לדלג לתוכן

משתמש:Assaf tal4/תור הזהב של סין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: שפה במשלב נמוך, שגיאות איות רבות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: שפה במשלב נמוך, שגיאות איות רבות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. עריכה

בשנת 221 לפנה"ס שושלת צ'ין הגיעה לשלטון מלא על כל סין ושינתה את כל צורת השלטון ממלוכה לקיסרות הראשונה של סין. צפונית לשושלת היו השבטים הברברים שנקראו בפי בני ההאן שינגוקו. בני השינגוקו היוו איום מתמיד אל השושלת ולשם קח קיסרי צ'ין חיברו את החומות של קודמיהם ובנו את החומה הסינית המאוחדת הראשונה. לקיסרי השושלת היה גם פחד ידוע מספרים והם תמיד שרפו אותם, מה שהביא לאי קידמה מורחבת כמו שבאמת יכלה השושלת להגיע אליה.

מצד שני היה שלטון השושלת שלטון של שחיטות ולאחר מות הקיסר האחרון מתרופה שהייתה מורעלת בלי ידיעת איש (במקור הוא חיפש את התרופה לחיי נצח) שושלת חדשה קמה- האן בשנת 206 לפנה"ס. (על שם הקבוצה האתנית הסינית המרכזית)

קיסרי האן החלו להלחם נגד שבטי שינגוקו ממערב ולקחו שליטה על דרומם של טריטוריות השבטים ובכך הגדילו ברבות את שטחי האימפריה. השטח החדש היה מקור קשר לעולם המערבי: השושלת הפרתית (פרס), הרפובליקה הרומית והאימפריה המאורית (הודו). בשל קח החלו קיסרי האן את דרך המשי ואת דרך המסחר הגדולה בעולם עד אז. תוך זמן קצר התעשרה האימפריה יותר מכל קודמיה.

לאורך התקופה הגיעו המצאות רבות לאימפריה מחוץ ובפנים בעיקר בגלל שלטונו המפתח של הקיסר גאוזו (שהחריז גם על תור הזהב) ההמצאות כללו משי, דפי נייר בפעם הראשונה ואף הגעת הבודהיזם לתוך סין. אפילו מעמדו של האיכר הפשוט ביותר היה נתון לאפשרות פיתוח אדירה הודות לכוח המסחר שהיה ברובו מזכיר מאוד את השיטה הקפיטליסטית. התקופה הביאה לפיתוח הקונפוציואיזם ויצירת אומנויות חדשות בשונה מהשושלת של צ'ין לפניהם.

לאורך התקופה הגיעה הפרעה כאשר בא הכיבוש הפנימי של האן בידי שושלת שין (חדש). השושלת מנתה רק קיסר אחד, ואנג מאנג שעל קח קיבל את התואר הקיסר גונב הכס. לאחר מותו של ואנג התפרקה מחדש האימפריה ושוב עלתה לכוח שושלת האן בשנת 23 לספירה. השושלת המחודשת אמנם איבדה את שטחה המערבי אח עדיין הייתה לכוח אדיר של מסחר ודור הזהב המשיך.

דור הזהב של סין נגמר עם עלייתו של הקיסר לינג שהיה רודן קשה ששלטונו החל מרד שהביא לבתפרקות בריכוז הכוח של האימפריה ולחלוקת המדינה לתקופת שלושת הממלכות ולעליית האימפריה של שושלת ג'ין לאחר סיום מלחמה הממושכת רק בשנת 280 לספירה.

תקופת תור הזהב ידועה בחשיבות הגדולה של יצירת דרך המשי, דרך המסחר התחת שלטון שושלת טאנג הגיעה סין לתור זהב שני לאחר מעל 700 שנה.

[[קטגוריה:סין: היסטוריה]]