תנין הביצות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןתנין הביצות
תנין הביצות
תנין הביצות
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
תת־מערכה: חולייתנים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: תנינאים
משפחה: תניניים
סוג: תנין
מין: תנין ביצות
שם מדעי
Crocodylus palustris
לסון, 1831
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תנין הביצות (שם מדעי: Crocodylus palustris; קרוי גם תנין הודי, תנין פרסי ותנין מגר; באנגלית: Mugger Crocodile) הוא מין של תנין המצוי ברחבי תת-היבשת ההודית ובמדינות המקיפות אותה. פירוש השם "מגר" הוא עיוות של מילה בשפת האורדו שפירושה "מפלצת מים".

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנין הביצות מצוי בהודו, בנגלדש, פקיסטן, נפאל, סרי לנקה, הקצה הדרומי של איראן וכנראה גם בהודו-סין. זהו מין התנין היחיד המצוי באיראן ובפקיסטן. תנין הביצות הוא הנפוץ ביותר בהודו מבין 3 מיני התנינאים המצויים שם ומספרם רב בהרבה מזה של תנין הים.

גודל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכן הממוצע של הנקבות הוא 2.45 מטר ושל הזכרים הוא 3 מטר. זכרים בוגרים עשויים להגיע לגדלים של 4 מטר ובמקרים נדירים אף ל-5.5 מטר, ולמשקל של 450 ק"ג ומעלה. הפרט הארוך ביותר המתועד מצוי במוזיאון הבריטי ואורכו הגיע ל-4 מטרים (13 רגל).

אזור מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנין זה הוא בעיקרו תנין של מים מתוקים ומצוי באגמים, נהרות וביצות. הם מעדיפים גופי מים רדודים ובעלי זרימה איטית מאשר אזורים עמוקים ובעלי זרימת מים מהירה. תנין הביצות חי גם במאגרי מים מעשה ידי אדם ובתעלות מים. הוא מותאם לחיים על היבשה, כמו בן דודו התנין הקובני, יותר מרוב סוגי התניניים, אבל דומה מבחינה אקולוגית לתנין היאור. הוא מסוגל להיות נייד על האדמה ולנדוד מרחקים ארוכים על האדמה בחיפוש אחר מקום מחיה מתאים. הוא יכול לרדוף אחרי טרפו למרחקים קצרים על האדמה. ידוע גם כי תנין הביצות חופר מחילות כמקומות מסתור בזמן העונה היבשה.

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותו זוחל טורף גדול, תנין הביצות ניזון מדגים, זוחלים אחרים וכן יונקים קטנים כמו קופים. כל חיה המתקרבת למים לשתות עשויה להיות טרף ומסתכנת במשיכתה לתוך המים עד לטביעתה וטריפתה. זכרים גדולים עשויים לטרוף יונקים גדולים כמו אייל סמבר ואף תאו המים ההודי.

התנין לא מאוים מטורפים בטבע. לעיתים הוא מתחרה עם הגוויאל ההודי על דגים עקב חיותם באותם אזורים, והוא מתרחק כאשר תניני ים מתקרבים אל מזון שצד. תנינים קטנים יותקפו על ידי טורפים אחרים כמו אריה אסייתי, נמר הודי, דהולים, פיתון הודי ובכמה אזורים גם פיתון מרושת ובורמזי. הטיגריס הבנגלי הוא בין החיות הבודדות שיעזו לחטוף טרף לתנינים במים ובמקרים נדירים אף לטרוף תנינים בוגרים. אך במקרים רבים התנינים מתקבצים בקבוצות גדולות, מה שמציל אותם מטריפה. תנינים בודדים יותקפו גם בידי לוטרות מלאיות המנסות להרחיק אותם משטחם.

מין זה עשוי להיות מסוכן לאדם. בשנות ה-90 של המאה ה-20 בוצעו תקיפות רבות שיוחסו לתנין זה, בשל חוסר זהירות מצד האנשים, אך מרבית ההרוגים טבעו במים מבלי להיאכל. רוב המתקפות קרו בגוג'ראט שבהודו. לאחר מכן מספר המתקפות ירד בהרבה אף שהתנין עדיין ניזון מחיות בית השותות בקרבתו. משבר המים באיראן בעשור השלישי של המאה ה-21 הוביל לצמצום בית הגידול של התנין, ולהיעלמות של הטרף הטבעי (כמו צפרדעים), ולכן התרבו מקרי התקיפה של תנינים על בני אדם, בעיקר על ילדים.[2]

אף על פי שהוא מסוכן לאדם, נחשב תנין הביצות לפחות קטלני מתנין היאור ומתנין הים, הגדולים ממנו בהרבה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תנין הביצות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]