משתמש:Osps7/בחירות הנשיאות במצרים (2024)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל מצרים
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של מצרים


בחירות הנשיאות במצרים 2024 הן החמישיות בהיסטוריה של מצרים והשלישיות אחרי המהפכה של 30 ביוני. צפוי שהבחירות תתקיימנה ברבעון הרביעי של שנת 2023 או ברבעון הראשון של שנת 2024[1].

המערכת הבחירותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאמר 140 שונה מהחוקה המצרית מציין שנבחר נשיא הרפובליקה למשך שישה שנים עבריות, החל מהיום הבא לתם המשך של כהונתו הקודמת, ואסור לו לכהן לפרקי זמן נוספים לאחר כהונתו הראשונה. התהליך הבחירתי לנשיאות הרפובליקה צריך להתחיל לפחות ממאה ועשרים יום לפני תום המשך הכהונה הנוכחי, והתוצאה צריכה להתפרסם לפחות שלושים יום לפני תום המשך הכהונה. לנשיא הרפובליקה אסור לממש כל תפקיד מפלגתי לכל אורך תקופת הכהונה[2].

הבחירות הנשיאות במצרים מתבצעות באמצעות מערכת הסבבים שניים. החוקה קובעת שתהליך בחירת נשיא הרפובליקה חייב להתחיל לפחות 120 יום לפני תום תקופת כהונתו הנוכחית, שתסתיים ב-1 באפריל 2024, והתוצאות חייבות להיכרז לפחות 30 יום לפני תום תקופת הכהונה, שהוא ה-1 במרץ 2024[3].

החוקה קובעת תנאים למועמדות, כי "מתנאים לקבלת מועמדות לנשיאות הרפובליקה הם שהמועמד יהיה אזרח מצרי מהורי מצרים, שלא יחזיק באזרחות מדינה זרה, ושלא יהיה בגיל ארבעים שנה לפחות מיום פתיחת בב המועמדות, ושיזכה המועמד לתמיכתם של לפחות עשרים חברי הכנסת מקרנות הכנסת, ושיזכה לתמיכת מאסר שלא פחות מעשרים וחמישה אלף אזרח הזכאים להצבעה בלפחות חמישה עשר אזרחים מן המדינות האחרות בכל מקרנה, ובמינימום אלף תומכים מכל מקרנה מהן. בכל מקרה, לא יכול להתמודד על ידי התמיכה של יותר ממועמד אחד, וזאת לפי ההוראות שיקבעו בחוק[4]."

הלוח הזמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נצפה להודעת הוועדה הלאומית לבחירות את הלוח הזמנים של הבחירות באוקטובר 2023[3].

המועמדים האפשריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנשיא עבד אל-פתח אל-סיסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא הרפובליקה הנוכחי, שיוצאת מהתפקיד ב-2 באפריל 2024[5].

עבדול סינד יאמאמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא היה נשיא מפלגת הוופד החדשה, כאשר הודיעה הוועדה המשפטית המשגרת את בחירות נשיאות המפלגה בשנת 2022, על ניצחונו של ד"ר עבד אל-סנד ימאמה בנבחרת נשיאות המפלגה לתקופה נבחרת הנמשכת עד שנת 2026, לאחר שהרוזן בהאה אבו שקעה, הנשיא הקודם של הוופד, השיג 1548 קולות בחירה, וד"ר עבד אל-סנד ימאמה השיג 1668 קולות בחירה.

לפני כך, שימש ד"ר עבד אל-סנד ימאמה כפרופסור וראש מחלקת המשפט הבינלאומי הפרטי בפקולטת המשפטים באוניברסיטת אל-מנופיה, וגם כנשיא מרכז הבינלאומי לסיום וסיוע וויתור, וכן לקניין רוחני. כמו כן, השיג תואר דוקטורט בהשקעות זרות במצרים מאוניברסיטת ננסי בצרפת, וגם פעל כעורך דין לרשות העולם האסלאמי.

ד"ר עבד אל-סנד ימאמה שימש חבר בהנהגה העליונה של מפלגת הוופד למשך 3 תקופות רצופות, וגם הוא כיהן כיום יו"ר הוועדה החוקתית והלגיסלטיבית.

הוא החליט להתמודד בבחירות ב-18 ביוני 2023 לאחר שקיבל את הסכמת ההנהגה העליונה של המפלגה למועמדותו.

מוחמד פואד מוחסן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא חבר בהנהגת ההיארכיה הגבוהה של מפלגת הוופד החדשה ושימש כמזכיר הכללי הקודם של המפלגה. הוא הוא נכדו של פואד סראג א-דין. הוא נולד במחוז אל-דקהליה ב-2 במאי 1953, וקיבל תואר במשפטים. היה חבר במועצת העם בבחירות שתי תקופות רצופות מ-1995 עד 2005, מהאזור האחראי על נברוה. פוואד בדראווי שלט בתפקיד המזכירות הכללית של מפלגת הוופד במשך מספר שנים, מאז תקופות הכהונה של כל מהם, כמו גם בשנה הראשונה בכהונתו של המועמד עבד אל-סנד ימאמה. כיום, הוא מחזיק בתפקיד חבר בהנהגת המפלגה העליונה.

החליט להתרומם לבחירות ב־21 ביוני 2023, מסביר כי: "מתוך רצון חברי חברי הוועד המרצים היקרים, אשר פנו אלי בימים האחרונים, וביקשו ממני להיות נציגם תחת סמל הוועד בבחירות הנשיאות הבאות, ומסרב לרצונם ולדרישותיהם שהן מטלה ולא כבוד, וכאחראיות על כתפי, החלטתי להכריז על מועמדותי מול מי שיש לו הרצון מבין חברי חברי הוועד המרצים להשתתף בבחירות לנשיאות המדינה."

חאזם מוחמד סלימאן עומר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא יו"ר מפלגת העם הרפובליקנית וחבר בסנאט מאז דצמבר 2020, כחלק מ-100 חברי הסנאט שנמנו על ידי הנשיא עבד אל-פתח אל-סיסי. מפלגת העם הרפובליקנית אישרה את ההמניה של המזכיר הכללי בתאריך 5 ביולי 2023 לפי תוצאות ההצבעה בבחירות הסודיות לצוות המנהיגות הארגונית והפרלמנטרית של המפלגה, עם רוב הקולות שהסכימו להציע מועמד נשיאותי ממפלגת העם הרפובליקנית לתחרות על משרת נשיא מצרים הערבית בבחירות הנשיאותיות של שנת 2024 ולהעניק תפקיד הבחירה לצוות העליון.

ביום שבת, 8 ביולי 2023, הפקידה מפלגת השלאל הרפובליקאית את חازם מוחמד סלימאן עומר, יו"ר המפלגה ויו"ר ועדת העניינים החיצוניים והערביים והאפריקאיים של הסנאט, להתמודד על משרת נשיא הרפובליקה בבחירות הנשיאות החמישיות של רפובליקת מצרים הערבית, כמועמד בלעדי של מפלגת השלאל הרפובליקאית.

אחמד אל-טנטאווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא פוליטיקאי שקיבל תואר מאגיסטר במדעי המדינה מאוניברסיטת קהיר והיה חבר במליאת הנבחרים המצרית הקודמת עבור המחוז דסוק וקלין במחוז קפר אל-שיך. הוא גם היה אחד מחברי "האחד בעשרים שלושים" בפרלמנט. עבד גם כעיתונאי בעיתון אל-כראמה. היה יו"ר מפלגת אל-כראמה עד שהתפטר ביולי 2022. הכריז על מועמדותו ב-20 באפריל 2023 תחת הכינוי "האלטרנטיבה העירונית הדמוקרטית," תחת הסימן "יחיה התקווה".

אחמד אל-פדאלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא יו"ר מפלגת השלום הדמוקרטית ומייסד זרם העצמאות. הכריז על מועמדותו ב-26 ביוני 2023.

כאשר אמר: "הוועדות התת-סנגליות של הזרם בכל המחוזות נפגשו לפרקי החודשים האחרונים כדי לדון בהכנותם להשתתפות בבחירות הנשיאות, ובבחירת מועמד מתוך הזרם להשתתפות בבחירות. הוועדות התת-סנגליות הסכימו על הצבאתי כמועמד לבחירות הנשיאות הבאות, וקיבלו בשמחה את המטלה להתחרות בבחירות הבאות".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]