משתמש:Anialmoni/ארומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ארומה הוא מותג, המשמש את רשתות בתי הקפה הישראליות "ארומה אספרסו בר" ("ארומה ישראל") ו"ארומה תל אביב", החל מ-1999, אז הוקמה "ארומה תל אביב", שלימים הפכה לרשת נפרדת. "ארומה ישראל" אינה פועלת בעיר תל אביב-יפו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארומה אספרסו בר הוקמה ב-1994 על ידי האחים יריב וסהר שפע, וסניפה הראשון מוקם ברחוב הלל שבירושלים. העסק הוקם מהלוואה של 70 אלף שקל שלקחו מאמם, לאחר שהאח יריב חזר מניו יורק, שבה לטענתו גילה את עולם הטייק אוויי. באותה העת האח סהר היה חייל משוחרר. בראיון לידיעות אחרונות[1], סיפרו האחים כי בהתחלה חשבו על הקמת רשת חומוסיות. בשנתיים שלאחר פתיחת הסניף הראשון, נפתחו עוד שלושה סניפים, גם הם בירושלים, וכ-5 שנים לאחר הקמת הרשת החליטו האחים לפרק את השותפות בינם, זאת בעקבות ויכוחים ואי הסכמות. כחלק מההחלטה לפרק השותפות, האח סהר קיבל את ארבעת הסניפים בירושלים וזכות לפתיחת סניפים בתל אביב ויריב קיבל את הזיכיון על יתר המדינה.

בין סניפי הרשתות יש סניפים כשרים וסניפים שאינם תחת השגחת הרבנות, והרשתות עובדות בשיטת הזכיינות. מלבד האחים שפע, בני משפחה נוספים עובדים בחברות השונות (כזכיינים וכשכירים), בהם ראובן שפע (בנוסף לעבודתו בחברה מחזיק במניות "ארומה ישראל"), אביהם, ודורון שפע (זכיין ברשת "ארומה תל אביב").

ארומה אספרסו בר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000, החלה "ארומה" להכין בעצמה את הקפה המשמש את הסניפים. שנה אחר כך עברו גם המאפים של הרשת לייצור עצמי. בשנת 2004 עבר המרכז של החברה מירושלים לעמק האלה, שם הוקמו מפעלי קפה ובצק המשרתים את כלל הסניפים.

ביוני 2006 פתחה רשת "ארומה ישראל" סניף ראשון מחוץ לישראל, בשכונת סוהו בניו יורק. סניף זה זכה ליחסי ציבור מפתיעים בנובמבר 2008, כאשר בראיון למוסף של השבועון "טיים" אמרה הטניסאית מריה שרפובה כי כריך גבינת חלומי בארומה אספרסו בר בניו יורק הוא מאכל שכדאי לנסוע במיוחד כדי לאכול אותו[2].

עמדת המכירה בסניף הראשון של רשת "ארומה" ברחוב הלל בירושלים

החל מנובמבר 2011, מונהג שיתוף פעולה בין הרשת לבין "שומרי משקל", המציג סימון קלורי של מנות בתפריט[3].

ל"ארומה ישראל" מעל 150 סניפים בישראל, מעל 40 סניפים בקנדה, כעשרה סניפים בארצות הברית, שני סניפים באוקראינה וחמישה סניפים בקזחסטן.

ארומה תל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לרשת "ארומה ישראל", ומתוקף ההבנות שהושגו בין האחים, רשת "ארומה תל אביב" פועלת רק בשטח העיר תל אביב ומשמשת כרשת נפרדת לכל דבר ועניין, זאת על אף המותג הזהה.

בנובמבר 2006 פורסם[4] כי סהר שפע, מבעלי המותג "ארומה אספרסו בר", הפסיד בתביעת לשון הרע[5] שהגישה כנגדו עובדת של חברת כלמוביל, שאליה פנה שפע, בעת שביקר במשרדי החברה, במילים פוגעניות בדבר מוצאה המזרחי ומעמדה הכלכלי. הפרסום גרם לתגובות נזעמות כלפי רשת "ארומה". בניסיון למנוע פגיעה במוניטין שלה, הדגישה רשת "ארומה ישראל" כי לסהר שפע אין חלק בבעלות על רשת זו, אלא הוא בעליה של רשת נפרדת, "ארומה תל אביב"[6]. הבידול בין שתי החברות המחזיקות במותג "ארומה", שהוצנע עד לפרשה, הפך לעובדה גלויה וברורה[7].

עד לשנת 2011, הייתה הרשת בשליטת משפחת שפע. בין השנים 2011-2014 רכש גולן עינת חלקים מהרשת, עד שהשלים את מלוא הבעלות עליה ומאז היא כבר לא בשליטת משפחת שפע[8].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פורסם ב-"7 ימים" של ידיעות אחרונות, 23 בדצמבר 2005
  2. ^ Maria Sharapova - World Traveler Tell-All, באתר TIME
  3. ^ נורית קדוש, שיתוף פעולה בין ארומה לשומרי משקל, באתר מעריב nrg , באתר nrg אוקטובר, 2011
  4. ^ ורד לוביץ' ומיטל צור, בעלי ארומה יפצה אישה שקילל: שחורה, באתר ynet, 9 בנובמבר 2006
  5. ^ א (ת"א) 11138/05 מלי שלו נ' סהר שפע, ניתן ביום 6 בנובמבר 2006
  6. ^ מיכל פלטי, ארומה של גזענות, באתר הארץ, 15 בנובמבר 2006
  7. ^ מיטל צור ואורנה יפת, הכתם של ארומה: מנסה להתנער מסהר שפע, באתר ynet, 16 בנובמבר 2006
  8. ^ אורנה יפת, גולן עינת רכש את השליטה בארומה תל אביב מידי סהר שפע, באתר כלכליסט, 8 בינואר 2014