משתמש:ATDoron/מאצ'לי (טיגריס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מָאֵצַ'לִי
मछली
מאצ'לי בפארק הלאומי רנטמבור
מאצ'לי בפארק הלאומי רנטמבור
מאצ'לי בפארק הלאומי רנטמבור
לידה מאי 1996
הפארק הלאומי רנטמבור הודו הודוהודו
פטירה 18 באוגוסט 2016 (בגיל 20)
הפארק הלאומי רנטמבור הודו הודוהודו
כינויים המלכה אם הנמרים, הנמרה מלכת רנטמבור, הורגת התנינים, גברת האגמים.
מין נקבה
גזע טיגריס בנגלי
בעלים הפארק הלאומי רנטמבור
ידוע בשל יכולות ההישרדות שלה, שנותיה המופלגות, פרסומה וחשיבותה אל דור צאצאיה.
תקופת הפעילות 19982016 (כ־18 שנים)

מָאֵצַ'לִיהינדית: "דג", שם קוד בשביל T-16) הייתה טיגריס בנגלי בעלת כישורים מיוחדים שנודעה על יכולותיה, תולדות חייה וסרטי נשיונל גאוגרפיק הרבים שהונפקו עליה. היא נולדה בשנת 1996 ונפטרה בגיל עשרים, בשנת 2016, בפארק הלאומי רנטמבור, מדינת ראג'אסטן שבהודו. היא הייתה דמות מפתח בכל דור הטיגריסים שנמצאים כיום בפארק, היו לה בחייה חמישה שגרים ומהם 11 צאצאים. ניתנו לה תארים כגון "הורגת התנינים", "גברת האגמים" ועוד, בנוסף היה הוכרה כטיגריס המפורסם ביותר בהודו ולמעשה בכל העולם עד לפטירתה בגיל המופלג 20.

תולדות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצר רנטמבור, "כס המלכות" של מאצ'לי.

מאצ'לי הייתה החזקה בשגר עם שלוש אחיותיה. היא נקראה על שם אמה עקב סימון דמוי דג סביב העין שלה. בגיל שנתיים היא החלה לצוד ואף לקחת את חלק מהטריטוריה של אמה. בין 1999 ל-2006 למאצ'לי היו 4 מחזרים והיא הולידה 11 גורים בריאים. עקב עבודתה המסורה בגידול הגורים אוכלוסיית הטיגריסים בפארק עלתה מ-15 בשנת 2004 לכדי 50 בשנת 2014 כאשר כמעט כל הצאצאים ללא יוצא מן הכלל הם ילדיה ונכדיה וניניה של מאצ'לי. בנוסף חלק מגוריה הגיעו אל שמורת שריגר טייגר והעלו את אוכלוסיית הטיגריסים גם שם. בשנת 2014 מאצ'לי נעלמה לפתע. 200 עובדי גנים לאומיים החלו לחפש אותה. היא נמצאה לאחר חודש במצב בריאותי טוב. למרות העובדה שהיא הואכלה רבות על ידי צוות הפארק הייתה לה יכולת מלאה לצוד בעצמה. היא הייתה ידועה על יכולותיה וכוחה, בשנת 2003 נלחמה והרגה תנין ביצות באורך 4 מטר. היא בנוסף הגנה על גוריה במסירות רבה.

הודו הרוויחה כ-10,000,000 $ בשנה הודות לתיירים שנמשכו אחרי הטיגריסית. היה זכתה ב"פרס מפעל חיים" על פועלה בשיפור התיירות וההכנסות האדירות שהביאה. בשנת 2013 הוציאה ממשלת הודו כיסוי וחותמת דואר לכבוד הטיגריסית על תרומתה האקולוגית והכלכלית.

מאצ'לי היא הטיגריסית המפורסמת בעולם, היה הוצגה ופורסמה בתוכניות טבע רבות כולל סרט דמוקומנטרי בן 50 דקות על חייה בתוכניות כנשיונל גאוגרפיק ואנימל פלאנט. בשנת 2012 סיפור חייה של מאצ'לי פורסם בערוץ ה-BBC בתור "מלכת הטיגריסים".

בשנותיה האחרונות מאצ'לי איבדה את רוב השיניים שלה, ראייה בעין אחת ורוב כוחה עקב הזדקנות. היא בנוסף איבדה את הטריטוריה שלה לבתה סונדארי. כאשר כבר לא הייתה מסוגלת לצוד, צוות הפארק נתן לה אוכל. לבסוף מאצ'לי חייה יותר מטיגריסים בטבע עקב העזרה בשימור. באוגוסט 2016 היה הפכה חולה בצורה קריטית והייתה צריכה לקבל תרופות מהצוות. לבסוף ב-18 באוגוסט נפטרה מאצ'לי מקוצר נשימה בסבה טובה. היא חייה 5-10 שנים יותר מטיגריס בטבע והלוויתה הועברה כטקס מסורתי באזור. בשנתה האחרונה צולם עליה הסרט "הטיגריס המפורסם בעולם" שם נראתה עם בתה סונדארי במבצר רנטמבור שנחשב להיות כס המלכות שלה. הסרט נחתם עם מותה. חשיבותה של מצ'אלי בהגדלת הילודה בפארק למעשה הצילה את הישרדותם של הטיגריסים באזור, תולדות חייה העלו את מודעות השימור כמו פרשת האריה ססיל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סרטון קצר על מאצ'לי
  • את רוב המידע על הטיגריסית אפשר לראות בסרטים על חייה המשודרים מדי פעם בשידורים חוזרים בערוצים אנימל פלאנט ונשיונל גאוגרפיק ויילד.