משתמש:Amaterasu\ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פסטיבל סאנדנס הוא פסטיבל קולנוע המתרחש מדי שנה בסולט לייק סיטי וביוטה שבארה"ב בו זמנית. סאנדנס, המתמקד בקולנוע עצמאי בינלאומי, הוא מפסטיבלי הקולנוע היוקרתיים והנחשבים בעולם, לצד פסטיבל קאן, פסטיבל טורונטו, פסטיבל ברלין, ואחרים. מדי שנה עורך הפסטיבל תחרויות בין סרטי הדרמה והתעודה החדשים המוקרנים בו.

הסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטיבל סאנדנס נערך לראשונה בשנת 1978 תחת השם "פסטיבל הסרטים של יוטה" במטרה למשוך יוצרי סרטים לעיר. באותה תקופה, נסוב הפסטיבל סביב קבוצות דיון בנושאים קולנועיים והקרנות רטרוספקטיבה. בנוסף לזאת, הוקרנו מעט סרטים שנוצרו מחוץ למסגרת ההוליוודית, הידועים גם כסרטים עצמאיים או סרטי אינדי.

עם השנים החל הפסטיבל לצבור פופולריות בעזרתו של השחקן רוברט רדפורד, תושב יוטה, אשר חנך את כס יושב-ראש הפסטיבל ומשך בכל תשומת לב רבה מבחוץ. לפי הדיווחים, היה זה הבמאי סידני פולאק שהמליץ למארגני הפסטיבל להעבירו מחודש ספטמבר לינואר. קיומו של הפסטיבל במרכזו של אתר סקי עזר גם הוא למשוך את תשומת לבה של התעשיה ההוליוודית אל הפסטיבל המרוחק.

בשנת 1985 עבר הפסטיבל לידיו של מכון סאנדנס, ארגון שלא למטרות רווח, ובשנת 1991 שונה שמו רשמית ל"פסטיבל סאנדנס". יוצרי קולנוע עצמאיים רבים התפרסמו בזכות הצלחת סרטיהם בפסטיבל, ביניהם קווין סמית, רוברט רודריגז, קוונטין טרנטינו, סטיבן סודרברג וג'ים גרמוש.