים למצב של חמש על שלוש ללא קשר להרכב הראשוני, בגלל החוקים שמאפשרים להוסיף תוקף נוסף לפי הצורך.

חמש דקות אחרונות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

במצב בו נותרו פחות מחמש דקות במשחק (חמש הדקות האחרונות של הזמן הקבוע או חמש הדקות של הארכה בעונה הרגילה), יש להעריך עונשים בו-זמניים לא שווים (עונש קל או כפול נגד קבוצה אחת ועונש חמור או משחק נגד השנייה), ואז במקום ששני הצדדים ירצו את מלוא הזמנים שלהם (דבר בלתי אפשרי במקרה של עונש חמור/משחק, שכן נותרו פחות מחמש דקות), העונש הקטן מבוטל וזמנו נגרע מהעונש החמור, המוערך לאחר מכן מול אותה קבוצה.

בנוסף, על פי חוקי "מסית הקטטה" של רוב הליגות, שחקן שנענש כמסית קטטה בחמש הדקות האחרונות (או במהלך הארכה) מואשם בעונש של התנהגות בלתי הולמת במשחק ובצעדים משמעתיים נוספים. זה נועד למנוע קטטות "נקמה" שהתחילו על ידי קבוצות שהפסידו בצורה קשה.

רשימת הפרות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-NHL, הפרות שמביאות לידי עונשים כוללות:

התעללות בשופטים
התווכחויות, העלבות, שימוש במחוות מגונות או בשפה המכוונת כלפי או בהתייחסות, או יצירת קשר אלים בכוונה עם כל שופט שנמצא בשטח או מחוץ לקרח. זה בדרך כלל מופק בנוסף לעונשים אחרים או כעונש על ספסל נגד מאמן או שחקן מחוץ לקרח, ומהווה עילה לפליטה תחת התנהגות בלתי הולמת במשחק או עונש משחק ברוב הליגות כולל ה-NHL.
עונש תוקף
מוערך לשחקן שמתערב במאבק עם שחקן שאינו מעוניין בכך. זה לא תלוי בעונש המסית, ושניהם בדרך כלל לא מוערכים לאותו שחקן בו-זמנית (במקרה כזה העונש של השחקן על קטטה הוא בדרך כלל הסלמה לניסיון לפצוע, עונש משחק).
ניסיון לפצוע
ניסיון מכוון לפגוע ביריב, בכל דרך שהיא. סוג זה של הפרה גורר עונש משחק אוטומטי.
נשיכה
מוערכת כעונש חמור (5 דק) ומשחק בלתי הולם.
הטחה ללוחות
דחיפה, הכשלה או תיקול שחקן יריב באלימות אל הלוחות.
דקירת מוט
דקירת יריב באמצעות קצה מוט המקל. גורר אוטמטית עונש חמור ומשחק בלתי הולם.
מקל שבור
עיסוק במשחק תוך החזקת מקל שבור.
התנגשות
לקיחת יותר משלושה צעדי תנופה או קפיצה לפני הכאת היריב.
תיקול גב
הכאת יריב מאחור אינה חוקית. גוררת אוטומטית עונש קל והתנהגות בלתי הולמת, או עונש חמור ומשחק בלתי הולם אם נגרם מכך פציעה. סוג עבירה זו מותרת בצורה כללית ב-NHL, אלא אם כן באותו מצב נעשתה עבירה נוספת כגון הטחה ללוחות או תיקול לא חוקי לראש.
תיקול ברך
תיקול מתחת לברכו של היריב. אם יש פציעות, יקרא עונש חמור ומשחק בלתי הולם נגד המתקל.
תיקול צולב
הכאת יריב באמצעות מקל מורם מהקרח ומוחזק בשתי ידיים.
עיכוב במשחק
עיכוב המשחק (לדוגמה, חבטת הדסקית מחוץ למשחק מאזור ההגנה, החזקת הדסקית ביד, סירוב לשלוח שחקנים לעימות, או נבדל חוזר מכוון). החל מעונת 2004-05 ב-AHL ועלתה ל-NHL בשנה לאחר מכן, עונש של עיכוב אוטומטי של המשחק מוטל על שוערים שנכנסים לפינות מאחורי קו השער (מחוץ לאזור בצורת טרפז ממש מאחורי השער) לשחק בדסקית. עיכוב מסוים של עבירות משחק, כגון שלוקח יותר מדי זמן לשלוח שחקנים לעימות, אינן נענשות בעונש: במקום זאת, השופט עשוי לבחור לסלק את החלוץ המרכזי מהקבוצה הנענשת ממעגל העימות ולהורות על החלפתו עם שחקן אחר שכבר עומד על הקרח. ערעור לא מוצלח של המאמן יגרור עונש קל על עיכוב במשחק עבור הערעוא הראשון שלא הצליח ועונש קל כפול עבור כל ערעור נוסף שלא יצליח.[17]
העמדת פנים
נפילה על הקרח לאחר מכה, תוך הגזמת עוצמת המכה כדי לנסות לגרום לגרירת מתן עונש על הקבוצה היריבה.
מרפוק
הכאת יריב עם המרפק. אם נגרמת פציעה, יוערך עונש חמור ומשחק בלתי הולם.
ניקור עיניים
גורר עונש חמור ולרוב גם עונש משחק.
קטטה
מעורבות בהתכתשות פיזית עם שחקן יריב, הכוללת בדרך כלל זריקת אגרופים כשהכפפות הוסרו. התנגשויות קלות כמו דחיפה ודחיפה פשוטה, וחבטות עם כפפות שעדיין במקומן, נקראות בדרך כלל חיספוס.
הפרעה לשוער
מניעה פיזית או תיקול על השוער. פגיעה חזותית בהשקפה של השוער על המשחק עם הגוף, הנקראת "הקרנה", היא חוקית; אך בשום זמן אסור להכות שוער או לתקל אותו.
שוער שעוזב את הרחבה
שוער אינו אמור לעזוב את סביבת הרחבה במהלך קטטה. ברגע שהוא עוזב את הרחבה במהלך קטטה, הוא עשוי לקבל עונש.[18]
הכאת הראש
הכאת יריב עם הראש. גוררת עונש משחק להפרה זו.
שופט מסמן על עונש בשל מקל גבוה
מקל גבוה
נגיעה ביריב עם המקל מעל גובה הכתף.[19] עונש קל מוערך לשחקן. אם נשפך דם, נקרא בדרך כלל עונש קל כפול (4 דקות). אמונה נפוצה (עם זאת שקרית) היא שדם שנשפך אוטומטית מצדיק קל כפול. אין כלל כזה; עם זאת, זהו התקדים שקיים כבר שנים. השופטים רשאים להשתמש בשיקול דעתם כדי להעריך רק עונש קל על אף שדם נשפך. הם יכולים גם להעריך קל כפול כאשר לא נשפך דם, אם הם מאמינים שהשחקן נפצע מספיק או שהשחקן הפוגע השתמש בפעולה פזיזה יתר על המידה עם המקל שלו. אם שחקן, תוך כדי פעולת ה"זריקה הבאה" לאחר חבטה, מכה שחקן יריב בראש או באזור הפנים עם המקל שלו, הפרת מקל גבוה לא נקראת אלא אם השופט יכול לקבוע שהשחקן שחבט את החבטה כיוון בכוונה להכות את השחקן היריב. עונש לא נקרא גם כאשר הדסקית נפגעה ממקל גבוה, אלא המשחק יופסק והעימות שלאחר מכן יתבצע במקום המעניק יתרון לקבוצה שלא ביצעה את העבירה. כמו כן, שער שיובקע באמצעות מכה בדסקית עם מקל מעל גובה המשקוף לא ייספר אלא אם כן הוא נעשה על ידי שחקן של הקבוצה המגינה. (שימו לב שהדרישות להצמדת הדיסק גבוה למטרות התרת/פסילת שער שונות מהצורות האחרות של מקל גבוה.)[20] שופטי NHL יכולים להשתמש בסקירת וידאו על הקרח כדי לאשר או להוריד עונש קל כפול על קריאת מקל גבוה.[10]
אחיזה
לפיתת גוף היריב, ציודו או בגדיו עם הידיים או המקל. בדרך כלל גורר עונש קל; בחוקי הוקי ארצות הברית גורר חמור ומשחק בלתי הולם על לפיתה ואחיזת מגן פנים.
אחיזת המקל
לפיתת או אחיזת מקל היריב, גם תקרא כאשר שחקן מוציא מקל בכוונה מידיו של שחקן יריב או מאלץ את היריב להפיל אותו בכל אמצעי שהוא לא כל הפרה אחרת כמו חיתוך.
משיכה במקל
שימוש במקל כוו כדי להאט יריב, אין צורך במגע תחת תקנות חדשות.
תיקול לא חוקי לראש
החל מתחילת עונת 2010-11 ב-NHL, כל צורה של "פגיעה ביריב, כאשר ראשו של השחקן ממוקד ו/או נקודת המגע העיקרית" ניתנת לעונש בשילוב עונש חמור של חמש דקות והתנהגות בלתי הולמת במשחק,[21] בשל החשש הגובר בעקבות פציעות זעזוע מוח לשחקני NHL בעקבות תקריות כמו דייוויד בות' ומרק סבארד בעונת 2009–10. תקרית שנייה מסוג זה שנגרמה על ידי אותו שחקן בעונה (או בפלייאוף שלאחר עונה) גורמת להשעיה אוטומטית למשחק הבא שהקבוצה שלהם תשחק, עם פוטנציאל להארכת המשכי השעיה ממשחק פעיל, לכל תיקול נוסף לאזורי ראש של שחקנים יריבים. בעונה שלאחר מכן, הוא שונה לכל מכה בראשו של שחקן יריב הממוקדת ונקודת המגע העיקרית. תיקול לא חוקי לראש גורם לעונש של שתי דקות או עונש משחק. בעונת 2013-14, הכלל הובהר ל"מכה שגרמה למגע עם ראש היריב, כאשר הראש היה נקודת המגע העיקרית ומגע כזה בראש היה נמנע, אינה מותרת. כפי שהוזכר קודם, ניתן להעניש על כך עונש קל של שתי דקות או עונש משחק. כלל 48 - תיקול לא חוקי לראש.
ציוד לא חוקי
שימוש בציוד שאינו עומד בתקנות, בין לפי גודל (אורך, רוחב) או מספר (שני מקלות) או הנחיות אחרות (למשל, מסיכת פנים של שוער כבר לא יכולה להיות המסכה בהתאמה בסגנון "ג'ייסון וורהיז", ייתכן שמחליק אינו יכול להשתמש במקל עם עקומה העולה על 3/4 אינץ' (19 מ"מ), וגם אסור לו לשחק עם מקל שוער (שוער רשאי לשחק עם מקל של שחקן רגיל). אם שחקן (לא שוער) שובר מקל, יש חובה לשמוט את המקל מיידית ולשחק בלעדיו עד לקבלת מחליף מהספסל, אחרת יוערך עונש לשחקן הפוגע. אסור לשחקן להרים מקל שבור מעל הקרקע לאחר שנפל (הם יכולים לקבל מקל רק משחקן אחר או מהספסל; השוערים אינם רשאים ללכת לספסל, אך חייבים להוציא אליהם מקל). הכלל בדרך כלל לא נאכף בליגות חובבים למעט מקלות שבורים או ציוד חריג מאוד מהמפרט, מכיוון שעלות רכישת ציוד שעומד במפרטי NHL מאז שינוי החוק ב-2005 (ועוד ב-2013) היא אסורה, במיוחד עבור שוערים. שוערים יקבלו כעת הרחקה לשני משחקים בגין שימוש בציוד גדול מדי. הקבוצות שלהם ייקנסו גם ב-25,000 דולר, המאמן יעוקל ב-10,000 דולר, המאמן והמנכ"ל יקנסו ב-50,000 דולר והבעלים ייקנס ב-100,000 דולר.[22]
עונש מסית
מסית למריבה הוא שחקן שמפגין כל אחת מהפעולות הבאות: המרחק שעבר; הסיר כפפות ראשון; אגרוף ראשון שנזרק; גישה מאיימת. שחקן שייחשב כמסית יקבל עונש מסית קל. שחקן שיעורר מאבק בחמש הדקות האחרונות של המשחק (או בהארכה בעונה הרגילה) יחויב במקום זאת בהתנהגות בלתי הולמת במשחק ויורחק אוטומטית למשחק אחד. משך ההשעיה יוכפל עבור כל אירוע נוסף. מאמן השחקן ייקנס ב-10,000 דולר, עונש שיוכפל על כל חזרה.[22]
הפרעה
מניעת יריב שאין לו את הדסקית, או מניעת שחקן כלשהו מהספסל. לפי התקנות החדשיות אין צורך במגע.
הצטרפות לקטטה
נקרא גם חוק "הגבר השלישי בפנים", האדם הראשון שלא היה חלק מקרב כשהחל אך משתתף בקרב האמור ברגע שהוא התחיל מכל סיבה שהיא (אפילו כדי להפריד בין השחקנים) מואשם אוטומטי במשחק בלתי הולם בנוסף לכל עונש אחר שהוא מקבל על הקטטה.
בעיטה
בעיטה ליריב עם מחליקיים או עם סכין המחליק. בעיטה גוררת עונש משחק עם נגמרה ללא פציעה, אך אם כן גוררת עונש חמור ומשחק בלתי הולם. (בחוקי הוקי קנדה, בעיטה או ניסיון לבעוט ביריב תמיד גוררת עונש משחק כאשר אין פציעה.)
ברכית
הכאת יריב עם הברך. אם השחקן נפצע, יקרא עונש חמור ומשחק בלתי הולם.
עזיבת ספסל העונשין
שחקן שנענש שעוזב את ספסל העונשין לפני פקיעת העונש שלו, בין אם המשחק מתנהל ובין אם לאו, יספוג עונש קל נוסף לאחר ריצוי העונש שלא פג. כל שחקן אשר לאחר שנכנס לספסל העונשין, עוזב את הספסל לפני פקיעת עונשו במטרה לערער על פסיקת השופט, יוטל עליו עונש של התנהגות בלתי הולמת במשחק. הוא גם יושעה אוטומטית לפחות לשלושת משחקי הליגה או הפלייאוף הרגילים הבאים בקבוצתו. שחקן היוצא מספסל העונשין, או מספסל השחקנים, במהלך קטטה או לצורך פתיחת קטטה יקבל התנהגות בלתי הולמת במשחק, ויושעה ל-10 המשחקים הבאים.
השתתפות במשחק מעבר לקו האדום המרכזי (שוער)
הפרה נדירה, גוררת עונש קל וניתן רק לשוער.
משחק עם יותר מידי מקלות
כאשר שחקן משחק עם יותר ממקל אחד. לדוגמה, אם שוער היה מאבד את המקל שלו ושחקן מקבוצתו מחליק על מנת להרים את מקל השוער ולאחר מכן, תוך כדי החלקה חזרה לשוער עם שני המקלות, הוא מנסה לגעת בדסקית עם כל אחד מהמקלות, תקרא הפרה על משחק עם יותר מדי מקלות.
התחככות
דחיפה לאחר השריקה או כשהיא מתרחשת הרחק מהמשחק (לעיתים קרובות נקרא נגד שחקן מכל קבוצה, וכתוצאה מכך מצב של עונשים קלים מקרים, אך ניתן לקרוא גם על שחקן בודד); נקרא גם כאשר הידיים יוצרות מגע עם ראשו/פניו של היריב בתיקול חוקי אחר; נקרא בליגות שאינן מתקלות כאשר מתבצע תיקול גוף. ליגות כאלה עשויות להתייחס לזה כאל פשוט 'תיקול גוף'. בליגת ה-NHL, עונש קל על התחככות מוערך כאשר שחקן מסיר בכוונה את קסדת היריב. אם יגרום לפציעה, יינתן עונש חמור והתנהגות בלתי הולמת במשחק.[10]
קטטה משנית
הפרה זו אינה רשומה בספר החוקים של ה-NHL, אך היא נפוצה בליגת ההוקי המרכזית (ארצות הברית) ובליגות משניות אחרות. זה נפוץ ביותר כאשר שחקנים מעורבים או מנסים להשתתף בקטטה לאחר הקטטה המקורית (בין שני שחקנים נפרדים). הפרה זו גוררת עונש אוטומטי של התנהגות בלתי הולמת במשחק.
חיתוך
ניסיון הכאת היריב באמצעות מקל היוד מלמעלה כלפי מטה, גם אם המקל לא פגע ביריב. אם נגרמת פציעה, יוערך עונש חמור ומשחק בלתי הולם.
דריסת רגל
זה מתרחש כאשר שחקן משתמש ברגליו או בברכיו כדי להפיל את מחליקי היריב מתחתיו בתנועת בעיטה או גרירת רגל מאחור. אם תגרם פציעה, יוערך עונש חמור והתנהגות בלתי הולמת במשחק. דריסת רגל חזקה כהפרה נפרדת אינה קיימת בספר החוקים של הוקי ארצות הברית החל מ-2005-2006.
דקירת להב
דקירת יריב עם להב המקל. גורר אוטומטית עונש חמור ומשחק בלתי הולם.
התחלה במערך הלא נכון
עונש ספסל קל הנדיר הזה מוערך כאשר ההרכב הפותח של הקבוצה הפוגעת מכיל שחקן שאינו רשום בהרכב שהוגש לפני המשחק. כדי שזה ייקרא, הקפטן של הקבוצה הלא-פוגעת חייב להביא את הפרת החוקים לידיעת השופט מיד עם הפסקת המשחק הראשונה. כמו כן, ניתן להעריך את העונש אם שחקן לא מוכנס לדף התוצאות בתחילת המשחק ומשחק. הדרך היחידה להיקרא זה אם המבקיע הרשמי יודיע לשופט על מחדל זה.
הפרת חילוף
עונש קל על הספסל הנדיר הזה מוערך כאשר מבצעים ניסיון חילוף או הוספה במהלך הפסקת משחק לאחר שהקוונים לא סימנו עוד חילופים (ברגע שהעימות נקבע) או אם קבוצה מוציאה את השוער שלה ואז מנסה לתת לשוער להיכנס שוב למשחק בכל זמן מלבד במהלך הפסקת המשחק. יותר מדי גברים על הקרח ו/או מתחילים בהרכב לא נכון יכולים גם להיקרא פשוט על הפרת חילוף.
זריקת ציוד
לעיתים קרובות מלווה בחבטת עונשין. אם שחקן כלשהו על הקרח זורק את המקל שלו או כל חלק ממנו או כל חפץ אחר (כלומר ציוד) לכיוון הדסקית או אל יריב לאזור כלשהו, למעט כאשר על מעשה כזה הוא נענש על ידי הערכת חבטת עונשין או בהענקת שער אזי יוערך עונש קל. אם שחקן, מאמן, או אדם לא משחק על ספסל השחקנים או ספסל העונשין זורק משהו על הקרח במהלך התקדמות המשחק או במהלך הפסקת משחק, תיבחן התנהגות בלתי ספורטיבית של עונש קל על הספסל. ניתן לשדרג להתנהגות בלתי הולמת במשחק או עונש משחק בהתאם לחומרת ההפרה.
יותר מידי אנשים על הקרח
להחזיק יותר ממספר השחקנים המותר (שישה, כולל השוער, אם אין חיסרון מספרי) על הקרח המעורבים במשחק בכל זמן נתון. "מעורב במשחק" הוא המפתח; שחקנים שנכנסים לקרח כמחליפים לשחקנים שיוצאים (החלפת קו) רשאים להיכנס לקרח ברגע שהשחקן שחוזר לספסל נמצא פחות מחמישה מטרים מהספסל של קבוצתו; בשלב זה השחקן החוזר נחשב מחוץ למשחק, גם אם המשחק מתנהל מול הספסל, אלא אם כן הוא מבצע מהלך על הדסקית. שחקנים הנכנסים לקרח הם חלק מהמשחק ברגע שמחליקיהם נוגעים בקרח.
הכשלה במקל
שימוש במקל כדי להכשיל יריב, לא מחייב מגע. אם יש פציעות, יקרא עונש חמור ומשחק בלתי הולם.
התנהגות בלתי ספורטיבית
ויכוח עם שופט, אוהד, יריב או חבר לקבוצה; שימוש בהשמצות נגד יריב, חבר לקבוצה או אוהד; משחק עם ציוד לא חוקי; ביצוע מחוות מגונות או התעללות בשופט, אוהד, יריב או חבר לקבוצה. יכול לגרור עונש קל, חמור, התנהגות בלתי הולמת, התנהגות בלתי הולמת במשחק או עונש משחק, בהתאם לחומרת ההפרה (לדוגמה, שימוש בשפה מגונה לשופט מביא בתחילה לקל, אך ביצוע מחווה מגונה ליריב, חבר לקבוצה, אוהד או שופט גורר התנהגות בלתי הולמת במשחק.) כמו כן, בליגות מסוימות התקדמות העונשים שונה עבור שחקנים ונתיני קבוצה (לדוגמה, בספר החוקים של הוקי ארצות הברית שחקנים מקבלים קל על ההפרה הראשונה שלהם, התנהגות לא הולמת עבור השני ומשחק בלתי הולם עבור הפרה שלישית, בעוד שהאופציה של התנהגות בלתי הולמת מוסרת למאמנים; בנוסף, לאחר כל עונש עבור נתין בקבוצה, ספירת העונשים מתאפסת). התנהגות בלתי ספורטיבית עשויה להיקרא גם אם שחקן מפיל כפפות ומקל כהכנה לקרב, אך השחקן הלא פוגע אינו מפיל את הציוד המתאים ולא ביצע שום פעולה (הטרדה מילולית או פיזית) כדי לנסות לעורר קרב. מאז 2008, ה-NHL קבע כי עמידה מול שוער יריב ועיסוק "בפעולות כמו הנפת זרועותיו או מקל מול פניו של השוער, במטרה להפריע ו/או להסיח את דעתו של השוער" יגררו עונש התנהגות בלתי ספורטיבית קל; פרשנות החוקים בהשראת המשחק של שון אייברי נגד מרטן ברודר.
לוח התוצאות בג'ו לואיס ארנה מראה על עונשים כפולים עבור אנהיים דאקס במהלך משחק של דטרויט רד וינגס נגד דאקס.

ה-NHL שומרת על סטטיסטיקה אישית על העונשים שכל שחקן צובר דרך דקות עונשין בסטטיסטיקה (ד"ע). שחקנים הידועים בלחימה שלהם או בשל היותם שחקנים מלוכלכים, בדרך כלל יובילו את הקבוצה שלהם בד"ע ויש להם נתונים סטטיסטיים כאלה המודגשים על ידי התקשורת.[23]

שיא למספר דקות העונשין הרבות ביותר בעונה אחת מוחזק על ידי דייב שולץ מפילדלפיה פליירס, עם 472 בעונת 1974-75 ב-NHL.[24] השיא של מרבית דקות העונשין בקריירה מוחזק על ידי טייגר ויליאמס, שהיה לו 3,966 במשך 14 שנים.[25] עם פרישתו של זדנו חארה ב-2022, לאף שחקן פעיל אין יותר מ-2,000 דקות עונשין.

הכי הרבה עונשים במשחק בודד התרחשו במשחק מלא קרבות בין אוטווה סנטורס לפילדלפיה פליירס ב-5 במרץ 2004, אז חולקו 419 דקות עונשין.[26][27] סטטיסטית, התנהגות לא הולמת במשחק שווה ל-10 דקות עונשין, בנוסף לעונשים אחרים שנגזרו. במקרים נדירים (כתוצאה ממספר עבירות, למשל השחקן שמשתתף במספר קרבות), השחקן עלול לקבל מספר עונשי משחק בלתי הולם - כלומר רק סטטיסטית, ולא (אוטומטי) השעיה ממספר משחקים, למרות שהליגה לעיתים קרובות עשויה להשעות את השחקן בהחלטה שלאחר מכן.

ב-9 בינואר 2010, פרצה קטטה אדירה במשחק של אוונגרד אומסק נגד ויטיאז פודולסק. הקונפליקט החל במהלך החימום לפני המשחק כאשר דארסי ורוט חבט בכוונה דסקית לעבר לאסה קוקונן ואילץ את אלכסנדר סוויטוב לעמוד על חברו לקבוצה. זמן קצר לאחר תחילת המשחק, ברנדון סוגדן גירה את סוויטוב לקרב נוסף, שבו היו מעורבים כל שמונת המחליקים האחרים על הקרח. התפתחו מספר קרבות נוספים שהובילו להתפנות מהספסל ותיבת העונשין. השופטים נאלצו להשהות את המשחק רק אחרי 3:39 בתקופה הראשונה, מכיוון שנותרו רק ארבעה שחקנים לשחק את המשחק.[28] שיא העולם בסך הכול הוא 707 דקות עונשין שנרשמו במהלך משחק. מספר שחקנים נעצרו על ידי המשטרה. ליגת ההוקי קונטיננטלית הטילה קנסות כבדים על שתי הקבוצות, חלק מהשחקנים והמאמנים הראשיים וכן פסלה שישה משחקני ויטיאז וכן שחקן אוונגרד דמיטרי ולסנקוב, שהיה הראשון לעזוב את הספסל במהלך הקרב. המשחק נספר כתבוסה 5-0 לשתי הקבוצות ללא נקודות.[29][30]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ McKinley, 2006, p. 7
  2. ^ McKinley, 2006, p. 8
  3. ^ "New rules for the regulation of the game". Montreal Gazette. 1886-01-08. p. 8. נבדק ב-2012-01-29.
  4. ^ 1 2 Duplacey, 1996, pp. 56–57
  5. ^ http://www.talkicehockey.co.uk/guides/ice_hockey_penalties.html (אורכב 01.12.2009 בארכיון Wayback Machine), "Ice Hockey Penalties". p. 29.
  6. ^ Rule 501 – Minor Penalty, IIHF, 2010, pp. 57–59
  7. ^ "Phil Kessel comes up big in all positions for Penguins".
  8. ^ Rule 16 – Minor Penalties, NHL, 2011, p. 26
  9. ^ Rule 18 – Double Minor Penalties, NHL, 2011, p. 27
  10. ^ 1 2 3 4 "NHL announces rule changes for 2019-20 season". NHL.com. 20 ביוני 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Rule 404 | Misconduct Penalties
  12. ^ Rule 28 Misconduct Penalties
  13. ^ IIHF Official Rule Book 2023/24 – Version 1.0, May 2023
  14. ^ "Rangers' Miller spits on Kings' Doughty, ejected". 26 בפברואר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ Rule 4.7 (b) 2012-2014 Hockey Canada Rule Book
  16. ^ "Rule 15 - Calling of Penalties". National Hockey League. נבדק ב-2011-10-14.
  17. ^ 1 2 Imber, Gil. "Close Call of the Week: NHL Overtime Penalty Strength". Close Call Sports/Umpire Ejection Fantasy League. נבדק ב-12 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ Rule 27 - Goalkeeper's Penalties, Official Rules, NHL.com
  19. ^ "Rule 60 - High-sticking". National Hockey League. נבדק ב-2011-09-22.
  20. ^ "Rule 80 - High-sticking the Puck". National Hockey League. נבדק ב-2011-09-22.
  21. ^ Rule 48 – Illegal Check to the Head, Official Rules, NHL.com
  22. ^ 1 2 "A Look at the NHL's New Rules". nbcsports.com, 2005, p. 26.
  23. ^ "NHL Progressive Leaders and Records for Penalties in Minutes". Hockey-Reference.com.
  24. ^ "NHL.com - Stats". www.nhl.com. נבדק ב-2018-01-27.
  25. ^ "NHL Stats".
  26. ^ "Senators vs. Flyers - 03/05/2004 - Philadelphia Flyers - Boxscore". flyers.nhl.com. אורכב מ-המקור ב-2012-02-24.
  27. ^ "Senators vs. Flyers - 03/05/2004 - Philadelphia Flyers - Recap". flyers.nhl.com. אורכב מ-המקור ב-2012-02-24.
  28. ^ Chesnokov, Dmitry (2010-01-10). "KHL hands out fines, suspensions for brawl; Jagr reacts". Yahoo! Sports.
  29. ^ "KHL game suspended at 3:39". IIHF. 2010-01-10. אורכב מ-המקור ב-2010-09-04.
  30. ^ "Both teams lose". KHL. 2010-01-10. אורכב מ-המקור ב-2010-01-14. נבדק ב-2011-04-18.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:הוקי קרח]]