משתמש:OvedC/טיוטא 1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נשיאות הארגונים העסקיים (שנקראה עד אוגוסט 2013 לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים) היא ארגון-הגג של ארגוני המעבידים בישראל. בין הארגונים החברים: התאחדות האיכרים בישראל, התאחדות הקבלנים, איגוד בתי המלון, איגוד היהלומים, האיגוד הכל ארצי של מפעלי הניקיון והאחזקה בישראל, איגוד הבנקים בישראל, איגוד האיכרים ועוד.

יו"ר הארגון הוא דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים. עד תחילת 2015 כיהן בתפקיד צביקה אורן, שהוחלף בידי שרגא ברוש.

נשיאות הארגונים העסקיים קיימה משא ומתן עם ההסתדרות החדשה לחתימה על הסכמים קיבוציים הנוגעים לכלל שוק העבודה בישראל. הסכמים שנחתמו עוסקים בנושאים כגון דמי הבראה, החזר הוצאות נסיעה מהבית למקום העבודה ובחזרה, קביעת זכות לשכר בחגים ובימי אבל ועוד. להסכמים אלה הוצאו, בדרך כלל, צווי הרחבה, המחילים אותם על כלל המעסיקים והמועסקים בישראל.

בדצמבר 2014 חתמה נשיאות הארגונים העסקיים על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות החדשה, להעלאת שכר המינימום, בשלוש פעימות, ל-5,000 ש"ח.[1] בהתאם להסכם זה תיקנה הכנסת, בחקיקת בזק, את חוק שכר מינימום.

בעקבות חילוקי דעות על דרך ההתנהלות, בחודש מרץ 2020 התפרקה השותפות של נשיאות הארגונים העסקיים[2] עם התאחדות התעשיינים בישראל, איגוד לשכות המסחר והתאחדות חקלאי ישראלי, שפרשו והקימו את נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל.

הפורום הכלכלי חברתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוגו הפורום הכלכלי חברתי

הפורום הכלכלי חברתי הוקם על ידי נשיאות המגזר העסקי מתוך הבנה שבמדינת ישראל פועלים אלפי עסקים ועמותות המובילים מיזמים חברתיים. מרבית הארגונים, פועלים בקווים מקבילים, ללא תיאום או סנכרון, ואינם "מנצלים" את כוחם המצרפי העצום כדי לחולל שינויים של ממש. חברי הפורום הגיעו להבנה שצריך מגרש אחד לאומי שבו ניתן לייצר אימפקט לאומי כלכלי חברתי. מרחב משותף הכולל את המגזר העסקי, חברה אזרחית, גופי פילנתרופיה ומשרדי ממשלה, במטרה לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים סביב אתגרי ליבה חברתיים כלכליים.

דובי אמיתי ייסד את הפורום הכלכלי חברתי יחד עם שרגא ברוש בשנת 2017. תוך כדי פעילות הפורום, גויס סכום של למעלה ממיליארד שקלים חדשים מהמגזר העסקי לטיפול בקשישים[3].

בחודש יולי 2018 הושק הפורום לראשונה[4], בבית נשיא המדינה, רובי ריבלין ובברכתו. הנשיא ריבלין, הקפיד לעקוב וללוות את פעילות הפורום יחד עם הצוות המקצועי שלו.

מ-2018 מוביל הפורום את המהלך הלאומי להעלאת הפריון וצמיחה מכלילה בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה, ליווי מחקרי של פרופ' קרנית פלוג ודפנה אבירם ניצן. הפורום פועל באמצעות מנופי שינוי משותפים להתמודדות עם פערים בקרב החברה הערבית, החברה החרדית, אנשים עם מוגבלות, צעירים ופריפריה. בפורום חברים מאות ארגוני עסקיים, עמותות, קרנות פילנתרופיות ואקדמיה[5].

ב-29 בינואר 2020 דובי אמיתי מונה כממלא מקום יו"ר נשיאות המגזר העסקי (במקום שרגא ברוש שפרש)[6] וב-29 במרץ 2020, נבחר פה אחד לכהן כיושב ראש נשיאות המגזר העסקי לקדנציה קבועה[7]. לתפקיד המנהלת הכללית של הפורום מונתה עינת זינגר-דן. בטקס השקת הפורום בבית הנשיא ביולי 2018 הסבירה עינת: "מה שעמד לנגד עינינו כשיצאנו לדרך היה תיקון חברתי. בלתי נתפס בעיני שאם נולדת ביישוב מסוים באזור מסוים בארץ מחכה לך עתיד אחד בו מרחב האפשרויות מוגבל ומצומצם ואם נולדת בשכונה טובה בעיר במרכז הארץ מחכה לך עתיד טוב בהרבה יותר"[8]. בתקופת הקורונה הפורום הקים לראשונה בחמ"ל הלאומי של פיקוד העורף דסק כלכלי חברתי בו נולדו יוזמות לאומיות כגון "מתחשבים" והעסק של כולנו".

הפורום הכלכלי חברתי יזם את הועידה הכלכלית חברתית הראשונה בישראל ששודרה בסוף דצמבר 2020 בקשת 12

בשנת 2020 הקים הפורום את המיזמים הבאים:

  • מיזם מתחשבים[9]
  • מיזם העסק של כולנו[10]
  • מנהלת המעסיקים הלאומית יחד עם זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה ויחד עם הסתדרות העובדים[11]
  • הקמת השלוחה של ה-Business Roundtable , שותפות של המנכ"לים הבכירים במשק הישראלי לפתרון בעיות כלכליות-חברתיות[12] .

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד טלי חרותי-סובר, חיים ביאור, נחתם ההסכם: שכר מינימום יועלה ל-5,000 ש', באתר TheMarker‏, 3 בדצמבר 2014
  2. ^ פיצול במגזר העסקי: התאחדות התעשיינים פורשת מנשיאות הארגונים הכלכליים, באתר ynet, 29 במרץ 2020
  3. ^ אתר למנויים בלבד טלי חרותי-סובר, 1.5 מיליארד שקל לביטוח הלאומי: המעסיקים נרתמים למיגור העוני בקרב קשישים, באתר TheMarker‏, 26 בנובמבר 2017
  4. ^ יוצאים לדרך עם תיקון חברתי | כלכליסט 360, באתר calcalist360.webflow.io
  5. ^ יהודה שרוני, ‏יוזמה חדשה: ראשי הסקטור העסקי מקדמים השקעות בפרויקטים חברתיים, באתר מעריב אונליין, 23 ביולי 2019
  6. ^ נווית זומר ועמרי מילמן, דובי אמיתי נבחר לממלא מקום יו"ר נשיאות המגזר העסקי, באתר כלכליסט, 29 בינואר 2020
  7. ^ יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, נבחר פה אחד ליו"ר נשיאות המגזר העסקי, באתר גלובס, 29 במרץ 2020
  8. ^ יוצאים לדרך עם תיקון חברתי | כלכליסט 360, באתר calcalist360.webflow.io
  9. ^ אלפי מחשבים חולקו לתלמידים במיזם חברתי, באתר www.israelhayom.co.il
  10. ^ "Companies". Vigor Industrial. נבדק ב-2013-06-06.
  11. ^ אתר למנויים בלבד טלי חרותי-סובר, השר שמולי מקים מינהלת מעסיקים לאומית, בלי חצי מהמעסיקים, באתר TheMarker‏, 27 ביולי 2020
  12. ^ אנדרה טבקוף, ‏"הדרך לעשות עסקים - עקרונות קפיטליזם קשוב ושורת רווח כפולה", באתר גלובס, 28 בדצמבר 2020