משתמש:מתיאל/יהודה ניסן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של מתיאל.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של מתיאל.
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

יהודה ניסן (נולד ב-26 ביוני 1943) הוא סופר ותסריטאי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהודה ניסן נולד בצריף של סבתו רבקה וסבו אהרון פולט בפתח תקווה ב-26 ביוני 1943. הוא נקרא יהודה על שם דודו, יהודה פולט, אח של אימו צפורה, שנהרג ב-1942 מפיצוץ רימון שנפל באש בנחל ערוגות במסע של השומר הצעיר מחברון למצדה.

סבתו עבדה כתופרת הייתה בת למרים ומרדכי בומבי/גפני, בעלי המאפיה הראשונה בעיר. מרים אף הוכרזה על ידי עיריית פתח תקווה כאחת מעשר מייסדות העיר ובתה הייתה תופרת, בין השאר בביתה של סופרת הילדים תמר בורשטיין לזר שאף באחד מספריה מופיע סיפור על סבתא רבקה שלימדה את קופיקו לתפור.

הוריו הם צפורה, בתם של רבקה ואהרון פולט ומאיר ניסן, בנם של רבקה ויצחק ניסן. ילדותו עברה בצל של נפילתו של דודו יהודה פולט שעליו כתב את השיר "אסון עין גדי"[1]. יהודה היה קשור קשר הדוק לסבתו וכתב עליה את השיר "בחצר אצל סבתא"[2]

יהודה למד בבית הספר "נצח ישראל" ממלכתי דתי בפתח תקווה, לאחר גמר בית הספר היסודי נרשם יהודה לאורט סינגלובסקי, והמשיך לבית הספר הטכני של חיל האוויר בה"ד 2 וגויס לצה"ל, שם שירת בבסיס תל נוף כמכונאי מטוסים. עם שחרורו עבד תקופה קצרה באל על כמכונאי ועבר לתעשייה אווירית, שם התחיל לעבוד כמכונאי והתקדם לתפקיד ניהולי.

בתעשייה אווירית יהודה עבר לעבוד מבדק מטוסים לחטיבת הנדסה להנדסת חומרים ותהליכים ושם במסגרת המכון ליצור ופריון העבודה למד בקורס ניהול תעשייתי לבכירים. במקביל לעבודתו בתעשייה אווירית למד הנהלת חשבונות במהירות אצל יועץ המס ומילא במקביל מנהל החשבונות והמנהלן של המפעל השייך לאביו הקרוי אז בשם "מגרסת דגן"

באוקטובר 1983 עבר אביו התקף לב ויהודה עזב את התעשייה האווירית על-מנת למלא את מקומו . בשנת 1987, ולאחר סכסוך משפחתי עם אחיו על השליטה במפעל, פוטר יהודה על ידי אביו ונמסר לו חוזה ושמאות שעליו לבחור חלק מהמפעל. לאחר תהליך בוררות שנמשך כשלוש שנים פסק הבורר לטובת יהודה לקיום החוזה כפי שהוא. בשטח שבחר הקים מפעל ליצור תבלינים ואבקות מרק ובשנים הראשונות העסק פרח משיצא עשרות מכולות של אבקות מרק לרוסיה ובלורוסיה. בשנת 1999 נקלע העסק לקשיים כלכליים ובשנת 2003 נתבע על ידי בנק הפועלים. התביעה נגמרה בפשרה.

באוקטובר 2003 ריסק יהודה את הברך במהלך מסיבת ריקודים ועבר ארבעה ניתוחים קשים עם מתקן ברזל ו-6 ברגים הותקנו בברכו השמאלית.

לאחר שהחלים הוציא רישיון תיווך והחל לעבוד כמתווך דירות. בשנת 2008 השכיר את חלקו במבנה ובמגרש, ופרנסתו השתפרה הפסיק לעבוד כמתווך נדל"ן והקדיש את זמנו ליצירה ספרותית.

הוא אב לשניים.

יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כסופר ומשורר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "דרך היצירה" - שירים, סיפורים קצרים, הומור וצחוק, הוצאת מיטב ארגמן (2017)
  • "יד ביד" – שירים וחוויות הוצאת מיטב ארגמן, (2018)
  • "התקווה באופק" - שירים, פזמונים ותמונות של ניסן בהוצאת מיטב ארגמן, (2020).

כתסריטאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

·* התסריט "כינורו של דוד", על כנר ראשון בתזמורת הסימפונית ירושלים המודח מתפקידו ומתדרדר לרחוב, זכה לביקורות נלהבות של לקטורים ובעלי מקצוע.

על יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופר, המבקר והמשורר, בלפור חקק, כתב "בכתיבתו הוא (ניסן) מספר סיפור ונותן ביטוי לרגשות מגוונים. גם בתוך הכתיבה הטריוויאלית כביכול, הוא חושף את החברה הישראלית במערומיה ואת המין האנושי על יצריו ורגשותיו." דן אלבו כתב "בשיריו של ניסן מצאנו ביטוי מלא תום, רוחב-דעת ורוחב-לב במגע עם העולם, אותו עולם אנושי רוחני ורגשי שנבנה והתעצב על בסיס התנסויותיו, חוויותיו והתמודדויותיו בחיים, עד לפרק זה בחייו, שבו החל לעסוק בשירה. חווית הקיום של ניסן יוצרת יחדיו, תמתיקה thématique) thematic) מגוונת שבין שמחת חיים, פיכחון, יגון ואירוניה. בשירו אהבה חוזרת, יש מבט אינטימי על דמויות מוכרות, עד שנדמה שהמספר, בעצם מספר את סיפור חייו, או איזה פרק חיים כואב[3].


לקריאה נוספת.[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חקק, בלפור. יהודה ניסן כותב את התקווה שבאופק, וגם במציאות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיון רגיל:ניסן, יהודה

ערך יתום קטגוריה: סופרים ישראלים קטגוריה:פתח תקווה: אישים קטגוריה:אנשי היישוב ילידי הארץ קטגוריה:ישראלים שנולדו ב-1943 קטגוריה:תסריטאים ישראלים