משתמש:Miryam k/יואל בוכוולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יואל בוכוולד (1920-1997). קריקטוריסט וצייר. נולד בוינה בשנת 1920, עלה לארץ בשנת 1950. יצירותיו התפרסמו ברבים מן העתונים היומיים בארץ.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יואל בוכוולד, קריקטוריסט יליד העיר וינה, עסק באמנות מגיל צעיר. בשנת 1938, בהיותו בפולין, חש בסכנה האורבת ליהודים והחליט לברוח. לאחר מסע ארוך הגיע לאוזבקיסטן, שם הכיר את מי שלימים תהיה אשתו. את פרנסתו הדלה מצא בציור פורטרטים של תושבי המקום בעזרת פחם.

עם חזרתו לפולין בשנת 1946, גילה כי אמו ואחיו הצעיר נספו בשואה. המשטר הקומוניסטי בפולין העניק לבוכוולד רשות לפתוח סטודיו לציור, וגופים הקשורים למפלגה הקומוניסטית הזמינו ממנו ציורי-ענק של אישים דוגמת סטלין ולנין, לצורך הצגתם בחוצות הערים.

בשנת 1950 עלה עם משפחתו לישראל. הם נקלטו במעברת עולים בהרצליה לתקופה של ארבע שנים וחצי. באותה עת החל לעבוד בציור קריקטורות של עוברי-אורח ברחוב אלנבי בתל-אביב, שם פגש את עורך עתון "הדור", שהתרשם מציוריו והציע לו עבודה קבועה בעתון. עבודותיו התפרסמו בעתונים "הדור" (מטעם מפלגת מפא"י), "היום" (מטעם מפלגת גח"ל), "העולם הזה", "ידיעות אחרונות", "מעריב" ו"דבר השבוע". בסוף שנות ה-50, יצא לאור אוסף גלויות עם קריקטורות צבעוניות של שׂרי-ממשלה, מאת בוכוולד.

בוכוולד התגורר בחולון משנת 1954 עד מותו. ציוריו זכו למקום של כבוד לצד עבודותיהם של הקריקטוריסטים הפוליטיים דוש (קָרִיאֵל גַרדוֹש), זאב (יעקב פרקש) ורענן לוריא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרני עם-עד, שנה טובה ומאוירת, מאמר העוסק בגלויות "שנה טובה" שאייר בוכוולד באתר הקיבוצים.