משתמש:Slav4/ארגז חול/חוילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חוילה הוא שמם של שניים מצאצאיו של נח. האחד הוא נכדו של חם מבניו של כוש, והשני הוא נינו של שם (חוילה בן יקטן בן ארפכשד). על שמם של שני צאצאי נח אלו נקראת "ארץ החוילה".

מיקום גאוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוקרים נחלקו בדיעותיהם היכן הוא מיקומה של ארץ החוילה. אלדד הלחמי בספרו "אלדד הדני", כותב שארץ החוילה נמצאת בהודו.


הוא אחד מהמקורות היהודיים הקדומים ביותר המזכירים את עמי אפריקה.

חוילה מיוחס כנראה לאיזור סודאן ואריתריאה של היום. הוא מוזכר בספר בראשית, פרק ב' פסוק י"א: "שם האחד (הנהרות) הוא הפישון, הוא הסובב את כל ארץ החוילה אשר שם הזהב. וזהב הארץ ההוא טוב שם הבדולח ואבן השוהם". הסבר זה מציג שאחד מנהרות גן העדן (הפישון) עובר דרך ארץ החוילה, העתורה באוצרות זהב, בבדולח ובאבנים יקרות. כנראה זהו מקור אוצרותיה של מלכת שבא, שבאה גם היא מאותו איזור. בכך שמחבר ספר בראשית כתב זאת, הוא ניטרל מיתוס שומרי עתיק, המציג את גן העדן בתור מקור האוצרות. כמוכן, חוילה מתואר כאחד מבניו של כוש, בבראשית פרק י' פסוק ז': "ובני כוש סבא, וחוילה, וסבתה, ורעמה...". פסוק זה מעיד שארץ החוילה אכן באיזור כוש, בסודאן שבאפריקה.

על פי מדרש חז"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

א״ר יהושע בן לוי חוילה זו ארץ ישראל ולמה נקרא שמה חוילה מפני שמיחלת להקב״ה שנ׳ הוחילי וגו׳ אשר שם הזהב זו תורה שנ׳ וזהב הארץ ההיא טוב א״ר יוחנן מכאן וכו׳״. 39 שבת קמה ע״ב, ורש״י פירש: מצוינין, מקושטין. שאינן בני תורה