משתמש:ATDoron/מא בו-פאנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מָא בּוּ פַּאנְג
ما بوفنگ
לידה 1903
גאנסו שושלת צ'ינגשושלת צ'ינג
פטירה 31 ביולי, 1975
ג'דה, ערב הסעודיתערב הסעודית
מדינה הרפובליקה הסינית טאיוואןטאיוואן
מפלגה קוומינטנג
דת אסלאם סוני
בת זוג מא שוקין
מושל צ'ינגהאי
5 במרץ 1938ספטמבר 1949
(כ־11 שנים)


שגיאות פרמטריות בתבנית:תפקיד מנהיג

פרמטרים [ תחת הנשיא ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

שגריר הרפובליקה הסינית לערב הסעודית
אוגוסט 1957יוני 1961
(כ־3 שנים ו־43 שבועות)
תחת נשיא הרפובליקה הסינית צ'יאנג קאי-שק
באו ג'ון-ג'יאן ←
שירות צבאי
כינוי "מלך צ'ינגהאי"
השתייכות הרפובליקה הסיניתהרפובליקה הסינית
תקופת הפעילות 19281949 (כ־21 שנים)
דרגה גנרל

מָא בּוּ פַּאנְג (מנדרינית: 马步芳; אויגור: ما بوفنگ) היה מצביא מוסלמי בעת תקופת המצביאים אשר שלט על קליקת משפחתו במחוז צ'ינגהאי. בעת שלטונו אירעו מלחמת האזרחים הסינית, מלחמת סין–יפן השנייה ועוד.

מאוחר יותר הפך לשגריר הרפובליקה הסינית בערב הסעודית. בעת שלטונו על צ'ינגהאי, מא פיתח את מערכת החינוך, הרפואה וההתקדמות התעשייתית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכתו הצבאית הראשונה של מא התקיימה בשנת 1928 על החזרת שטחים לעבר קליקת מא אשר נכבשו קודם לכן בידי טיבט העצמאית. זמן רב התרחש מאבק על הכס הקליקה.

בעת פטירתו של מא שי אשר שלט על צ'ינגהאי מזה 20 שנה, אחיו, מא לין עלה לכוח וניתק קשרים עם הממשלה הלאומית של צ'יאנג קאי שק. בשביל להחזיר לידיו את ההשפעה על צ'ינגהאי, צ'יאנג העביר כספים ותמיכה אל בנו של מא שי, מא בו פאנג.

לאחר שלקח את הכוח על הקליקה, מא ארגן צבא לאומי במחוזו, איחד כוחות עם גאנסו ועם נינגשיה נגד צבא המפלגה הקומוניסטית של סין. לאחר הגדלת סמכויותיו של מא ב-4 במרץ 1937 בידי הקוומינטנג, מא לין היה חייב לרדת מחזקת הכס שטען לו. לאורך מלחמת סין–יפן השנייה צבא יפן הקיסרי ניסה בתחילת 1938 להתקדם לעבר צ'ינגהאי, מתקפה שמא בעצמו פיקד על הפלתה.

עם פתיחתה המחודשת של מלחמת האזרחים הסינית, צבאו של מא נפל לידי צבא השחרור העממי תחת פיקודו של פנג דה-חואי. בעת הצבא הקליקה עצמו נפל, הקוומינטנג ומא לקחו סיכון במרד מרכזי והעבירו כספים למיליציות ראקציונרים מוסלמים בשביל שיפתחו בג'יהאד נגד הקומוניסטים. החלו מרידות ברחבי טורקסטן אך צבא השחרור העממי לבסוף הכניע גם אותן.

לאחר נפילת החזית של הקוומינטנג, מא ברח עם שאר ממשלת הקוומינטנג לעבר האי של טאיוואן.

בשנת 1950, יחד עם משפחתו, מא נע למכה למען ביצוע החג'.מאוחר יותר הם עברו דרך ים סוף אל עבר ממלכת מצרים, שם התארחו אצל מלך מצרים, פארוק. בין שנת 1957 ועד 1961 בזכות יכולותיו והיכרותו עם העולם הערבי, מא מונה לשגריר הרפובליקה הסינית בממלכת ערב הסעודית תחת שלטונו של סעוד, מלך סעודיה.

ביולי 1975 נפטר מא מחולי בעיר ג'דה, סעודיה.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]