משתמש:Nogayeshaya/שיקיניה גונזגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Francisca Edwiges Neves Gonzaga

פרנסיסקה אדוויגס נבס גונזגה (באנגלית: Francisca Edwiges Neves Gonzaga) הידועה גם בכינויה שיקיניה גונזגה (באנגלית: Chiquinha Gonzaga) 17 באוקטובר 184722 בפברואר 1935, הייתה מלחינה ברזילאית, נגנית פסנתר, והמנצחת המקצועית הראשונה של ברזיל.  

יצירתה המפורסמת ביותר הינה "Atraente" (בתרגום לאנגלית: Attractive, ובעברית: מושך) אשר התפרסמה בשנת 1881. "Atraente" שינתה את הנוף המוזיקלי של ברזיל בכך שהציגה סגנון מוזיקה המשלב אלמנטים מוזיקליים שונים כדוגמת וואלס, פולקה, רגטיים, ומקצבים אפרו- ברזילאים. סגנון זה בסופו של דבר נודע כשורו ("choro") .  

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיקיניה גונזגה נולדה בשנת 1847 בריו דה ז'נרו בשם פרנסיסקה אדוויגס גונזגה ( Francisca Edwiges Neves Gonzaga) . אמה של גונזגה, מריה רוזה דה לימה (Maria Rosa de Lima) הייתה בתו של עבד, בעוד שאביה, חוסה נבס גונזגה בזיליו (José Neves Gonzaga Basilieu) היה גבר לבן ממשפחת אצולה.  הוריו של אביה לא אשרו את השידוך, כיוון שבמאה ה-19 נישאי תערובת בברזיל היו אסורים. אף על פי כך, הוריה של גונזגה היו נשואים, והיא זכתה להשכלה גבוהה כילדה. מגיל צעיר הוריה של גונזגה דאגו לה ללימודי נגינה בפסנתר, ובגיל 11, היא למדה מוזיקה אצל המנצח אליאס אלווארס לובו (Elias Álvares Lobo).

כאשר גונזגה הגיעה לגיל 16, נישאה גונזגה לקצין ימי כחלק מנישאים מאורגנים שארגן לה אביה, שקיווה שחתנה החדש יכיר את גונזגה לחברה הגבוהה של ריו. הנישואים בין השניים לא נמשכו לאורך זמן, בן זוגה לא תמך בהתעסקות ובעניין הרב שמצאה גונזגה במוזיקה והתעקש שהיא תקדיש את עצמה או אליו או למוזיקה. גונזגה בחרה במוזיקה והתגרשה מבן זוגה, למרות העובדה שבברזיל הפטריארכלית של  המאה ה-19, לא היה מקובל שנשים התגרשו מבעליהן. כתוצאה מכך לאחר הגירושין משפחתה של גונזגה התכחשה לה, והקהילה שלה נמנעה ממנה. גירושים אלו גם הובילו את גונזגה לתביעת גירושין שנמשכה שנים רבות, ובמהלכה גונזגה הורשתה לקחת איתה רק את בנם הבכור של הזוג מתוך שלושתם ילדיהם המשותפים.

בברזיל של המאה ה-19 לא היה נפוץ ומוכר שאישה תתפרנס כמוזיקאית מקצועית, אך למרות זאת ולמרות הדעות הקדומות עליה, גונזגה הייתה נחושה בדעתה להמשיך את הקריירה שלה כמוזיקאית.  בשנת 1881 פרסמה את היצירה "Atraente" אשר הלחינה, ואחרי הצלחתה, גונזגה החלה לעסוק גם בהוראה פרטית וכתיבת תווים לתיאטרון מוזיקלי.

פעילות פוליטית וחברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1880 גונזגה החלה להיות פעילה בתנועה לביטול העבדות, היא מכרה את התווים שלה בשביל לגייס כספים, ואפילו שילמה על האמנציפציה של מוזיקאי משועבד, חוסה פלוטה (Jose Flauta) [1]. בשנת 1899 כתבה גונזגה את מצעד הקרנבל הראשון "O abre alas!" (כנפיים פתוחות, Open Wings), שהיה מחווה לחופש.  

לאחר שהמוזיקה של גונזגה נהייתה מפורסמת ומוכרת לרבים, מוזיקאים אחרים החלו להשתמש במוזיקה שהלחינה וכתבה ללא רשותה. בשנת 1917, גונזגה עזרה לייסד את האגודה הברזילאית לזכויות האומנים (SBAT). אגודה זו נועדה להגנת יצירות אמנותיות וזכויות יוצרים בברזיל, מטרה שבה תמכה גונזגה לאחר שגילתה שהשתמשו בעבודותיה.  

גונזגה שברה את המחסומים החברתיים של זמנה כדי ליצור חיים בתנאים שלה. הקריירה המוזיקלית שלה סללה את הדרך להגדרת ההתקדמות המוזיקלית הברזילאית. חייה פתחו דלתות להעצמה נשית ולהתמקצעות של נשים במוזיקה.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גונזגה החלה את דרכה המוזיקלית בגיל 11 כאשר הלחינה את השיר הראשון שלה, מזמור חג במולד הנקרא "Canção dos Pastores" (שיר הרועה, shepherd's song) [2].

"Atraente", שיצא לאור ב-1881, היה ליצירתה המפורסמת ביותר, המלווה בצליל שכיום נקרא "שורו" (“choro”).

בשנת 1884, הלחינה את הוולס 'Walkyria' לאופרטה 'A corte na roca', שסימן את הופעתה הראשונה של גונזגה בתור כותבת מוזיקה לתיאטרון. שנה לאחר מכן, בשנת 1885,  גונזגה הופיעה את הופעת הבכורה שלה בתור מנצחת, עם יצירתה “Palhares Ribeiro, A Corte na Roça”. למרות הפופולאריות הרבה של המוזיקה שלה, גונזגה התמודדה עם התנגדות לכך שהייתה אישה בעסק הנשלט על ידי גברים. היא הרבתה להופיע עם קבוצה אשר הוביל חברה הטוב החלילן חואקים אנטוניו דה סילבה קאלאדו ג'וניור (Joaquim Antônio da Silva Callado Jr), ועם בנה  ז'ואאו גואלברטו (João Gualberto) אשר ניגן על  קלרינט.

בשנת 1933 בגיל 85 כתבה גונזגה את האופרטה האחרונה שלה אשר נקראה Maria , ובשנת 1935 נפטרה גונזגה בגיל 87. במהלך חייה הלחינה גונזגה 77 אופרטות ויותר מ-2,000 שירים[3].

עבודות מפורסמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Canção dos pastores" - 1858"
  • Atraente" - 1877 "
  • Candomblé" - 1888"
  • Gaúcho" - 1895"
  • Ô abre alas" - 899"
  • Forrobodó de maçada" - 1912"
  • Lua branca" - 1912"
  • Pomadas e Farofas" - 1912"
  • Corta jaca" - 1914"

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שורו (מוזיקה), סגנון המוזיקה שהציגה גונזגה ביצירתה "Atraente"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Meghann Oglesby, Women in Music Weekly Highlight: Chiquinha Gonzaga, YourClassical, ‏March 30, 2018
  2. ^ Chiquinha Gonza, musicabrasilis
  3. ^ Chiquinha Gonzaga’s 171st Birthday, שרבוט גוגל (Google Doodle), ‏October 17 2018