משתמש:קלף חנוכה/היינטס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היינטס(Heantos) הינה תרופה וייטנאמית שנטען שמסוגלת לשמש לטיפול בהתמכרות לסמים אופיאטיים כגון : אופיום או הרואין. פיתוחה החל בסוף שנות ה-70 בווייטנאם על ידי ד"ר טאנג קאונג דאן. המניע לפיתוח התרופה היה התמכרותו של אביו כמו הרבה וייטנאמים אחרים לסם האופיום אחרי מלחמת וייטנאם ואף מותו ממנה. התרופה פותחה על ידי נסיעה לאורך ורוחב וייטנאם ואסיפה של הידע שנצטבר בעם הוייטנאמי על טיפול בהבטים שונים של ההתמכרות לאופיום בעם הוייטנאמי באמצעות עשבים.

בסוף שנות ה- 80 הוא סיים להרכיב את רשימת העשבים שירכיבו את התרופה ולמרות הידע שהוא אסף על העשבים הוא פנה לאמצעי השנוי במחלוקת של ניסוי על עצמו. הוא התחיל לעשן אופיום והשתמש בתערובת כדי לנסות לרפא את עצמו ולאחר שהצליח עבר לשימוש בהרואין וגם אז נטען שהצליח לבטל התמכרותו.

מאז שנת 1991 התרופה משמשת בוייטנאם לטיפול בהתמכרות לאחר שד"ר דאן חזר לשמש כחוקר באוניברסיטת האנוי והתחיל לרשום התרופה למכורים. האוניברסיטה והממשלה שהבחינו בעבודתו התחילו אז בהחדרה שלה לשימוש במרכזי גמילה. כל טיפול בהיינטס נמשך חצי שנה ומכיל בנוסף ללקיחת התרופה בבליעה , הכשרה מקצועית וטיפול קהילתי .

בהתחלה היינטס הייתה תמיסה אחידה בצבע חום שהכילה את כל המרכיבים אך במשך שנת 1992 פוצלה בעזרת המחלקה לכימיה של אוניברסיטת האנוי זוהו המרכיבים הפעילים והתרופה חולקה לתרופות משנה בצורת כדורים המותאמים באופן יחודי לשלבים שונים בגמילה . לקיחת התרופה נעשית בשלוש שלבים:

  1. השלב הראשון כרוך בלקיחת כדור של היינטס-1 במשך 3-5 ימים לטיהור הגוף מרעלי הסם.
  2. בו זמנית מתבצע השלב השני כרוך בלקיחה של היינטס-2 שמכיל חומרים מרדימים ומונעי תופעות גמילה כדי לגרום לשינה ומניעה תופעות גמילה
  3. השלב השלישי הוא לקיחת כדורי היינטס-3 כדי למנוע התמכרות מחדש.

לאחר מכן, בשנת 1992 התרופה החלה לקבל עניין של גופים בין-לאומיים , מומן מחקר משותף בין הסוכנות לפיתוח של האו"ם ומדענים מאוניברסיטת האנוי על קבוצה של 100 ותיקי המלחמה שמכורים למורפיום אחרי הטיפול בתרופה , 70 מהנחקרים הפסיקו לקחת מנות המתאדון שמוקצות להם ולא התמכרו שוב.



מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://www.lse.ac.uk/collections/BIOS/docs/AyoWahlberg.pdf
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/from_our_own_correspondent/22037.stm
http://neuro-www.mgh.harvard.edu/forum_2/AutismF/5.17.997.37PMHerbalaltern.html
http://www.time.com/time/reports/heroes/physician5.html