משתמש:Domian Hallaq/סרטן ראות של תאים לא קטנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמונה מיקרוסקופית של קרצינומת תאי קשקש.

קרצינומה ריאה של תאים לא קטנים היא כל סוג של סרטן ריאות אפיתל, שאינו קרצינומה ריאות של תאים קטנים. ומהווה כ-85% מכל מקרי סרטן הריאות.[1][2]והם יחסית לא רגישים לכימותרפיה, בהשוואה לתאי סרטן קטנים. במידת האפשר, הם מטופלים בעיקר על ידי כריתה כירורגית עם כוונה מרפא, לעומת שכימותרפיה כבר משתמשים הרבה לפני הניתוח ואחריו.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוגים הנפוצים ביותר של NSCLC הם קרצינומה של תאי קשקש, קרצינומה של תאים גדולים ואדנוקרצינומה, אך ישנם סוגים אחרים המתרחשים לעיתים תכופות יותר. כמה מן הסוגים הנפוצים פחות הם גידול פלומורפי, קרצינואידי, קרצינומה בלוטת הרוק וסרטן לא מסווג.[3] כל הסוגים יכולים להתרחש בגרסאות היסטולוגיות בלתי-רגילות ושילוב של תאים מסוג מעורב. קרצינומה של תאי קשקש כמעט תופסת את מחצית NSCLC. לפעמים את הביטוי "לא צוין אחרת", או NOS משמש באופן כללי, בדרך כלל כאשר לא ניתן לבצע אבחנה ספציפית יותר. זה בדרך כלל המקרה כאשר פתולוג בודק כמות קטנה של תאים ממאירים או רקמות בדגימה ציטולוגית או ביופסיה.

תרשים עוגה המציג מקרים של סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים לעומת קרצינומה של תאים קטנים המוצגים בצד ימין, עם שברי מעשנים בהשוואה לא מעשנים המוצגים עבור כל סוג

סרטן הריאות בקרב הלא מעשנים כמעט סרטן ריאות של תאים קטנים, עם רוב גדול מסוג אדנוקרצינומה.

במקרים נדירים יחסית, גידולי ריאות ממאירים נמצאים מכילים רכיבים של SCLC ו- NSCLC. במקרים אלו, הגידולים מסווגים כקרצינומה של תאי ריאה קטנים, והם מטופלים (בדרך כלל) כמו SCLC טהור.

אדנוקרצינומה של הריאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדנוקרצינומה של הריאה היא כיום הסוג הנפוץ ביותר של סרטן ריאה בקרב ה"לא מעשנים" (כל החיים לא מעשנים).[4]אדנוקרצינומה מהווה כ 40% של סרטן ריאות. מבחינה היסטורית, אדנוקרצינומה נראתה לעיתים קרובות יותר באופן ריאתי בריאות מאשר בסרטן ריאה תא קטן וסרטן ריאות מסוג אפיתל, ששניהם נוטים להיות ממוקמים באופן מרכזי יותר. עם זאת, מחקרים שנעשו לאחרונה מראים כי "היחס בין נגעים מרכזיים לפריפריה" עשוי להתמזג לעבר אחדות הן עבור אדנוקרצינומה והן של קרצינומה של תאי קשקש.

צילום של קרצינומה של תאי קשקש. הגידול הוא בצד שמאל, חסימת הסימפונות (ריאות). מעבר לגידול, ברונכוס הוא דלקת ומכילה ריר.

קרצינומה של תאי קשקש[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרצינומה של תאי קשקש (SCC) של הריאה היא שכיחה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים. זה מקושר היטב עם היסטוריה של עישון טבק, יותר מאשר רוב סוגים אחרים של סרטן הריאה. על פי מחקר בריאות אחיות, הסיכון יחסי ל- SCC הוא כ -5.5, הן בקרב אלו עם תקופת עישון קודמת של 1 עד 20 שנים והן בקרב אלו עם 20 עד 30 שנים, בהשוואה לאלו שאינם מעשנים.[5] הסיכון היחסי עולה ל 16- עם תקופת עישון קודמת של 30–40 שנים וכ 22- מעל 40 שנה.

קרצינומה גדולה של תאי הריאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרצינומה גדולה של תאי הריאה (LCLC) היא קבוצה הטרוגנית של גידולים ממאירים לא מזוהים שמקורם בתאי אפיתל שהשתנו בריאה. LCLC כלל בדרך כלל כ -10% מכל NSCLC)) בעבר, אם כי טכניקות אבחון חדשות יותר מצמצמות את שכיחות האבחנה של (LCLC)) "קלאסי" לטובת קרצינומה של תאי קשקש אדנוקרצינומה,[6]LCLC הוא למעשה "אבחנה של הרחקה", בכך שלתאי הסרטן אין מאפיינים מיקרוסקופיים קלים שיסווגו את הניאופלסמה כקרצינומה של תאים קטנים, קרצינומה של תאי קשקש, אדנוקרצינומה, או סוג אחר של סרטן הריאה . (LCLC) מובחן מקרצינומה של תאי ריאה קטנים (SCLC) בעיקר על ידי גודל גדול יותר של תאים אנפליזיים, וחוסר " מלח ופלפל" כרומטין.

סימפטומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים מן הסימפטומים של (NSCLC) יכול להיות סימנים של מחלות אחרות, אבל לאחר סימפטומים כרוניים או חופפים עלול להיות סימן של נוכחות של המחלה. חלק מהסימפטומים הם אינדיקטורים של מקרים פחות מתקדמים בעוד שחלקם עשויים לסמן כי הסרטן התפשט. חלק מהסימפטומים של סרטן פחות מתקדם כוללים שיעול כרוני, שיעול מעלה דם, כאבים בחזה, צרידות, קוצר נשימה, צפצופים, כאבים בחזה, ירידה במשקל ואובדן תיאבון. עוד כמה תסמינים הקשורים להתקדמות מוקדמת של המחלה חשים חלשים, עייפים מאוד, מתקשים לבלוע, נפיחות בפנים או בצוואר, וזיהומים מתמשכים או חוזרים כמו ברונכיטיס או דלקת ריאות.[7]סימני מקרים מתקדמים יותר כוללים כאבי עצמות, שינויים במערכת העצבים (כאבי ראש, חולשה, סחרחורות, בעיות איזון, התקפים), צהבת, גושים ליד פני הגוף, קהות של קצות עקב תסמונת פנקוסט, ובחילה, הקאות ועצירות על ידי היפרקלצמיה. חלק מהתסמינים המצביעים על התקדמות נוספת של הסרטן כוללים קוצר נשימה, תסמונת קאווה עליונה, בעיות בליעה, כמויות גדולות של ריר, חולשה, עייפות וצרידות.

שלבי הסרטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלבי הסרטן הוא הליך פורמלי כדי לקבוע כיצד הסרטן התפתח. פעולה זו קובעת אפשרויות טיפול. הוועדה האמריקאית המשותפת לסרטן (AJCC) והאיחוד הבינלאומי נגד סרטן (UICC) ממליצים על ביצוע בדיקות (TNM), תוך שימוש בתוכנית אחידה עבור קרצינומה של תאי ריאות לא-קטנים, קרצינומה של תאי ריאה קטנים וגידולי ברונצ'ו-ריאתי קרצינואידים.[8]עם השלב (TNM), הסרטן מסווג על פי גודל הגידול ומתפשט לבלוטות הלימפה ואיברים אחרים. ככל הגידול גדל בגודל האזורים שנפגעו להיות גדול יותר, ההיערכות של סרטן הופך להיות מתקדם יותר גם כן.

ישנם מספר מרכיבים של הבמה (NSCLC) אשר ואז להשפיע על אסטרטגיות הטיפול של הרופאים.[9] גידול הריאה עצמו מוערך בדרך כלל הן מבחינה רדיוגרפית לגודל הכללי והן על ידי פתולוג מתחת למיקרוסקופ כדי לזהות סמנים גנטיים ספציפיים או לראות אם יש פלישה לתוך מבנים חשובים בתוך החזה (למשל, ברונכוס או חלל הצוואר). לאחר מכן, בלוטות הלימפה הקרובות של החולה בתוך חלל החזה המכונה בינה ייבדק עבור מעורבות המחלה. לבסוף, המטופל יהיה מוערך עבור אתרים מרוחקים יותר של מחלה גרורתית, לרוב עם הדמיה מוחית או סריקות של העצמות.

שיעורי הישרדות של חמש שנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיעורי ההישרדות בשלבים I IV יורדים באופן משמעותי בשל התקדמות המחלה. בשלב I, שיעור ההישרדות לחמש שנים הוא 47%, שלב II הוא 30%, שלב III הוא 10%, והשלב הרביעי הוא 1%.[10]

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

יותר מסוג אחד של טיפול משמש לעיתים קרובות, תלוי בשלב של הסרטן, הבריאות הכללית של הפרט, הגיל, התגובה לכימותרפיה, וגורמים אחרים כגון תופעות לוואי אפשריות של הטיפול. לאחר הטיפול המלא, המטופל יכול להיות מסווג בדרך כלל באחת משלוש קטגוריות שונות חולים עם מחלה מוקדמת, לא גרורתית (שלב I, II ו- III בחר גידולים), חולים עם מחלה מתקדמת מקומית מרותק חלל בית החזה (למשל, גידולים גדולים, גידולים הקשורים למבנים חזה קריטיים או חולים עם בלוטות לימפה חיוביות) או חולים עם גרורות מרוחקות מחוץ לחלל בית החזה.

שלב מוקדם / לא גרורתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הם בדרך כלל לא רגישים מאוד לכימותרפיה[11] ו / או לקרינה, ולכן ניתוח (כריתה ריאה כדי להסיר את הגידול), נשאר הטיפול המועדף אם החולים מאובחנים בשלב מוקדם.[12] אם לאדם יש גידול קטן, אך אינו ניתן לגידול, הם עשויים לעבור טיפול רדיותרפיה בעוצמה גבוהה. שיטות חדשות של מתן טיפול בקרינה מאפשרות לרופאים להיות מדויקים יותר בטיפול בסרטן הריאות. משמעות הדבר היא פחות קרינה משפיעה על רקמות בריאות בקרבת מקום. אנשים מסוימים הנחשבים בסיכון גבוה יותר עשויים גם לקבל כימותרפיה אדג'ובנטית (משנית) לאחר ניתוח ראשוני או הקרנות. ישנם מספר סוכני כימותרפיה אפשריים אשר ניתן לבחור אך רוב יהיה כרוך פלטינה מבוסס כימותרפיה תרופה הנקראת ציספלאטין.

שלב מתקדם / גרורתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גישת הטיפול עבור אנשים אשר התקדמו ב- (NSCLC) מכוונת תחילה להקלה על כאב ומצוקה (פליאטיבית), אולם קיים מגוון רחב של אפשרויות כימותרפיות.[13] סוכנים אלה כוללים הן כימותרפיה מסורתיות כמו ציספלאטין, אשר ללא הבחנה היעד כל תאים מחלקים במהירות, כמו גם סוכנים חדשים יותר ממוקדות אשר מותאמות יותר סטיות גנטיות ספציפיים נמצא בתוך הגידול של אדם. כאשר בוחרים בגישה כימותרפית מתאימה, יש לקחת בחשבון את פרופיל הרעילות (תופעות הלוואי של התרופה) ומאוזנים עם תחלואה נלווית של האדם (תנאים או תופעות לוואי אחרות שהאדם חווה).[14] קרבופלטין הוא סוכן כימותרפי בעל השפעה דומה על הישרדותו של אדם בהשוואה לציספלטין, ויש לו פרופיל רעילות שונה מ-ציספלאטין.

כיום ישנם שני סמנים גנטיים אשר נמצאים באופן שגרתי צדודית גידולי (NSCLC) להנחות טיפול נוסף קבלת החלטות: מוטציות בתוך גורם הצמיחה באפידרמיס אנפלזיה. ישנם גם מספר סמנים גנטיים נוספים אשר ידועים להיות מוטציה בתוך (NSCLC) ועלולים להשפיע על הטיפול בעתיד, כולל (BRAF) (גן), (HER2 / neu) ו KRAS)). עבור (NSCLC) מתקדם, גישה משולבת לטיפול כימותרפי הכוללת סיטוקסימאב, נוגדן המכוון את נתיב איתות ה- EGFR, יעילה יותר בשיפור הישרדותו הכללית של האדם בהשוואה לטיפול כימותרפי רגיל בלבד.

אפשרויות טיפול אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעות תרמיות כלומר, אבלציה ברדיו, קור קיצוני להרוס רקמות פגועות, אבלציה במיקרוגל מתאימים לטיפול פליאטיבי של סימפטומים הקשורים לגידולים או הישנות בתוך שדות הטיפול. אנשים עם פיברוזיס ריאתי חמור אמפיזמה חמורה עם תוחלת החיים <1 שנה צריך להיחשב מועמדים עניים עבור טיפול זה.[15]

בשנת 2015 אישר מנהל המזון ותרופות האמריקאי את הניולומאב נגד PD-1 עבור קרצינומה של תאי קשקש מתקדמים או גרורות.

2 באוקטובר 2015, מנהל המזון ותרופות האמריקאי אישר את הטיפול ב- פמברוליזומאב לטיפול בסרטן ריאות תאי לא-תאי קטן (NSCLC) בחולים שהגידולים שלהם מבטאים (PD-L1) ואשר נכשלו בטיפול בחומרים כימותרפיים אחרים.

אוקטובר 2016, פמברוליזומאב הפך לטיפול החיסוני הראשון שישמש את השורה הראשונה בטיפול ב- NSCLC אם הסרטן מבטא יתר על המידה את PDL1 ואת הסרטן אין מוטציות ב- (EGFR) או ב- (ALK); אם כימותרפיה כבר מנוהל, אז פמברוליזומאב יכול לשמש טיפול קו השני, אבל אם לסרטן יש EGFR או ALK מוטציות, סוכנים המכוונים אלה מוטציות צריך לשמש קודם. הערכה של (PDL1) חייבת להתבצע עם אבחנה מאומתת ומאושרת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, Non-Small Cell Lung Cancer: Practice Essentials, Background, Pathophysiology, 2018-12-06
  2. ^ What Is Non-Small Cell Lung Cancer?, www.cancer.org (באנגלית)
  3. ^ Non-Small Cell Lung Cancer Treatment, National Cancer Institute, ‏1980-01-01 (באנגלית)
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    {{{כותרת}}}, באתר ascopubs.org
  5. ^ Stacey A. Kenfield, Esther K. Wei, Meir J. Stampfer, Bernard A. Rosner, Comparison of Aspects of Smoking Among Four Histologic Types of Lung Cancer, Tobacco control 17, 2008-6, עמ' 198–204 doi: 10.1136/tc.2007.022582
  6. ^ H. H. Popper, Large cell carcinoma of the lung – a vanishing entity?, memo - Magazine of European Medical Oncology 4, 2011-04-01, עמ' 4–9 doi: 10.1007/s12254-011-0245-8
  7. ^ Non-Small Cell Lung Cancer Signs and Symptoms, www.cancer.org (באנגלית)
  8. ^ Wayback Machine, web.archive.org, ‏2011-09-28
  9. ^ Non-Small Cell Lung Cancer Treatment, National Cancer Institute, ‏1980-01-01 (באנגלית)
  10. ^ Non-Small Cell Lung Cancer Survival Rates, by Stage, www.cancer.org (באנגלית)
  11. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, International Standard Book Number, Wikipedia, 2019-01-05
  12. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    {{{כותרת}}}, באתר www.nccn.org
  13. ^ Lung Cancer Online: NSCLC Treatment - Chemotherapy, web.archive.org, ‏2008-06-17
  14. ^ Tiago B. de Castria, Edina M. K. da Silva, Aecio F. T. Gois, Rachel Riera, Cisplatin versus carboplatin in combination with third-generation drugs for advanced non-small cell lung cancer, The Cochrane Database of Systematic Reviews, 2013-08-16, עמ' CD009256 doi: 10.1002/14651858.CD009256.pub2
  15. ^ Alan Sandler, Robert Gray, Michael C. Perry, Julie Brahmer, Paclitaxel–Carboplatin Alone or with Bevacizumab for Non–Small-Cell Lung Cancer, New England Journal of Medicine 355, 2006-12-14, עמ' 2542–2550 doi: 10.1056/NEJMoa061884

קטגוריה:מחלות מערכת הנשימה קטגוריה:סרטן