משתמש:Tdunsky/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Tdunsky.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Tdunsky.

אצטדיון נרנדרה מודי הוא אצטדיון קריקט הממוקם באחמדאבאד, במדינת גוג'ראט שבהודו. הוא האצטדיון הגדול ביותר בעולם, ומכיל 132000 מקומות ישיבה. הוא שייך לאיגוד הקריקט של גוג'ראט ומתקיימים בו משחקי קריקט מכל הסוגים, כמו גם אירועים אחרים, ומשמש אצטדיון ביתי לקבוצת גוג'ראט טייטנס מליגת העל ההודית בקריקט, כמו גם לנבחרת גוג'ראט ונבחרת הודו בקריקט.

האצטדיון נקרא על שם נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, שהוא יליד גוג'ראט, ויזם את הגדלת האצטדיון לגודלו הנוכחי כשהיה ראש איגוד הקריקט של גוג'ראט.

האצטדיון מחזיק בשיא גינס לקהל הגדול ביותר למשחק קריקט - 101566 צופים, במשחק הגמר של ליגת העל ההודית ב-2022.

האצטדיון אירח משחקים בגביע העולם בקריקט ב-1987, 1996 ו-2011. הוא צפוי לארח משחקים גם בגביע העולם בקריקט 2023, כולל משחק הפתיחה ומשחק הגמר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האצטדיון נחנך ב-1983 עם קיבולת של 49000 צופים, ונקרא אז על שם סרדר פאטל, שר הפנים וסגן ראש ממשלת הודו הראשון. הוא נבנה על חלקת אדמה שנתרמה על ידי ממשלת גוג'ראט על גד נהר סברמטי, ובנייתו הושלמה בתוך 9 חודשים. הוא אירח ב-1984 את המשחק הבינלאומי הראשון שלו, משחק של יום אחד של נבחרת הודו מול אוסטרליה, שבו ניצחו האוסטרלים.


האצטדיון אירח מאז את כל המשחקים הבינלאומיים שנערכו במדינת גוג'ראט, מכל הסוגים, כולל משחקי טסט.

ב-1987 אירח בפעם הראשונה משחק בגביע העולם בקריקט, שהיה טורניר גביע העולם הראשון שנערך מחוץ לאנגליה, ושאותו אירחה הודו במשותף עם פקיסטן. במשחק ניצחה הודו את זימבבואה. הוא אירח משחק אחד גם בגביע העולם 1996 - שגם אותו אירחה הודו במשותף עם פקיסטן]] - שבו התמודדו ניו זילנד ואנגליה.

ב-2006 האצטדיון שופץ והורחב לתכולה של 54000 צופים, וכמו כן נוספו לו לראשונה זרקורי תאורה ויציעים מקורים. האצטדיון המשופץ והמוגדל אירח שוב משחקים בגביע העולם בקריקט ב-2011, כשהפעם אירח שלושה משחקים, כולל לראשונה משחק בשלבי הההכרעה - משחק רבע גמר שבו ניצחה הודו את אוסטרליה, בדרך לזכייה בגביע.

האצטדיון הגדול בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראש איגוד הקריקט של גוג'ראט, נרנדרה מודי - לימים ראש ממשלת הודו יזם את התוכנית להפיכתו של האצטדיון לגודלו הנוכחי, שהציב אותו כאצטדיון הגדול ביותר בעולם. ב-2015 נהרס האצטדיון הקיים ותחתיו נבנה האצטדיון הנוכחי בעלות של כ-8 מיליארד רופי הודי (כ-100 מיליון דולר). הבנייה הושלמה ב-2020. איגוד הקריקט של גוג'ראט החליט לקרוא את האצטדיון המחודש על שם יוזם בנייתו המחודשת, נרנדרה מודי, שהפך בינתיים לראש ממשלת הודו.

האצטדיון המחודש תופס שטח של כ-255 דונם, עם תחנת מטרו סמוכה. הוא כולל 76 תאי צפייה הכוללים 25 בני אדם כל אחד, ותאורת לד סביב גג האצטדיון שהחליפה את הזרקורים מהאצטדיון הישן. כמו כן כולל מתחם האצטדיון גם בריכת שחייה אולימפית, אקדמיית קריקט באולם סגור, מגרשי טניס ובדמינטון, אולם סקווש, ושלושה מגרשי קריקט לאימונים.

האצטדיון צפוי להיות האצטדיון המרכזי בגביע העולם בקריקט 2023, שאותו תארח לראשונה הודו לבדה, לאחר שאירחה את הטורניר ב-1987 וב-1996 ביחד עם פקיסטן וב-2011 ביחד עם סרי לנקה ובנגלדש. האצטדיון צפוי לארח את משחק הפתיחה בין ניו זילנד לאנגליה; משחקים נוספים בשלב הבתים בין הודו לפקיסטן, בין אוסטרליה לאנגליה ובין דרום אפריקה לאפגניסטן; וכמו כן, לראשונה, את משחק הגמר.