משתמש:Yonyonurbach/הליוספרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם. עריכה


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. שכתוב

ההליוספרהאנגלית: Heliosphere)היא האזור בחלל שנתון להשפעת רוח השמש. מעבר לחגורת קויפר, פועלים בחלל חלקיקים טעונים שנפלטו מהשמש באמצעות רוח סולרית

מבנה ההליוספרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדיום הבין כוכבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוץ להליוספרה נמצא התווך בין כוכבי שמורכב מאבק וגז, ומתמזג עם ההליוספרה.

"Bow shock"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בודמה לתנועה של ספינה בים שדוחפת את המים לשני הצדדים כך גם התנועה של ההליוספרה בתוך החלל "דוחפת" את התווך בין כוכבי לשני הצדדים ויוצרת צורה הנקראת "Bow shock". ה"Bow shock" הוא איזור ביניים שעדיין לא שכבה בהליוספרה. היווצרותו תלויה במהירות הכוכב.

ההליוסית'[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרוח הבין כוכבית מתחילה להאט את מהירותה של רוח השמש אזור זה נקרא הליוסית' (באנגלית: Heliosheath) והיא השכבה החיצונית ביותר של ההליוספרה. באיזור ההליוסית' רוח השמש "נדחסת" כתוצאה מהלחץ של הרוח הבין כוכבית ולכן היא נהית חמה יותר. ההליוסית' אינה התמזגות חלקה של חלקיקים טעונים, אלא איזור "קצף" שמלא בבועות שככל הנראה נוצרו על ידי כוחות מגנטיים מהגלקסיה והשמש. ההליוסית' מתחילה בסביבות 100 AU מהשמש. עדיין יש מחלוקות בקשר אליה. הגבול החיצוני של ההליוסית' הוא ההליופאוס (באנגלית: Heliopause). באזור זה רוח השמש מגיעה לאיזון עם הרוח הבין כוכבית (באנגלית: Interstellar wind) דבר שגורם לרוח השמש לנוע לכיוון ההפוך. הגבול החיצוני של ההליוסית' הוא ההליופאוס. המרחק המדויק של ההליופאוס וצורתו עדיין אינם ודאים. רכבי חלל בין כוכביים או בין פלנטריים נעים כלפי חוץ דרך מערכת משמש ויעברו דרך ההליופאוס. (למשל: פיוניר 10 ופיוניר 11).

"Termination shock"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההליוספרה מתחלקת לשני איזורים מרכזיים. האזור הראשון הוא עד ל "Termination shock" - באזור זה רוח השמש נעה במהירות עצומה (300-700 קילומטר לשנייה). באזור זה החלקיקים שמאטים יוצרים אפקט שדומה לגל הלם. איזור זה נשלט לגמרי על ידי השמש.

helioshpere

שיטות תצפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוצאות קאסיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מצלמת קאסיני, נראה שלהליוספרה צורת בועה. המפות של קאסיני מציעות שהאינטראקציה בין רוח השמש והתווך הבין כוכבי נשלטת על ידי לחץ חלקיקי ודחיסות אנרגטית של שדה מגנטי.

תוצאות IBEX[עריכת קוד מקור | עריכה]

המידע הראשוני מהIBEX חושף משהו בלתי צפוי- רצועה צרה שבהירה פי 2 או 3 מכל דבר אחר בשמים (הENA). הפרשנויות הראשוניות מציעות שהסביבה הבין כוכבית הינה בעלת השפעה בבניית ההליוספרה יותר ממה שהאמינו קודם. לא ידוע מה יוצר אותה. מה שנראה במפות האלה אינו תואם את המודלים התאורטיים הקודמים של האזור. על בסיס התצפיות השניות של הIBEX, לאחר 6 חודשים (באוקטובר 2010), נצפו שינויים משמעותיים ברצועה. המידע הזה לא תומך בקיום הbow shock, אך אולי לפי מחקר אחד, קיים "גל קשת".

מקומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחקרים עוסקים באינטראקציה של כדור הארץ עם ההליוספרה, אבל גם בהתרחבות ובאינטראקציה עם גופים אחרים במערכת השמש. במהלך תוכנית אפולו, נמדדה הרוח הסולרית על הירח באמצעות ניסוי.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


קטגוריה:השמש קטגוריה:פיזיקת הפלזמה