משתמש:מאיר יוסף/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרב צבי ברוורמן (נולד ב1959) מכהן כראב"ד בית הדין של העיר ביתר עילית, משמש גם כאב בית דין בירושלים בבתי הדין נתיבות חיים והאמת והשלום, וראש כולל לדיינות שערי מישור בירושלים, ונחשב מגדולי הבוררים בציבור החרדי. בנוסף לכך הוא משמש כרב הקהילה הליטאית בשכונת שמואל הנביא בירושלים.


מלבד הרבנות בעיר ביתר עילית, עוסק הרב ברוורמן בנושאים כלליים הקשורים למגזר החרדי, [1] וכחלק מפעילותו הוא מכהן כבורר בנושאים ציבוריים בציבור החרדי[2] וליווי קבוצות רכישה רבות בציבור החרדי.

בשנים האחרונות פעל להזהיר את הציבור מפני השקעות מפוקפקות כמו קרקעות חקלאיות ועוד, לאחר שרבים בציבור החרדי נפלו בהם[3], כמו כן, שמו הועלה בתקשורת הכללית בהקשר למקרים בהם הורה להפנות תלונות על פגיעות מיניות בתוך הקהילה החרדית, לרשויות המדינה ולגבות את הנפגעים בשלבי החקירה[4], דבר שרבים מרבני הציבור החרדי נמנעים ממנו.


ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בירושלים בשנת 1959 להרב נתן ולאה ברוורמן, בצעירותו למד בישיבת פונוביז' בבני ברק. נישא לדבורה, בתו של הרב רפאל רייכמן, ראש ישיבת מאה שערים, הנחשב כמי שהיה מקורב להרב מבריסק ולהרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל. לאחר נישואיו למד במשך מספר שנים בישיבת בריסק, ולאחר מכן כיהן כר"מ בישיבת באר שלמה, וייסד כולל לדיינות "שערי מישור".

מכהן כיום כראב"ד בית הדין ביתר עילית, כאשר בתחום אחריותו נמצאים, מתוקף היותה עיר חרדית, גם ניהול העיר, כאשר נושאים של רווחה וחינוך, מובאים לשולחנו.

במקביל הרב ברוורמן מכהן כאב"ד בבתי הדין נתיבות חיים והאמת והשלום בירושלים, וכן כרב הקהילה הליטאית בשכונת שמואל הנביא בירושלים. חלק ניכר מתחום עיסוקו הוא בנושא הבוררויות, כשעיקר עיסוקו הוא בתחום הבוררויות בין אנשי עסקים ועסקאות נדל"ן, המהווים את תחום התמחותו. כמו כן הוא ליווה קבוצות רכישה רבות, וכן היה הרב שהורה לפלוש לדירות של חברת חפציבה בעת קריסתה[5], דבר שהוביל לכך שרובם של הקונים קיבלו את דירתם, כאשר הבנקים סופגים את רוב הנזק, במסגרת התארגנות זו, היה אחראי על בניית הדירות לנפגעי החברה בבית שמש ובביתר עילית.


חיבוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב ברוורמן עוסק בכתיבתו בעיקר בחלק ההלכתי מעשי, בנושאים הלכתיים שנתחדשו לאור המציאות הנוכחית, ובממשק שבין ההלכה לחוק בנושאים שונים.

בשנת 2017 החל לצאת לאור על ידי תלמידיו מפסקיו במסגרת סדרת ספרים הנקראים "מפנקס בית הדין"[6].


פעילותו הציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפעילותו הציבורית הוא משמש במגוון תפקידים, בהם רב של מוסדות קבר רחל, מראשי ישיבת אורייתא, ונשיא של מוסדות שונים.

במסגרת פעילותו הציבורית בעיר ביתר עילית, בולטות הוראותיו במגוון תחומים.

אפליה על רקע גזעני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 עת ראה כי כשישים בנות לא התקבלו למוסדות החינוך בעיר, כשחלקם הגדול היה על רקע גזעני, הוא דרש מראש העיר שלא לפתוח את שנת הלימודים בכל המוסדות בעיר עד שמנהלי בתי הספר יאותו לשבץ את אותן בנות[7] הוראתו ההלכתית התבססה על דעתו של הרב יוסף שלום אלישיב, שמוסדות המתוקצבים מהמדינה אינם יכולים שלא לקבל את מי שמתאים למוסד.


פגיעות מיניות בתוך הקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנושא פגיעות והתעללות מיניות הוא מורה בעת הצורך לפנות לרשויות למרות האיסור של "מוסר" כלפי כל מי שפונה לרשויות שאינם דנות על פי התורה[8] כשהוא מנמק זאת בפסק דין שאותם פוגעים נחשבים ל"רודף".


מלחמתו בהשקעות כזב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות עסק רבות באזהרת הציבור החרדי מפני השקעות מפקפקות, כשבתחילת שנת 2018 הוא יצא למלחמת חורמה בחגיגת המכירות של קרקעות חקלאיות לציבור[9], כשלטענתו המוכרים מנצלים את חוסר הידע של אדם מן השורה בנושאים אלו, ומפילים אותם בהשקעות מפוקפקות.

מאבק זה זכה להדים רבים, ואזכורים באתרים והעיתונות החרדית[10] [11], לאחר שקיבל איומים מיזמים שונים, שעוסקים במכירות קרקעות חלקאיות, אשר חוו ירידה במכירות, הוא קיבל חיזוק משמעותי במכתב[12] מהדיינים הרב מנחם מנדל שפרן והרב יהודה סילמן, שהצטרפו בטענה כי מדובר בחיוב השבת אבידה, ואף שחלק מהקרקעות אכן יופשרו, אך עדיין מדובר בעסקה גרועה.


  1. ^ אריה ארליך בעיתון משפחה, "הציבור החרדי הוא טרף קל" ראיון עם הרב צבי ברוורמן על מלחמתו בהשקעות המפוקפקות והנהגת העיר ביתר עילית
  2. ^ בחדרי חרדים - בוררות מי יהיה סגן ראש עיריית ירושלים, הבוררות בירושלים נדחתה: מחכים לפסק דין
  3. ^ ישראל היום, במכתב חריף פרסם ראב"ד ביתר עילית אזהרה על עוקץ הקרקעות החקלאיות
  4. ^ ynet, צדיקים בסדום "אם מישהו יבוא בטענות, תגידי שהרב ברוורמן אישר ללכת למשטרה"
  5. ^ ויקיפדיה, גורל הרוכשים בחפציבה - חלק מרוכשי הדירות, ובהם כמעט כל החרדים, פלשו לדירות בשלבי בנייה שונים, התארגנו בקבוצות בחסות הרבנים ועמדו ככוח מול כונס הנכסים
  6. ^ אוצר החכמה, לצפייה בספר "מפנקס בית הדין"
  7. ^ אתר כיכר השבת, יו"ר ועדת השיבוץ בביתר עילית, הגאון רבי צבי ברוורמן, דורש לדחות את פתיחת שנת הלימודים ליום שלישי בכדי לדאוג לעשרות הבנות שטרם שובצו בבתי הספר השונים ברחבי העיר
  8. ^ ידיעות אחרונות, "הוא חיזק אותנו מאוד ואף ביקש להיפגש עם הילדים, ועודד גם אותם לא לפחד ולהיות חזקים בעדויות"
  9. ^ קול הלשון - הרצאת וידאו מהרב ברוורמן באודיטוריום של מודיעין עילית, תעשיה אוירית בקרקעות
  10. ^ ערוץ 7, רבה של ביתר עילית התריע מפני התפתות אחר פרסומים הקוראים לציבור החרדי לרכוש 'קרקעות המיועדות לבניה' כשבפועל פני הדברים שונים
  11. ^ בחדרי חרדים, ראב"ד ביתר מזהיר: מניחים כסף על קרן הצבי
  12. ^ מתוך פורום פרוג, הרב סילמן והרב שפרן מגבים את רבה של ביתר