משתמש:Eyalsh75/מים מים ריקוד העם הישראלי הראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*הריקוד מים מים * -

בשנת 1937 אלזה דובלון, מורה לבלט קלאסי בירושלים, חיברה את הריקוד "מים מים" לכבוד חג המים בכנען. השיר והריקוד זכו לאהדה רבה בציבור הישראלי ועד היום הוא נחשב לאבי ריקודי העם הישראלים. כל רוקד מתחיל אפשר מגיע לראשונה לחוג ריקודי עם לומד בשיעור הראשון שיכול חילוף- צעדת המים המים המקורית.

משמעות צעדי הריקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובלון סיפרה על החומרים התנועתיים ומבנה הריקוד: "הריקוד מתחיל בצעד 'שיכול חולף' לצד שמאל, שהרגשתי שהוא מבטא גלים של מים. החלק השני היה אמור לבטא את שאיבת המים או פריצתם מן הקרקע... הייתי צריכה לצרף צעדים פשוטים, כי המשתתפים לא היו רקדנים, אבל לא רציתי שירקדו רק הורה. רקדו את מים מים מעגל בתוך מעגל, שלושה-ארבעה מעגלים, האחד בתוך השני".

מים מים מול הורה אגדתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

טענה רווחת בקרב מרקידי ורוקדי ריקודי העם הישראליים טוענת שהריקוד הראשון הוא הורה אגדתי של היוצר ברוך אגדתי. וזוהי טעות. ברוך אגדתי היה אומן מודרני שלמד בחו"ל. עלה בתחילת שנות ה-20. כוריאוגרף, סולן ורקדן שהציג דמויות מעדות (חסידי, ערבי וכו') הכין הצגה לתיאטרון האוהל וחלק מהכוריאוגרפיה הייתה בסגנון חסידי ובסגנון דבקה (שילוב שלהם). הורה אגדתי נלקחה מתוך הכוריאוגרפיה של ההצגה. ד"ר בתיה באיאר , אתנומוסיקולוגית הקיפה במחקריה קשת רחבה של נושאים ובעיקר חקר השיר הישראלי . עד כמה התעמקה באיאר בקשר שבין השיר והמחול הישראליים ניתן ללמוד ממכתבה הבא: "באביב 1946 הוזמן המלחין א.א.בוסקוביץ למפגש מחול מטעם המרכז לתרבות , שם רקדו את "הורה אגדתי", בנעימה המקורית . בוסקוביץ נדהם . זכור היה לו כי בנעימה זו נהגו הסטודנטים ברומניה לשיר שיר אנטישמי כאשר יצאו להרביץ ליהודים . הוא הדגיש בפני גורית כי השימוש בנעימה הזאת לא יתכן אצלנו. כתוצאה מכך החליט בוסקוביץ להלחין נעימה משלו". גורית קדמן משלימה : "הוא לא הלחין אותה מיד , זה לקח זמן כמו לידה , תשעה חודשים רצתי אחריו ונדנדתי. הנעימה הייתה מוכנה רק כעבור זמן זה". זאב חבצלת חיבר את המילים לשיר, גורית קדמן הוסיפה את החלק הראשון של הריקוד כפי שאנחנו מכירים אותו היום.

הורה אגדתי פורסמם לראשונה בשנת 1946. בעוד ריקוד המים מים חובר כבר בשנת 1937 ולכן אין כל סיבה לחשוב שהריקוד הראשון הינו הורה אגדתי. חיזוק נוסף, בתוכניה של כנס דליה הראשון,בו הוצג לראשונה ריקוד המים מים, הורה אגדתי לא הוזכר כלל. מכאן , ניתן לומר שריקוד העם הישראלי הראשון הוא בהחלט "מים מים" .