משתמש:WikiJunkie/שנות ה-50 של המאה ה-20

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שנות ה-50 (מבטאים שנות החמישים; מקוצרים בדרך כלל " שנות החמישים " או " ' החמישים ") (בין שאר הגרסאות) היו עשור שהחל ב-1 בינואר 1950 והסתיים ב-31 בדצמבר 1959.

במהלך העשור העולם המשיך להתמקד בהתאוששות מתקופת מלחמת העולם השנייה, כאשר העשור היה מאופיין בהתרחבות כלכלית ניכרת. התקופה שלאחר המלחמה אופיינה גם בעלייה צמיחה של האוכלוסייה בעקבות עלייה ניכרת בשיעורי הילודה. למרות התאוששות זו, המלחמה הקרה התפתחה במהלך העשור לתחרות סוערת בין ברית המועצות וארצות הברית. ההתנגשות האידיאולוגית בין הקומוניזם לקפיטליזם היתה דומיננטית במיוחד במהלך שנות ה-50, ובמיוחד בחצי הכדור הצפוני.


תחילת המלחמה הקרה הובילה לתחילת המרוץ לחלל עם שיגור ספוטניק 1 ב-1957, כאשר בתגובה ארצות הברית תקים את סוכנות החלל נאס"א במהלך 1958. בנוסף לכך במהלך העשור החל מרוץ בחימוש של ארצות הברית ורוסיה, אשר במסגרתו בוצעו ניסויים רבים יותר בכלי נשק גרעיניים.

במהלך העשור החל תהליך של דה-קולוניזציה באפריקה ובאסיה, אשר יואץ באופן ניכר בעשור הבא, אם כי הדבר יוביל גם למספר סכסוכים שונים. מלחמות בולטות במהלך העשור כוללות את מלחמת הודו הראשונה, מצב החירום המלאי, מלחמת קוריאה, מלחמת העצמאות של אלג'יריה, מלחמת האזרחים הסודאנית הראשונה, מלחמת וייטנאם, המהפכה הקובנית ומלחמת סיני. סכסוכים פנימיים בולטים במהלך העשור כוללים את מהפכת הקצינים החופשיים במצרים, ההפיכה באיראן, ההפיכה בגואטמלה, מהפכת ה-14 ביולי בעיראק, וההפיכה בפקיסטן.

במהלך שנות ה-50 הטלוויזיה הפכה לאמצעי תקשורת ההמונים המוביל באמריקה הצפונית, והדבר הוביל לשינויים מהותיים בתרבות הצריכה. אף על פי שביתר העולם ייקחו עוד מספר עשורים עד שהטלוויזיה תהפוך למוצר נפוץ בכל בית.

פריצת דרך נוספת שאירעה במהלך העשור היתה פיתוח החיסון נגד מחלת הפוליו . אשר סייעה להוריד באופן מהותי את שיעור החולים בפוליו ושיעורי התמותה מהמחלה במדינות מתועשות רבות עוד במהלך העשור, בעוד שהיא תרד בהדרגה בעשורים הבאים גם במדינות המתפתחות.

במהלך שנות ה-50 גדלה אוכלוסיית העולם מ-2.5 ל-3.0 מיליארד, עם כמיליארד לידות ו-500 מיליון מקרי מוות.


שגיאות פרמטריות בתבנית:הגבלת תוכן עניינים

פרמטרים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

[[קטגוריה:המאה ה-20]] [[קטגוריה:שנות ה-1950]]