משתמש:מינוזיג/ארגז חול 7

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צלופח חשמלי הוא דג המסוגל ליצור שדה חשמלי

דג חשמל (אנגלית: electric fish) הוא דג המסוגל ליצור שדות חשמליים. סוגי דגי החשמל נמצאים במי ים, ובמים מתוקים של נהרות דרום אמריקה ואפריקה.

דג המייצר שדה חשמלי הוא דג אלקטרוגני; ואילו דג המסוגל לזהות שדות חשמליים הוא אלקטרורספטי (electroreceptive). רוב הדגים האלקטרוגנים הם גם אלקטרורספטיים. דגים רבים כגון כרישים, חתולי ים, ושפמנונים יכולים לזהות שדות חשמליים ולכן הם אלקטרורספטיים, אולם מאחר והם אינם יכולים ליצור שדות חשמליים הם אינם מסווגים כדגי חשמל.

דגי חשמל חלשים או חזקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגי חשמל מייצרים את השדות החשמליים שלהם באמצעות איברי חשמל מיוחדים. הם בנויים מתאי שריר ועצב שעברו שינוי, ומותאמים במיוחד ליצור שדות ביו-חשמליים. שדות אלו חזקים יותר מהשדות שמייצרים באופן נורמלי השרירים או העצבים. בדרך כלל איברים אלו ממוקמים בזנבם של דגי החשמל או בשרירי החזה. הפלט החשמלי של האיבר הזה נקרא פריקת האיבר החשמלי.


דגי חשמל חזקים הם דגים אשר פריקת האיבר החשמלי היא מספיק חזקה כדי להמם את הטרף שלהם. האמפליטודה עשויה להיות מ-10 ועד 600 וולט עם זרם של עד 1 אמפר. דוגמאות טיפוסיות לדגים אלו הם; צלופחי החשמל (Electrophorus electricus), שפמנונים חשמליים (Malapteruridae), וטריסניות חשמליים (סדרת חשמלנאים).

מנגד, דגי חשמל חלשים מייצרים פריקה באמפליטודיה של פחות מ-1 וולט. זו עוצמה חלשה מידי כדי להמם טרף, אולם הדג משתמש בה כדי לנווט, לאתר אובייקטים (חישת מיקום חשמלית) ותקשורת עם דגי חשמל אחרים (תקשורת חשמלית).

צורת הגל של פריקת האיבר החשמלי מתבטאת בשתי צורות כלליות, תלוי במין הדג. במינים מסוימים צורת הגל היא מתמשכת וכמעט סינוסואידלית (לדוגמה המינים; Apteronotus, Eigenmannia ,Gymnarchus). במינים אחרים, צורת הגל של פריקת האיבר החשמלי מורכבת מפולסים קצרים המופרדים במרווחים ארוכים יותר (לדוגמה המינים; Gnathonemus, Gymnotus, Raja).

חשמלן משוייש

מיון דגי החשמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפניך טבלה (שמות מדעיים) של כל דגי החשמל הידועים במים מתוקים.

ישנם שתי קבוצות של דגי ים המסוגלים ליצר פולסים חשמליים חזקים:

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

המינים הידועים בישראל (ממשפחת החשמלניים - Torpedinidae);

במפרץ אילת:

  • חשמלן הכתמים - Torpedo sinuspersici
  • חשמלן מנומר - T. panthera
  • חשמלן פרסי - T.sinus-persici

בים התיכון:

  • חשמלן משוייש - T. marmorata
  • חשמלן עינוני - T. torpedo

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]