משתמש:Naomigold/מנחם עמנואל הרטום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Naomigold.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Naomigold.

הרב ד"ר מנחם עמנואל הרטום (ל' באב תרע"ו; 1916 - י"ט בתמוז תשנ"ב; 1992) היה רב, עורך ומתרגם ישראלי, בעיקר של ספרות איטלקית.

תולדותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בטורינו, איטליה, ליעל לבית קאסוטו (אחותו של משה דוד קאסוטו) ולרב פרופ' אליה שמואל הרטום.

בשנת 1933 סיים את השכלתו הרבנית הבסיסית בעיר פירנצה. לאחר ארבע שנים קיבל את ההסמכה לרבנות מבית המדרש לרבנים שברומא, ובאותה שנה קיבל גם את התואר דוקטור לספרות איטלקית ולפילוסופיה עם התמחות לשפות שמיות, מאוניברסיטת רומא. הוא התחנך על ברכיהם של מורים ידועי שם באיטליה, בהם דודו הרב פרופ' משה דוד קאסוטו, ואביו, הרב אליה שמואל הרטום. בין השנים 1937 - 1938 כיהן כרב ראשי של העיר פרוג'ה.

הרב הרטום עלה לארץ ישראל בשנת 1939 והחל לעבוד כחקלאי במגדיאל, לאחר מכן התמסר לעבודות הוראה וספרות שונות ובמשך למעלה מעשרים שנה היה אחראי לפרסומי נציבות שירות המדינה. הוא נישא בשנת 1942 ללאה אלנה לבית רוסי. לזוג נולדו ארבעה בנים.

הרב התעניין מאז ומעולם בתרבות היהודית שבאיטליה ונשלח מטעם מדינת ישראל ללמד את מורי בתי הספר היהודיים באיטליה בין השנים 1956 - 1958. כיהן כרב ראשי של קהילת ונציה בין השנים 1973 - 1977 וגם לימד עברית מודרנית באוניברסיטת ונציה ובבית המדרש לרבנים שברומא. בין השנים 1985 - 1987 כיהן כרב ראשי של קהילת טורינו.

עיסוקו המרכזי של הרב הרטום, אשר ליווה אותו לאורך חייו, היה בתחום הכתיבה, העריכה והתרגום. בין כתביו המפורסמים נמנים חיבור המילון העברי-איטלקי והמילון האיטלקי-עברי, עריכת פרקי משנתו וכתביו של שד"ל, תרגומים של ספרות קלאסית ומדעית, תרגום קיצור שולחן ערוך, תרגום וביאור ספר המצוות לרמב"ם, ייסוד ועריכת כתב העת "תורת החיים" בעברית ובאיטלקית וכן מאמרים, כתבות ופירסומים רבים אחרים. את יצירתו האחרונה, "מחזור איטליאני השלם", סיים הרב הרטום ממש לפני פטירתו. יצירותיו שהושלמו, אך טרם יצאו לאור, הן: פנקסים של ארבעה מוהלים ממשפחת ויואנטי מונציה, וכן תרגום מעברית של "עיונים של ספר בראשית" מאת נחמה ליבוביץ.

נפטר בירושלים בשנת 1992.