משתמש:Avma55/גמשורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תבנית:Infobox Instrumentתבנית:Infobox Instrumentהגמשורן (באנגלית Gemshorn) הוא כלי נשיפה ממשפחת האוקרינה, היסטורית יוצר מקרנים של צפיר, עז, או בעלי חיים אחרים המתאימים.[1] הגמשורן קבל את שמו מהשפה הגרמנית, ופירושו "קרן צפיר".

הִיסטוֹרִיָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגמשורן היה בשימוש במאה ה- 15. דוגמאות נחשפו באיטליה, בהונגריה ובגרמניה, כולל כלי שלם אחד העשוי מחימר המתוארך לפחות לשנת 1450, מכיוון שהוא נמצא קבור מתחת ליסוד הבית שנבנה באותה תקופה.[1] ההיסטוריה המוקדמת של הכלי אינה ידועה, אך האיור העתיק ביותר הידוע נמצא במסכת המודפסת המוכרת הקדומה ביותר, "מוזיקה גטוש" שנכתב על ידי הכומר סבסטיאן וירדונג וראה אור בשנת 1511. דמות שלד נראית אוחזת בכלי כזה באיור "ריקוד המוות" המתוארך לשנת 1485.[2] יש גם אזכור של כלי זה ב"הקומפלנט של סקוטלנד"[3] מופיע כ"קרן עז" (1549). אלה היו בעיקר כלים פסטורליים ולא שמעו עליהם הרבה מאמצע/תום המאה ה- 16. עם ההתעניינות המחודשת במוזיקה המוקדמת במאות ה- 19 וה- 20, הם זכו שוב לתשומת לב חדשה. פרופ' הוראס פיצפטריק[4] פיתח סוג של גמשורן אשר אימץ את שיטת האצבעות של חלילית וייצר אותם במשפחות הרכבים, שהפכו לפופולרים מאוד מאז שנות השישים.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמשורן כפי שמתואר במוסיקה גטושט

גמשורן מודרניים עשויים לעתים קרובות מקרנים של בקר מבוית, מכיוון שהן זמינות והשימוש בהן מצמצם את סכנת ההכחדה של מיני חיות בר. בקרן החלולה יש חורי צליל מלפנים, כמו חלילית או קלרינט . הקצה המחודד של הצופר נותר שלם ומשמש כקרקעית הכלי. תקע פומית, בדרך כלל מעץ, מותאם לקצה הרחב של המכשיר, עם חלון קול מקליט בקדמת הצופר, להפקת טון.

נגינה וצליל[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרשים אצבעות

?

עצירת איברים?????[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Windkanal 2/01 p. 9
  2. ^ Windkanal 2/01 p. 7
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, The Complaynt of Scotland, Wikipedia, 2020-12-28
  4. ^ Horace Fitzpatrick, The Austro-Bohemian school of horn playing, 1680-1830 : its players, composers, instruments and makers : the evolution of a style, 1965-01-01

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:כלים אותנטיים]] [[קטגוריה:Category:כלי נגינה קדומים]]